Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rekord parovozu se dočkal pokoření až po víc než 100 letech

  13:00aktualizováno  13:00
Ještě před několika dny platil oficiální rychlostní rekord parního vozu podle FIA v hodnotě 127,659 mil za hodinu. Americký automobilový závodník Fred Marriot ho vytvořil v Daytona Beach roku 1906 na upraveném voze úspěšné britské značky Stanley Steamer. Teď ho ale pokořil jiný Brit, opět na americkém kontinentu.

Rekordní parní auto | foto: Autoblog.com

Po více než desetiletých přípravách pod vedením projektových manažerů Matta Candyho a Pama Swanstona vznikl plně provozuschopný parní vůz. Dovezli ho do USA a po několika dnech tam v úterý 25. srpna 2009 v 8:19 místního času zajel nový rychlostní rekord na měřenou míli v hodnotě 139,843 mil za hodinu (225,007 km/h). Tedy průměr ze dvou pokusů v opačných směrech (136,103 a 151,085 m/h), následujících po sobě za méně než hodinu.

Za volantem v tu chvíli seděl Charles Burnet III., který těsně po úspěšném pokusu nešetřil chválou na perfektně fungující vůz i vynikající souhru celého týmu. Pro úplnost je třeba dodat, že o čtyřiadvacet let dřív rozjel za stejných podmínek svůj speciál poháněný Learovou turbínou Bob Barber na solném jezeře Bonneville až na 145,607 m/h. Ovšem při tomto pokusu nebyli komisaři FIA a proto nebyl uznán oficiálně. Charles Burnet III. už takovou chybu neudělal.

Rekordy bez komisařů neplatí

Aby rekordů nebylo málo, tak hned druhý den v 8:22 ráno se stejným vozidlem pokořil týmový zkušební jezdec Don Wales měřený kilometr rychlostí 148,308 m/h (238,628 km/h), přičemž během jednoho z pokusů se parovůz rozjel až na neuvěřitelných 155 m/h (249 km/h).

Podmínky pro uznání rychlostního rekordu podle FIA se ustanovily v roce 1910, dosud platný rekord byl tedy zaznamenán ještě podle starých regulí. Nyní musí vůz projet měřenou míli oběma směry a výsledkem je průměr z obou dosažených časů. Prostor pro rozjezd a brzdění podmínky neudávají, tým měl v obou případech k dispozici 2,5 míle. Na přípravu vozu k druhému pokusu mají mechanici pouhých šedesát minut, kteroužto hranici Britové splnili s velkou rezervou.

Co obnáší parovůz

Třítunové vozidlo o rozměrech 7,663 x 1,7 x 1,7 metru má poháněná zadní kola přes převod 5 : 1 dvoustupňovou turbínou o jmenovitých otáčkách 13 000 min-1. Udávaný výkon 268 kW i maximální rychlost 274 km/h by neudělaly ostudu ani konvenčnímu sportovnímu vozu. Dvanáct kotlů je zahříváno 1 500 propan-butanovými hořáky o celkovém výkonu 3 MW a ty vyrobí 40 litrů přehřívané páry o teplotě 400 ºC za minutu s přetlakem 40 barů.

Výroba páry je kontrolována počítačem a voda je z nádrží vytlačována plynem o tlaku 300 bar. Vozidlo spočívá v ocelovém prostorovém rámu se všemi koly nezávisle zavěšenými na dvojitých příčných ramenech. Přední část karoserie je karbonová, zadní hliníková.

Řízena jsou přední kola pomocí hřebenového řízení, pneumatiky Goodyear Speed Eagles mají rozměr 23 x 15, resp. 28 x 15. Kotoučové brzdy na všech kolech doplňuje brzdicí padák. Nádrže na destilovanou vodu pojmou 140 l, zásobníky kapalného propan-butanu pak 60 litrů. Napájení obstarávají akumulátory o kapacitě 4 x 90 Ah.

Autoři:




Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.