Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Renault 19: Ojetina vašich snů?

  19:17aktualizováno  19:17
Francouzská auta se vyznačují komfortem a průměrnou spolehlivostí. Takový je i představitel vozu nižší střední třídy z konce osmdesátých až poloviny devadesátých let - Renault 19. Dědeček dnešního méganu se chlubí prostorným interiérem, technika je ale spíše podprůměrná.
Renault 19 Cabrio

Renault 19 Cabrio | foto: Renault

Má smysl o něj v autobazaru zavadit pohledem a posadit se za jeho volant?

Renault 19 je zástupce "golf-třídy" (nižší střední), vyráběný v letech 1988 až 1995. Existuje v různých verzích, z nichž nejdůležitější jsou dvě.

Tří, a pětidveřový hatchback a čtyřdveřová limuzína, prodávaná pod označením Chamade.  Nechyběl ani kabriolet. Kombíkáři si bohužel musejí nechat zajít chuť.

Spektrum pohonných jednotek bylo také poměrně bohaté, od karburátorového motoru 1.4 až po sportovní verzi 1,8 16V a samozřejmostí byly i diesely. 

Přestože od ukončení výroby tohoto vozu uplynulo již takřka desetiletí, stále se jedná o velmi populární ojetinu. V žebříčku nejprodávanějších ojetin drží 12 místo.

„Devatenáctek“ můžeme na silnicích potkat poměrně velké množství a ani v autobazarech se obvykle příliš neohřejí. Jaké jsou klady a zápory tohoto auta? Pro koho se hodí?

Má smysl si je i dnes pořizovat? Povíme si něco o jedné, která byla vyrobena v automobilovém středověku, tedy v roce 1989.  O zkušenosti s několikaměsíčním  provozem tohoto stroje se podělil jeden z našich čtenářů.

Z laciného kraje

Ojetina v nejnižší cenové kategorii se díky rozmanitosti modelů hodí jak pro malou rodinu, tak pro studenta či pracujícího.

Pětidveřový hatchback Renault 19 1.8I r.v. 1989 (po výměně karoserie) v provedení GTS stál v ostravském autobazaru 55,000 Kč. Částka představuje v rozsahu cen devatenáctek nižší střední hladinu, je možné sehnat auta jak o deset tisíc levnější, tak i o čtyřicet dražší.

Rozměry

Výška: 1.40 m - 1.42 m

Šířka: 1.684 m - 1.696 m

Délka: 4.158 m - 4.166 m

Podobně starý favorit by stál o něco méně. Asi na stejné peníze by příšel omšelý forman, který je s R19, pokud jde o nabídku vnitřního prostoru, daleko lépe porovnatelný. Na Renaultu je však patrné, že patří do jiné třídy, i jeho obliny jsou, v porovnání s krabicovitými škodovkami stejného stáří, pohlednější. Auto má centrální zámek s dálkovým ovládáním, zadní stěrač a elektricky ovládaná přední okna včetně střešního okna (tzv. šíbru).

Renault 19 se vyráběl sedm let a to v nepřeberném množství verzí. Ojetiny, které dnes pořídíte jsou v různém stavu, mívají většinou rodokmen sahající za německé hranice. Mají různou výbavu, pohonné agregáty i karoserie. Do R19 se montovaly posilovače řízení, vyhřívaná sedadla, elektricky ovládaná okénka (zejména modely tzv. Phase 2 vyrobené po roce 1992), palubní počítače, automatická klimatizace a další výbava.

Vývoj Renaultu 19 trval 45 měsíců.

Posedíte si

Dva hlavní pocity, které si řidič z R19 odnese, jsou prostornost a vzdušnost (daná velkými prosklenými plochami). Cestující na předních i zadních sedadlech mají dostatek místa pro nohy i nad hlavou. Sedadlo řidiče má nastavitelný sklon, posuv, výšku a tuhost opěrky, spolujezdec je o poslední dvě vlastnosti ochuzen. Nechybí výškově nastavitelný volant. Pedály jsou pohodlné a řadící páka, pro českého řidiče ovlivněného výrobky AZNP Mladá Boleslav, nezvykle krátká. Zpátečka se řadí na místo jedničky po zvednutí "prstýnkové" pojistky.

Kufr hatchbacku má základní objem 436 litrů. V případě potřeby jej lze zvětšit sklopením opěradel zadních sedadel. Pod podlahou kufru je uloženo rezervní kolo a v jeho bocích jsou praktické prostory pro pevné uchycení zvedáku a dalšího povinného vybavení vozidla. Mechanismus spouštějící rezervu ale majitele zradil, v potřebných chvílích s ním nebylo možné pohnout (ovládá se klíčem zvedáku).

