Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Captur: překvapivě praktický crossover sází hlavně na design

aktualizováno 
Captur je malý velký švihák, láká hlavně na svůj atraktivní a osobitý zevnějšek. Pod ním však ukrývá i prostorný a překvapivě praktický interiér. S dravým vzhledem příliš nekorespondují dynamické a jízdní vlastnosti. V nabídce chybí výkonnější agregát, schopnosti nejsilnějšího motoru, přeplňované dvanáctistovky totiž zbytečně krotí automatická převodovka.

Renault Captur | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Automobilka Renault vysílá svého zástupce do stále populárnějšího segmentu malých SUV. Bez pohonu všech kol, zato s nepřehlédnutelným kabátem a promyšlenou konstrukcí.

Malá SUV alias pseudoterénní příbuzní malých aut se totiž setkávají se stále větším zájmem. Zákazníky lákají především vyšším posezem a tím lepším přehledem nad dopravní situací, pocitem většího bezpečí, pohodlnějším nastupováním, schopností překonávat menší překážky a v neposlední řadě i obecně komfortnějšími jízdními vlastnostmi. Po čem jeho řidiči naopak obvykle neprahnou, je pohon všech kol.

Může se hodit

Máte rádi auta značky Renault a uvažujete, že si jedno takové pořídíte? Vybírejte z nabídky na Automodul.cz/Renault.

To dává výrobcům větší flexibilitu a umožňuje masivnější sdílení komponentů v rámci výrobního programu, což v praxi znamená levnější produkci a příznivější cenovou politiku. Stejně jednoduchý recept zvolil Renault při konstrukci capturu. Jako základ použil novou generaci modelu Clio, která je teď na úspěšném tažení napříč starým kontinentem. Na úspěch by tedy mohlo být zaděláno.

Clio v pohorkách

Dalo by se říct, že captur je nafouknuté clio na vysokém podvozku, ale tak jednoduché to s jeho exteriérem není. Přes jistou příbuznost se svým tradičně pojatým sourozencem totiž na jeho karoserii mnoho stejných dílů nenajdete. Oba modely mají společné především hlavní rysy a také to, že svým výrazným šmrncovním kabátem cílí na mladší a liberálnější klientelu.

Renault Captur

Captur je od pohledu dravec, jeho příď s velkým logem automobilky a dominantními rámečky kolem denních světlometů působí snad ještě agresivnějším dojmem než v případě clia. V konfrontaci s ním je nový renaultí crossover jen o 60 mm delší, o 118 mm vyšší a o 46 mm širší. Vizuálně je však výrazně robustnější, a to přesto, že jeho mohutné horizontální plochy opticky odlehčují nelakované spodní části nárazníků, lemy blatníků, boční ochranné lišty a prahové nástavce.

Podobně jako u clia mohou i zde karoserii zdobit efektní střešní polepy a další prvky individualizační výbavy. V případě capturu šel výrobce ovšem ještě dál. Jeho stylový a proporčně vyvážený zevnějšek podtrhuje kontrastním lakováním střechy. To je standardně součástí nejvyšší výbavy Dynamique nebo za příplatek u prostředního provedení Expression. Na výběr je celkem ze tří barev.

Cliomodus

V interiéru je captur logickou evolucí menšího sourozence. Z clia pochází volant, budíky pod přístrojovou kapličkou i většina ovladačů. Vyšší pozice za volantem si samozřejmě vyžádala drobné změny ve vnitřním uspořádání. Zásadnější inovací prošla hlavně přístrojová deska a dveřní obložení, které jsou v nabídce ve dvou barevných provedeních, černém a šedobéžovém. Rozveselit interiér pomáhá tradičně i celá řada originálních individualizačních prvků. Jsou rozděleny do třech barevných schémat (Captur, Map a Cross), která navazují na vnější kombinace.

Renault Captur
Renault Captur

Oproti cliu je interiér nejen vzdušnější, ale i nečekaně prostornější. To, že se uvnitř sedí vzpřímeněji, se pozitivně projevilo hlavně nabídkou místa na zadních sedadlech. Díky nadprůměrnému vnitřnímu prostoru dokáže captur dobře zaplnit i místo po nedoceněném miniMPV modelu Modus, který byl bez nástupce vyřazen z výrobního programu.

Špatně na tom captur není ani z hlediska odkládacích prostor. Po celém interiéru je rozmístěno množství přihrádek a kapes, většinou odkrytých. Největší kapacitu nabízí tradičně kastlík před spolujezdcem. Disponuje nejen nadprůměrnou kapacitou 11 litrů, ale i praktičtějším přístupem. Neotvírá se totiž klasicky, nýbrž jako šuplík.

