Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Renault 16: pětidveřová revoluce slaví kulatiny

  18:24aktualizováno  23. prosince 18:58
Letos slaví firma 40. výročí od zahájení produkce oblíbeného Renaultu 16. Zlatá šedesátá léta přinesla v západní Evropě velký hospodářský rozmach. Lidé vydělávali více, za své peníze si chtěli také více užít. Automobilky jim vyšly vstříc vozidly nové koncepce. Jedním z nich byl nezapomenutelný Renault 16.

Renault 16 byl prvním ze série modelů této francouzské automobilky - podle filozofie voiture á vivre, tedy automobilu pro život, která se o dvacet let později stala celofiremním heslem.

Byl to neobyčejně zdařilý pětisedadlový rodinný vůz, prostorný a pohodlný, s originálním designem a výklopným víkem v zádi, často nazývaným pátými dveřmi.

 Bez primátu, ale se zásluhou
Zajímavé ovšem je, že přestože si Renault na páté dveře nárokuje prvenství, nemá stejně jako jiní v mnoha podobných případech pravdu, neboť v tomto ohledu jej předešly jiné sériové automobily: například pozapomenutá britská značka Austin A40 Countryman (1959) nebo italská, dnes stejně upadlá značka Autobianchi Primula (1964).

Nicméně Renaultu 16 nelze upřít největší zásluhy za rozšíření této koncepce, která dodnes tvoří přes polovinu produkce všech osobních automobilů. Jeho vyspělou konstrukci a vyvážený design ocenila evropská jury odborných novinářů čestným titulem Vůz roku 1966.

RENAULT 16

* Premiéra v březnu 1965 (Ženevský autosalon)

* Produkce 1965 až 1979

* Největší změny v roce 1973 (pětistupňová převodovka)

* Celkem vyrobeno 2 139 000 vozů všech typů

Reprezentant s pytli cementu
V šedesátých letech se do Československa dováželo jen pár modelů ze západní Evropy… a Renault 16 k nim patřil. Ve čtenářské anketě časopisu Svět motorů, vylosované na srazu Renault Clubu v červnu 1967 ve Svratce, vyhrál mezi sto tisíci respondenty hlavní cenu, Renault 16, mladý dělník obuvnické továrny ve Zlíně. Svůj Renault 16 pak využíval pro rodinné výlety, ale také s ním taxikařil. Později se R16 uplatnil i při stavbě rodinného domku.

Majitel si nemohl prostornou šestnáctku vynachválit. „Kromě cihel a nejtěžších věcí jsem v tom autě odvozil všechno, co bylo potřeba, i pět metráků cementu najednou,“ uvedl po letech tehdejší výherce Karel Krystyník pro knížku Renault v českých zemích, kterou napsal Jan Tuček, znalec francouzských automobilů.

Šestnáctka jako revoluce
Proti svým předchůdcům, modelům Renault Dauphine, R8 a R10 s motory vzadu byl Renault 16 doslova revoluční. Vpředu podélně uložený motor 1,5 litru o výkonu 63 koní poháněl přední kola prostřednictvím čtyřstupňové převodovky. Pětidveřový sedan o celkové délce 4,23 metru měl kuriózně různý rozvor náprav vlevo a vpravo: 265 centimetrů byly od sebe vzdáleny osy kol vpravo, ale 272 centimetrů vlevo.

Rozdíl ve vzdálenosti zadních, nepoháněných kol od předních způsobovala nutnost naskládat na podvozek torzní tyče sloužící k pérování. Šestnáctka dosahovala rychlosti 145 km/h a průměrně spotřebovala 9,5 l/100 km.

Kromě zmíněných pátých dveří ve splývající zádi, tedy podle dnešní terminologie karoserie hatchback, se nový Renault 16 chlubil tlakově odlévaným hliníkovým blokem motoru, modernějším alternátorem místo dosud obvyklého dynama jako zdroje elektrického proudu, nezávisle zavěšenými koly a čtyřmi kotoučovými brzdami.

Zasloužilý pamětník
Výroba se po premiéře na autosalonu v Ženevě na jaře 1965 rozběhla v červnu v nové továrně ve francouzském městě Sandouville. Celkově zde do ukončení v roce 1979 vzniklo přes 1,8 milionu vozů. Další zhotovila v době největšího zájmu, a tedy i největší slávy (do roku 1973) druhá montážní linka ve Flinsu.

Dnes už nevídaný, téměř patnáctiletý výrobní cyklus přinesl řadu odvozených modelů, jako například typ 16 TA se samočinnou převodovkou (1969), sportovní 16 TS se zvýšeným výkonem (1968) a také nejvýznamnější facelift v podobě typu 16 TX (1973). Ten mimo jiné dostal jako první z osobních automobilů Renault pětistupňovou převodovku.

V letošním roce tedy slaví výrobce 40. výročí od zahájení produkce tohoto veleúspěšného vozu.

Původní katalog Renault 16

Více o Renaultu 16 ...zde

Renault 16 slaví 40. narozeniny

Renault 16 slaví 40. narozeniny

Renault 16 slaví 40. narozeniny

Renault 16, evropský Vůz roku 1966

Splývající záď s pátými dveřmi byla charakteristickým znakem modelu R16

Konstruktéři zvažovali také verzi R16 Kombi, ta se však nakonec nevyráběla

Renault 16 slaví 40. narozeniny

Renault 16 slaví 40. narozeniny

Renault 16 slaví 40. narozeniny

Renault 16 slaví 40. narozeniny

Renault 16 slaví 40. narozeniny

Renault 16, evropský Vůz roku 1966

Renault 16 slaví 40. narozeniny

Renault 16 slaví 40. narozeniny

Renault 16 slaví 40. narozeniny

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...