Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Renault 5 ani ve stáří nedělá ostudu

  14:43aktualizováno  14:43
5. 1. 2000 - Byť od premiéry Renaultu 5 uplynulo už sedmadvacet let, nedělá ani dnes malý francouzský vůz svým majitelům ostudu. Na trhu ojetin zpravidla na kupce dlouho nečeká - samozřejmě nejedná-li se o výrobky první generace, vybavené sice trvanlivou, ale přece jen obstarožní technikou. Pozornosti se těší až modernizovaná auta od ročníku 1985, jejichž cena začíná u nejobvyklejších třídveřových verzí na pětadvacetitisícové hranici.

O deset tisíc dráž se obvykle nabízejí o tři roky mladší vozy ve třídveřové verzi, stejně starý diesel lze sehnat za 40 tisíc a pětidveřový benzinový vrstevník stojí kolem 45 tisíc korun. Automobily z roku 1992, kdy výroba Renaultu 5 ve Francii končila, jsou za 70 tisíc s třídveřovou a za 80 tisíc s pětidveřovou karoserií. K vyznavačům typu patří zvláště ženy a mladší řidiči. Naftových "pětek" není na tuzemských silnicích mnoho, a tak odborníci jako nejvhodnější doporučují auta s dynamickým a kvalitním 1,7litrovým motorem, který se uplatnil také u Renaultů 19 a 21. Solidní jsou i 1,4litrové motory, ale opatrněji s toutéž kubaturou turbo. Tyto vozy totiž trpí častými problémy v elektronice a v turbu, kroutí se a praskají jim hlavy motorů, které se rovněž přehřívají. Od ročníku 1990 je na místě požadovat pětistupňovou převodovku. K přednostem Renaultu 5 patří solidní užitné vlastnosti, přijatelný design a relativně nízká pořizovací cena ojetin, malá spotřeba a od roku 1988 také dobrá antikorozní ochrana. Naopak rizikové jsou "pětky" po haváriích - jedná se o relativně levná auta a úroveň klempířské práce tomu často odpovídá. K problémům patří úniky oleje z motoru i převodovky,při častějším ježdění po horších cestách praskají prachovky na poloosách a ty se pak snadno ničí. Některé motory bývají hlučné,potíže jsou se zavěšením předních kol. Německý TÜV řadí Renaulta 5 do podprůměru svých statistik a kritizuje zejména funkci nožních brzd, menší trvanlivost brzdových destiček, závady v osvětlení a předčasně korodující či praskající výfuk. Mnohé náhradní díly na Renaulta 5 lze pořídit z levnější druhovýroby či z vrakovišť, veškerý sortiment udržují ve skladech také značkoví prodejci. Ti součástky nabízejí v následujících cenách čelní sklo: 3292, přední blatník 1220, přední nárazník - 4149, přední světlomet - 2319 (s ovládáním z kabiny), přední brzdové destičky - 1450 a alternátor - 5968 (repasovaný), hodina značkového servisu se u mechanických prací pohybuje v průměru kolem 350 a u klempířských prací kolem 375 korun.

PLUSY

- i po letech přijatelný design
- solidní užitné vlastnosti
- nízká spotřeba
- relativně nízká pořizovací cena
- dostupné značkové i levnější náhradní díly
- trvanlivé brzdové hadice
- solidní antikorozní ochrana, zvláště od roku 1988

MINUSY              

- hlučné motory
- úniky oleje z motoru i převodovky
- poruchové motory 1,4 turbo
- korodující a praskající výfuky
- riziko nekvalitních klempířských oprav
- vůle v předních nápravách
- častější závady spojky
- málo trvanlivé prachovky na předních poloosách
- méně trvanlivé brzdové destičky

Největší konkurenti

Třídveřový Renault 5 ročníku výroby 1992 stojí kolem 70 tisíc korun a stejně starou konkurenci mu tvoří Škoda Favorit (5 dveří) - 55 000, Fiat Uno Logo - 60 000, Opel Corsa 60 000, Volkswagen Polo - 65 000, Citroën AX - 65 000, Peugeot 205 - 70 000, Suzuki Swift - 70 000, Ford Fiesta - 80 000, Renault Clio - 90 000, Toyota Starlet - 90 000, Peugeot 106 - 95 000 a Mazda 121 - 105 000 korun.

Autor:






Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Další z rubriky

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Ferrari 458 4,5 SPIDER
Ferrari 458 4,5 SPIDER

r.v. 2012, naj. 22 200 km, benzín
4 999 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.