Renault 5 ani ve stáří nedělá ostudu

5. 1. 2000 - Byť od premiéry Renaultu 5 uplynulo už sedmadvacet let, nedělá ani dnes malý francouzský vůz svým majitelům ostudu. Na trhu ojetin zpravidla na kupce dlouho nečeká - samozřejmě nejedná-li se o výrobky první generace, vybavené sice trvanlivou, ale přece jen obstarožní technikou. Pozornosti se těší až modernizovaná auta od ročníku 1985, jejichž cena začíná u nejobvyklejších třídveřových verzí na pětadvacetitisícové hranici.

O deset tisíc dráž se obvykle nabízejí o tři roky mladší vozy ve třídveřové verzi, stejně starý diesel lze sehnat za 40 tisíc a pětidveřový benzinový vrstevník stojí kolem 45 tisíc korun. Automobily z roku 1992, kdy výroba Renaultu 5 ve Francii končila, jsou za 70 tisíc s třídveřovou a za 80 tisíc s pětidveřovou karoserií. K vyznavačům typu patří zvláště ženy a mladší řidiči. Naftových "pětek" není na tuzemských silnicích mnoho, a tak odborníci jako nejvhodnější doporučují auta s dynamickým a kvalitním 1,7litrovým motorem, který se uplatnil také u Renaultů 19 a 21. Solidní jsou i 1,4litrové motory, ale opatrněji s toutéž kubaturou turbo. Tyto vozy totiž trpí častými problémy v elektronice a v turbu, kroutí se a praskají jim hlavy motorů, které se rovněž přehřívají. Od ročníku 1990 je na místě požadovat pětistupňovou převodovku. K přednostem Renaultu 5 patří solidní užitné vlastnosti, přijatelný design a relativně nízká pořizovací cena ojetin, malá spotřeba a od roku 1988 také dobrá antikorozní ochrana. Naopak rizikové jsou "pětky" po haváriích - jedná se o relativně levná auta a úroveň klempířské práce tomu často odpovídá. K problémům patří úniky oleje z motoru i převodovky,při častějším ježdění po horších cestách praskají prachovky na poloosách a ty se pak snadno ničí. Některé motory bývají hlučné,potíže jsou se zavěšením předních kol. Německý TÜV řadí Renaulta 5 do podprůměru svých statistik a kritizuje zejména funkci nožních brzd, menší trvanlivost brzdových destiček, závady v osvětlení a předčasně korodující či praskající výfuk. Mnohé náhradní díly na Renaulta 5 lze pořídit z levnější druhovýroby či z vrakovišť, veškerý sortiment udržují ve skladech také značkoví prodejci. Ti součástky nabízejí v následujících cenách čelní sklo: 3292, přední blatník 1220, přední nárazník - 4149, přední světlomet - 2319 (s ovládáním z kabiny), přední brzdové destičky - 1450 a alternátor - 5968 (repasovaný), hodina značkového servisu se u mechanických prací pohybuje v průměru kolem 350 a u klempířských prací kolem 375 korun.

PLUSY

- i po letech přijatelný design
- solidní užitné vlastnosti
- nízká spotřeba
- relativně nízká pořizovací cena
- dostupné značkové i levnější náhradní díly
- trvanlivé brzdové hadice
- solidní antikorozní ochrana, zvláště od roku 1988

MINUSY              

- hlučné motory
- úniky oleje z motoru i převodovky
- poruchové motory 1,4 turbo
- korodující a praskající výfuky
- riziko nekvalitních klempířských oprav
- vůle v předních nápravách
- častější závady spojky
- málo trvanlivé prachovky na předních poloosách
- méně trvanlivé brzdové destičky

Největší konkurenti

Třídveřový Renault 5 ročníku výroby 1992 stojí kolem 70 tisíc korun a stejně starou konkurenci mu tvoří Škoda Favorit (5 dveří) - 55 000, Fiat Uno Logo - 60 000, Opel Corsa 60 000, Volkswagen Polo - 65 000, Citroën AX - 65 000, Peugeot 205 - 70 000, Suzuki Swift - 70 000, Ford Fiesta - 80 000, Renault Clio - 90 000, Toyota Starlet - 90 000, Peugeot 106 - 95 000 a Mazda 121 - 105 000 korun.