Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Zelené monstrum při rekordní jízdě

aktualizováno 
Ten zelený tahač umí uhánět až 236,5 km/h. Hybridní zelené volvo dosáhlo hned na dva rychlostní světové rekordy.

kamion rekord | foto: youtube

Hybridní tahač Volvo Mean Green stanovil nové světové rychlostní rekordy na letišti v utažském Wendoveru.

"Jsme velmi potěšeni výkony hybridního vozu, obzvláště v tak vysoké nadmořské výšce," řekl Boije Ovebrink, řidič a majitel trucku Mean Green. Boije Ovebrink je světový rekordman rychlostní jízdě s tahačem poháněným klasickým vznětovým motorem. Je také mistrem světa v okruhových soutěžích tahačů. Před pěti lety, když podruhé pokořil světový rekord s tahačem poháněným klasickým dieselovým motorem, zatoužil zařadit mezi své trofeje světový rekord hybridního tahače.

Projekt Mean Green odstartoval Boije Ovebrink a inženýr Volva Olof Johansson naostro v roce 2009. Jako základ pro jejich zelený speciál posloužily dva rámy tahačů, které měly zamířit do šrotu. Americké provedení kabiny Volva VN zase pochází z vozidla, které bylo použito na crashtesty.

Rekordní stroj Volvo Mean Green
Rekordní stroj Volvo Mean Green

Při rekordu se špatně dýchá

"Věděli jsme, že Wendover bude velká výzva, protože je to víc než 1280 metrů nad mořem," komentuje Ovebring svůj nový rekord. Aby se spalovací motor hybridního stroje vypořádal s řídkým vzduchem, museli mechanici přistoupit k úpravám.

Nakonec jeho zelené monstrum vytvořilo světový rychlostní rekord hybridním soustrojím poháněného tahače na letmém i pevném kilometru. Při jízdě na pevný kilometr vůz odstartuje z místa na trať 1 000 metrů v jednom směru, a pak to samé zopakuje v opačném směru. Jako oficiální hodnota je zapsaná průměrná rychlost z obou jízd. Při jízdě na letmý kilometr je při vjezdu na měřený kilometrový úsek rekordman už rozjetý.

V první disciplíně teď pro hybridní truck platí rekordní rychlost 153,2 km/h a na letmém kilometru dokonce 236,5 km/h. Mean Green tak pokořil své vlastní doposud platné rekordy z června loňského roku.

Zapsání nových rychlostních rekordů hybridního tahače má podle FIA - Fédération Internationale de l'Automobile (mezinárodním řídící orgán pro motorismus) trvat třicet až šedesát dnů.

Dieta pro všechny

Upravený aerodynamický tvar kabiny rekordního speciálu ukrývá téměř výhradně sériové komponenty z nákladních volv.

Prioritou tvůrců byla redukce hmotnosti. Přední náprava tak váží skoro polovinu co původně (z původního metráku snížení na 57 kg). A například z převodovky vyjmuli první převodový stupeň, to ušetřilo sedm kilo. Dietu podstoupila třeba i elektroinstalace (- 6 kg). I esu za volantem doporučili shodit kila z jeho typické postavy. Jestli ale o doporučených dvacet kilo zhubnul, je tajné...

Designer Jonas Sandström zase navrhl úpravy pro vylepšení aerodynamiky. U Formule 1 je podle Sandströma například potřeba, aby vzduch tlačil formuli k zemi. To u těžkého tahače třeba není, je však třeba, aby dobře prořezával vzduch.

Rekordní stroj Volvo Mean Green

V útrobách zeleného monstra hřmotí vyladěný motor Volvo D16 osazený dvěma vodou chlazenými turbodmychadly. Sílu šestnáctilitrového šestiválce přenáší upravená automatická převodovka Volvo I Shift, která spolupracuje s elektromotorem značky Kollmorgen. Kombinace elektromotoru a dieselového motoru poskytuje výkon  2100 koňských sil a točivý moment téměř 6780 Nm, z toho 200 koní a 1200 Nm točivého momentu pochází z elektromotoru.

Hybridní monstrum se rozjíždí na elektromotor, když se svým mamutím zátahem přidává spalovací motor, jede tahač už šedesátkou a Boije řadí v převodovce devítku.

Pilot přirovnává rychlost tichého rázného rozjezdu na elektřinu, na který pak naváže zátah turbodieselu, k vystřelení špuntu od šampaňského. Toho si legendární Švéd za svou závodnickou kariéru užil dosyta.



Témata: letiště, BMI, Dieta, kamion, Volvo


Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.