Zajímavou inovaci v interiéru představují i snímatelné potahy sedadel. Lze je v případě zašpinění vyprat na 30 °C nebo vyměnit za nové či jinak barevné. V nabídce jsou tři provedení, která ladí s barevným provedením interiéru. Za zmínku stojí i plastová záda předních sedadel, která mají za úkol odolat kopancům od dětských pasažérů, případně ochránit sedadla při větších stěhovacích manévrech.

Zavazadlový prostor nabízí už v základní konfiguraci solidních 377 litrů objemu, pravidelný tvar a snadný přístup. Posunutím druhé řady sedadel lze jeho kapacitu navýšit až na 455 litrů, ovšem za cenu trochu nouzového prostoru pro cestující na zadních sedadlech. Ve dvoumístné konfiguraci lze v capturu odvézt až 1 235 litrů nákladu.

Dvanáctistovka jenom s turbem

Kromě platformy se malý crossover spoléhá i na paletu pohonných jednotek a převodovek clia. Výjimku tvoří pouze základní atmosférická dvanáctistovka a slabší verze vznětové patnáctistovky, které by svým výkonem 75 koní nebyly příliš vhodné.

Renault Captur

Captur je tedy k dispozici se třemi pohonnými jednotkami. Základní motorizací je přeplňovaný zážehový tříválec 0,9 TCe s výkonem 90 koní, na opačném konci nabídky je o válec bohatší, o čtvrtinu objemnější i výkonnější agregát 1,2 TCe.

Výbava a technické údaje

Až na drobné výjimky kopíruje výbava modelu Captur svého menšího sourozence clia. Ve standardní výbavě je čtveřice airbagů, všechny obvyklé bezpečnostní systémy (ABS, EBD, ASR, ESP, CSV), posilovač řízení s variabilním účinkem, centrální zamykání, elektricky ovládaná okna všech dveří, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, tempomat s omezovačem rychlosti, palubní počítač, výškově a podélně stavitelný volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče, posuvná zadní řadu sedadel s asymetricky dělenými a sklopnými opěradly, diodová denní světla, tónovaná skla, tři úchyty Isofix pro upevnění dětských autosedaček a pětiletá záruka.

Střední výbava Expression obsahuje navíc manuální klimatizaci, kola z lehkých slitin o rozměru 16", bezkontaktní startovací kartu, přední mlhové světlomety, autorádio s přehrávačem CD, MP3 a USB vstupem, oboustrannou podlahu zavazadlového prostoru, zrcátka a kliky dveří v barvě karoserie a stříbrné boční lišty.

Stupeň Dynamique zahrnuje navíc dvoubarevné provedení karosérie, kola z lehkých slitin o rozměru 17", automatickou klimatizaci, kožený volant, automatické stěrače a světlomety, snímatelné potahy sedadel, multimediální a navigační systém Media Nav s mapovým pokrytím Evropy.

V seznamu příplatkové výbavy nechybí parkovací senzory nebo zadní parkovací kamera, vyhřívaná přední sedadla, výkonnější audiosystém Arkamys s multimediálním rozhraním R-Link a celá řada vnitřních a vnějších personalizačních prvků výbavy.

Zájemcům o dieselový motor Renault vychází vstříc osvědčenou jednapětkou s devadesáti koňskými silami. Slabší pohonné jednotky jsou spojeny výhradně s manuální pětistupňovou převodovkou. Vrcholná motorizace zase spolupracuje pouze s automatickou dvouspojkovou skříní EDC s šesti převody.

Diesel nezklamal

Vznětová patnáctistovka splnila předpoklady. Přeplňovaný čtyřválec s dvouventilovou technikou nabízí poměrně kultivovaný chod, příjemný průběh točivého momentu, tlumený zvukový projev i slušnou spotřebu. Devadesát koní, které ze svého skromného objemu nabízí, sice neslibuje kdovíjak závratnou dynamiku, pro běžnou jízdu však stačí.

V praxi se drobný výkonový deficit projevuje hlavně v táhlých kopcích nebo při vyšším zatížení. Převodovku je tak třeba využívat častěji, než by bylo obvyklé. Problém nepředstavuje ani "jen" mechanický pětikvalt.

Výkonový potenciál motoru využívá slušně a negativní vliv nemá ani na ekonomiku provozu. Slibovanému tříapůllitrovému průměru jsme se v kopcích okolo francouzského Biarritzu nepřiblížili, pětiapůtilitrový apetit vzhledem k dynamice a profilu tratě přesto považujeme za úspěch.

Renault Captur

Trochu za očekáváním zůstává naopak vrcholné provedení s motorem 1,2 TCe a převodovkou EDC. Výkon 120 koní vypadá slibně, hlavně v kontextu s příznivou pohotovostní hmotností 1 255 kg, jenže v praxi jakoby se část výkonu ztrácela někde v hnacím ústrojí.

