Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Renault Altica: Jak Francouzi loví lišky

  14:29aktualizováno  19:17
Patrick le Quément a jeho designérský tým se ve svém nakukování do budoucnosti podívali do staré dobré Anglie. Procházka po zamlžených blatech v tvídovém saku s dýmkou mezi zuby a ohařem u levé holínky se přeci nemůže obejít bez shooting brake - stylového kombi, které odveze golfové hole, lovecké náčiní pro hon na lišky i zásobu earl greye na celou zimu. Altica - přihláška Renaultu do klubu gentlemanů.

Třídveřové kombi altica se sériové výroby pravděpodobně nedočká, ukazuje ale směr, kterým se už tak avantgardní tvary renaultů zanedlouho vydají.

Francouzský výrobce také alticu, která bude k vidění na ženevském autosalonu, při prvním představení na Champs-Elysses využil k prezentaci nového dvoulitrového turbodieselu.

4,27 metru dlouhý, 1,83 m široký a 136 centimetru vysoký koncept s rozvorem 2620 mm se vyžívá ve výrazných detailech a netradičních řešeních, která si mohou dovolit jen sebevědomí lvi (auto)salonů.

Dveře se vyklápí šikmo vpřed a vzhůru po vzoru lamborghini, víko kufru otevíráme doleva a boční prosvětlení kufru obstarávají nahodile rozmístěné prosklené výřezy.

Shooting Brake
Se svým aston martinem byl sir David Brown nadmíru spokojený. Jednu nectnost ale jeho DB5 přeci jen měl, byl mu příliš těsný pro potřebné lovecké nádobíčko a psy, když vyrážel s přáteli na lov lišek. Čtyřnozí stopaři navíc ohryzávali kožené čalounění sedadel.

Psal se rok 1965 a sir Brown, který automobilku koupil v roce 1947 na základě inzerátu uveřejněného v Timesech, svolal vedení automobilky. Na schůzku přišel se svým labradorem, nechal ho vyskočit na jednací stůl a řekl: "Postavte mi něco, do čeho se vejde." Když Shootihg Brake viděli ostatní zákazníci, zatoužili po něm také. Výrobce však měl plné ruce práce s produkcí "obyčejných" DB5 a proto David Brown domluvil výrobu loveckých aston martinů u karosárny Harold Radford na západě Londýna.

Čtyři sedadla (nutno přiznat, že napohled nepříliš pohodlná) si mohla dopřát svou dávku snílkovství. Jsou v interiéru uchycena napevno, podle řidičových proporcí se elektricky přenastavuje volant a pedály.

Opěradla zadních sedaček je možné sklopit a vytvořit absolutně rovnou plochu, která odveze až 1300 litrů loveckých úspěchů. Nechybí prosklená střecha a LED diody ve světlech.

Futuristickou stránku podtrhuje pracoviště řidiče. V komfortním nastavení zobrazuje ciferník složený z tekutých krystalů rychlost a rychlostní limit platný pro danou komunikaci. Při jeho překročení displej zrudne.

Ve sportovním režimu ukazuje kromě rychlosti také otáčky motoru a tlak turbodmychadla.

Nový 177koňový turbodiesel, který se právě představuje v sériových reaultech, dostal ke spolupráci šestistupňovou manuální převodovkou.

Renault Altica v číslech

délka

4270 mm

šířka

1830 mm

výška

1360 mm

rozvor

2620 mm

hmotnost

1300 kg

motor

čtyřválec 2,0 l

maximální výkon

130/177 kW/k

max. točivý moment

380 Nm

zrychlení 0-100

7,5 s

průměrná spotřeba

5,3 l/100km

šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol

S 380 Newtonmetry maximálního kroutícího momentu si musí poradit pneumatiky s rozměrem 245/35 R21.

Na dietní spotřebě 5,3 litru nafty na sto kilometrů kombinovaného provozu má svou zásluhu také vyšlechtěná aerodynamika.

Speciální dvoumilimetrová štěrbina na odtrhové hraně střechy zlepšuje obtékání vzduchu tak, že dokáže vzduch sát nebo ho vyfukovat. Při stotřicítce se tak aerodynamický koeficient Cx zlepší o 15%.

Renault: Tudy cesta nevede
"Tvůrce automobilů" hrdý reklamní slogan francouzské automobilky by možná zasloužil doplnění "... který také občas ukazuje, kudy cesta nevede".

Dnešní svět automobilů patří křížencům. Vozy, která spojují výhody a kvality více automobilových druhů, odrůd a čeledí. Francouzskému výrobci se ovšem občas jeho "genetické" experimenty poněkud vymknou z rukou.

Hračičkům z vývojových center se čas od času podaří prosadit do výroby auto, které se vymyká všem konvencím. Tradicionalisté, kteří mají potřebu auta zaškatulkovávat do tříd, pak mají těžkou hlavu.

Renault je nepoučitelný
V první polovině devadesátých let se kromě převratných a úspěšných mrňousů jménem Clio a Twingo objevil Renault Spider (premiéra v Ženevě 1995).

Syrovou formuli, kterou si mohli fajnšmekři pořídit i ve verzi bez čelního skla, bylo možné prohánět v běžném provozu. Za dva roky výroby u firmy Alpine se našlo pouze 1726 boháčů, jejichž garáž spider obohatil.

Rok 2000 byl ve znamení další speciality, kterou automobilový excentrik ocenil, tradicionalistický zpátečník jen posměšně svraštil čelo. Avantime měl znamenat převrat v kategorii automobilové "high society". Renault se rozhodl manažery a politiky usadit do MPVček.

V luxusních limuzínách jezdí povětšinou jen pan ředitel a jeho řidič, proč s sebou tedy vozit navíc ještě další zbytečná sedadla? Dodávkoidní tvary a uvnitř spousta světla a prostoru pro dva pasažéry v pohodlných křeslech. Stačilo stisknutí jediného tlačítka a z luxusní kupé-dodávky stal jakýsi polokabriolet.

Dlouho trvalo inženýrům Renaultu odladit mechanismus otevírání obrovitých bočních dveří. V roce 2002 se avantime konečně dostal do showroomu, aby je v roce 2003 potichu opustil.

Nejnověji se Renault odhodlal oprášit automobilový poddruh jménem "shooting brake". Nadšení automobilových gurmánů tlumí fakt, že altica se nad Ženevským jezerem představí pouze jako koncept.

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Autoři: ,




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.