Součinitel aerodynamického odporu Cx je 0,30

Jedeme

Benzínový motor 1.8 se vstřikováním, s řízeným katalyzátorem a výkonem 96 koní (71 kW) startuje bezproblémově i za studeného počasí. Stabilizace volnoběhu na necelých 1000 otáček nastává až v okamžiku, kdy se motor po několika sekudách prohřeje. Renault má příjemný „odpich“, ale vzhledem ke stáří vozidla se to s ním nedoporučuje přehánět. Rozjezd je plynulý a působí bezpečným dojmem, pokud je ovšem auto zahřáté. 

Testovaný model nemá posilovač řízení, který se jinak do R19 často montoval. Přesto se dá říct, že řízení je vcelku plynulé a lehké. S jízdou souvisí něco, co fanoušci nazývají francouzskou jízdou a odpůrci mořskou nemocí. Renault má velmi měkce nastavený podvozek. Jinými slovy; auto se v zatáčkách hodně naklání, nicméně na silnici sedí pevně.

Jistým problémem R19 jsou brzdy. Renault, zejména pětidveřový hatchback je poměrně velké a těžké auto. Kotoučové brzdy vpředu a bubnové vzadu pak ani pokud jsou v dokonalém stavu nenabízejí takový účinek, jaký by byl vozidlu adekvátní. Popisovaný exemplář nemá ABS, při brzdění je třeba si nějakou dobu zvykat a být ostražitý. Tento dojem zůstal i po usednutí do několika dalších aut stejného typu a výrobní řady, takže asi nejde o individuální odchylku jediného vozu, ale spíše o jednu z jeho vlastností.

Při běžném, nikoliv každodenním, ježdění v městském provozu a na dálnici si Renault 19 1.8i bere v rozsahu od 5,9 po 6,7l benzínu Natural 95 na sto kilometrů. Je otázkou, jak se na spotřebě projeví zimní provoz.

Co zabolelo

Po čtyřech měsících provozu a asi 5000 ujetých kilometrů se na autě, které má dle údaje tachometru ujeto asi 150tKm neobjevila žádná závada, která by znemožňovala provoz. Projevilo se několik drobnějších poruch. Nejvíce zlobí elektroinstalace: popraskalo několik žárovek podsvětlujících palubní desku, neposlušné bylo ovládání elektrického střešního okna atd.

Kromě těchto problémů jsou u R19 popsány chronické obtíže s korozí posledního dílu výfuku a občas i spodku auta. Známé jsou také problémy s topením, elektorninstalací a s praskajícími lanky plynu a spojky. Zlobí také únikající olej, přední poloosy a ložiska zadních kol, která se ráda opotřebovávají.

Curriculum vitae

1988: třídveřový a pětidveřový hatchback (motory: 1,4 karburátorový a se vstřikováním, max. výkon 44 kW, 1,7 - 54 kW)
1989: čtyřdveřový sedan chamade
1990: výkonnější motory: 1,7 - 66 kW a 1,8 16V 99 kW (průduch na kapotě)
1991: kabriolet
1992: modernizace, designové změny (maska, nárazníky), nové motory: 1,4 - 55 kW, 1,8 - 65 a 80 kW, turbodiesel 1,9 - 66 kW
1995: ukončení výroby, nástupce: Renault Mégane

!!!POZOR!!!

Podělte se s ostatními o zkušenosti se svým autem. Pošlete nám na adresu auto@idnes.cz svůj "test" ojetiny. Články, které uveřejníme, odměníme honorářem.

auto.idnes.cz

Autor:




Nejčtenější

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to je závěr závodní sezony v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový je závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově, z něhož iDNES.cz...  celý článek

Další z rubriky

V zajetí Maserati
OBRAZEM: Jak se staví výstava automobilových perel. Jde o centimetry

V zajetí Maserati v obchodním centru Arkády Pankrác. Fotograf iDNES.cz byl u instalace výstavy. Při manipulaci rozhodovaly centimetry. K vidění je i jediné...  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Manuel Mejido s obrazem Girlanda míru, který na Citroën DS namaloval Pablo...
Autofotka týdne: Citroën pomalovaný od Picassa se už roky hledá

Pablo Picasso nikdy citroënem nejezdil. V jeho garáži se objevovala automobilová šlechta formátu Hispano-Suizy, Oldsmobilu, Mercedesu nebo Alfy Romeo. I přesto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.