Přeplňovaná dvanáctistovka si ovšem nakonec kritiku nezaslouží. Je kultivovaná a zvukově dobře utlumená, má široký rozsah využitelných otáček a plynulý nástup i gradaci výkonu. Třeba ve větším a podobně těžkém méganu se prezentuje o poznání větší chutí do života, ačkoliv tu nabízí srovnatelnou dynamiku. Jenže s manuálním šestikvaltem.

Fotogalerie

Nevýrazný projev motoru má tak na svědomí patrně dvouspojkový automat EDC. Při klidné plynulé jízdě řadí hladce a logicky, sportovní styl si však příliš vnutit nenechá. Při větších nárocích na dynamiku, které by byly po chuti i motoru, řadí stejně ležérně a jeho reakce bohužel příliš nezbystří ani manuální změna převodů. Pokud přijmete "hru" managementu ovládání a nebudete příliš tlačit na pilu, nejsilnější captur se vám odvděčí příjemným svezením, jen ne tak dravým, jak byste od jeho potenciálu očekávali.

Výrobcem udávaným spotřebám se nám nepodařilo přiblížit ani s jednadvojkovým turbobenzinem, naopak v podobném jízdním režimu spálil skoro o čtyři litry benzinu víc, než by v průměru měl. Pro lehkonohé řidiče by ovšem neměl být problém jezdit s průměrem kolem šesti litrů, podobně jako v případě méganu s tímto motorem.

Bez sportovních ambicí

Captur dokáže navnadit sportovním vzhledem, projevem na silnici se ovšem podobných ambicí zříká. Jeho mimořádná světlá výška 200 mm, kterou spolehlivě deklasuje i řadu opravdových teréňáků, s sebou samozřejmě přináší jistá úskalí. Naladit vysoký podvozek tak, aby z posádky nevytřásl duši a zároveň nezpůsoboval mořskou nemoc v zatáčkách, vyžaduje hlavně pečlivější výběr komponentů.

V této disciplíně nakonec Renault obstál. Captur místo obvyklého přitvrzení stabilizátorů dostal kvalitnější tlumiče i pružiny, díky kterým si v klidu poradí s drobnějšími nástrahami vozovky a zároveň udrží posádku na svém místě i při prudkém průjezdu zatáčkami. Na sedmnáctipalcových kolech nabízí komfort srovnatelný s cliem, se standardními šestnáctkami jej zdaleka překonává.

Renault Captur

Captur se samozřejmě naklání o poznání víc než jeho silničně zaměřený sourozenec, ale zvolené stopy se drží statečně dlouho. Přicházející nedotáčivost o sobě dává vědět dlouho dopředu. Vyjma příčných nerovností, na kterých podvozek často znervózní, jsou jeho jízdní vlastnosti vyvážené a nezáludné.

Řízeni capturu vyžaduje málo ovládacích sil, což se bude líbit hlavně ženám. Mužům naopak může vadit trochu tupější řízení s minimální zpětnou vazbou, které nedokáže vtáhnout do děje podobně jako nejsilnější motor s automatickou převodovkou nedokáže probudit srdce "závodníka".

Příjemné překvapení

Cenová politika bývá pro modely capturova formátu alfou a omegou. Neúměrné sebevědomí při tvorbě ceníku totiž může jinak zajímavé auto odsoudit k prodejnímu neúspěchu. Renault se zdá se poučil z chyb při zavádění modusu před pár lety a vlastnosti capturu podpořil i velmi zajímavou cenou. Nejlevnější provedení 0,9 TCe Authentique je na českém trhu k dispozici za 299 900 Kč, na opačném konci nabídky stojí dieselová varianta 1,5 dCi Dynamique za 419 900. V konfrontaci s cliem je model captur v průměru o 40 tisíc dražší, a to je poměrně lákavá nabídka. 

Renault Captur v číslech
0,9 TCe1,2 TCe1,5dCi
Válců/ventilů3/124/164/8
Zdvihový objem (cm³) 89811971461
Výkon (kW/koní)66/9088/12066/90
Točivý moment (Nm) 135190220
Převodovka/stupňů manuální/5 automatická EDC/6manuální/5
Zrychlení 0-100 km/h (s)12,910,913,1
Maximální rychlost (km/h)171192171
Průměrná spotřeba udávaná výrobcem (l/100 km)4,95,4 3,6
Délka/výška/šířka/ rozvor (mm) 4 122/1 566/1 778/2 606
Provozní hmotnost (kg)1 1761 2551 245
Objem kufru (l)377-1 235
Základní cena (Kč)299 900379 900359 900




Nejčtenější

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Další z rubriky

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.