Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Renault 16: pětidveřová revoluce slaví kulatiny

  18:24aktualizováno  23. prosince 18:58
Letos slaví firma 40. výročí od zahájení produkce oblíbeného Renaultu 16. Zlatá šedesátá léta přinesla v západní Evropě velký hospodářský rozmach. Lidé vydělávali více, za své peníze si chtěli také více užít. Automobilky jim vyšly vstříc vozidly nové koncepce. Jedním z nich byl nezapomenutelný Renault 16.

Renault 16 byl prvním ze série modelů této francouzské automobilky - podle filozofie voiture á vivre, tedy automobilu pro život, která se o dvacet let později stala celofiremním heslem.

Byl to neobyčejně zdařilý pětisedadlový rodinný vůz, prostorný a pohodlný, s originálním designem a výklopným víkem v zádi, často nazývaným pátými dveřmi.

 Bez primátu, ale se zásluhou
Zajímavé ovšem je, že přestože si Renault na páté dveře nárokuje prvenství, nemá stejně jako jiní v mnoha podobných případech pravdu, neboť v tomto ohledu jej předešly jiné sériové automobily: například pozapomenutá britská značka Austin A40 Countryman (1959) nebo italská, dnes stejně upadlá značka Autobianchi Primula (1964).

Nicméně Renaultu 16 nelze upřít největší zásluhy za rozšíření této koncepce, která dodnes tvoří přes polovinu produkce všech osobních automobilů. Jeho vyspělou konstrukci a vyvážený design ocenila evropská jury odborných novinářů čestným titulem Vůz roku 1966.

RENAULT 16

* Premiéra v březnu 1965 (Ženevský autosalon)

* Produkce 1965 až 1979

* Největší změny v roce 1973 (pětistupňová převodovka)

* Celkem vyrobeno 2 139 000 vozů všech typů

Reprezentant s pytli cementu
V šedesátých letech se do Československa dováželo jen pár modelů ze západní Evropy… a Renault 16 k nim patřil. Ve čtenářské anketě časopisu Svět motorů, vylosované na srazu Renault Clubu v červnu 1967 ve Svratce, vyhrál mezi sto tisíci respondenty hlavní cenu, Renault 16, mladý dělník obuvnické továrny ve Zlíně. Svůj Renault 16 pak využíval pro rodinné výlety, ale také s ním taxikařil. Později se R16 uplatnil i při stavbě rodinného domku.

Majitel si nemohl prostornou šestnáctku vynachválit. „Kromě cihel a nejtěžších věcí jsem v tom autě odvozil všechno, co bylo potřeba, i pět metráků cementu najednou,“ uvedl po letech tehdejší výherce Karel Krystyník pro knížku Renault v českých zemích, kterou napsal Jan Tuček, znalec francouzských automobilů.

Šestnáctka jako revoluce
Proti svým předchůdcům, modelům Renault Dauphine, R8 a R10 s motory vzadu byl Renault 16 doslova revoluční. Vpředu podélně uložený motor 1,5 litru o výkonu 63 koní poháněl přední kola prostřednictvím čtyřstupňové převodovky. Pětidveřový sedan o celkové délce 4,23 metru měl kuriózně různý rozvor náprav vlevo a vpravo: 265 centimetrů byly od sebe vzdáleny osy kol vpravo, ale 272 centimetrů vlevo.

Rozdíl ve vzdálenosti zadních, nepoháněných kol od předních způsobovala nutnost naskládat na podvozek torzní tyče sloužící k pérování. Šestnáctka dosahovala rychlosti 145 km/h a průměrně spotřebovala 9,5 l/100 km.

Kromě zmíněných pátých dveří ve splývající zádi, tedy podle dnešní terminologie karoserie hatchback, se nový Renault 16 chlubil tlakově odlévaným hliníkovým blokem motoru, modernějším alternátorem místo dosud obvyklého dynama jako zdroje elektrického proudu, nezávisle zavěšenými koly a čtyřmi kotoučovými brzdami.

Zasloužilý pamětník
Výroba se po premiéře na autosalonu v Ženevě na jaře 1965 rozběhla v červnu v nové továrně ve francouzském městě Sandouville. Celkově zde do ukončení v roce 1979 vzniklo přes 1,8 milionu vozů. Další zhotovila v době největšího zájmu, a tedy i největší slávy (do roku 1973) druhá montážní linka ve Flinsu.

Dnes už nevídaný, téměř patnáctiletý výrobní cyklus přinesl řadu odvozených modelů, jako například typ 16 TA se samočinnou převodovkou (1969), sportovní 16 TS se zvýšeným výkonem (1968) a také nejvýznamnější facelift v podobě typu 16 TX (1973). Ten mimo jiné dostal jako první z osobních automobilů Renault pětistupňovou převodovku.

V letošním roce tedy slaví výrobce 40. výročí od zahájení produkce tohoto veleúspěšného vozu.

Původní katalog Renault 16

Více o Renaultu 16 ...zde

Renault 16 slaví 40. narozeniny

Renault 16 slaví 40. narozeniny

Renault 16 slaví 40. narozeniny

Renault 16, evropský Vůz roku 1966

Splývající záď s pátými dveřmi byla charakteristickým znakem modelu R16

Konstruktéři zvažovali také verzi R16 Kombi, ta se však nakonec nevyráběla

Renault 16 slaví 40. narozeniny

Renault 16 slaví 40. narozeniny

Renault 16 slaví 40. narozeniny

Renault 16 slaví 40. narozeniny

Renault 16 slaví 40. narozeniny

Renault 16, evropský Vůz roku 1966

Renault 16 slaví 40. narozeniny

Renault 16 slaví 40. narozeniny

Renault 16 slaví 40. narozeniny

Autoři:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.