Clio dospělo, z malého auta do města vyrostl plnohodnotný vůz, schopný posloužit i pro dlouhé cesty. Je velmi pohledný a nadmíru příjemný.
Záplavu emocí v řidiči nevyvolá, zato ho odveze v pohodlí a s vědomím bezpečí - v crashtestech totiž dostal maximální počet hvězdiček za ochranu posádky.
Může se hoditNové i ojeté automobily Renault Clio můžete koupit na www.automodul.cz |
Clio nabízí hodně prostoru uvnitř, zajímavé jízdní vlastnosti a rozsáhlou nabídku extra výbavy. S motorem-asketou 1,5 dCi (86 k) jezdí svižně i bez víru v nádrži.
Bohužel je ale také hodně drahé; přehoupnout se přes půlmilionovou hranici není žádný problém. Na provedení interiéru auta je také příliš vidět, kolik do něj jeho majitel investoval.
|
Devizou je rozmanitá nabídka verzí - v ceníku najdeme sedm motorů a pět úrovní výbavy. Je ovšem nutné dodat, že ne každou motorizaci lze pořídit ve všech úrovních.
Nové clio patří k tomu nejpohlednějšímu, co segment malých aut nabízí. Okaté autíčko posouvá neotřelý design moderních renaultů k větší přívětivosti. Ani jemu ovšem nechybí vystrčená záď a výrazné světlomety.
Jednoduchý design odcházející generace nahradily dynamické linky. Třetí vydání clia se ale od svých předchůdců neodvrací. Podle dnešních trendů také o pěkný kus povyrostlo a ztěžklo.
INTERIÉR A KUFRInteriér se podobá ostatním současným renaultům, jen trochu ubral na radikálnosti. Uvnitř přibylo místo hlavně pro ramena posádky.
Třídveřová karoserie se proti pětidveřové chová sportovněji, je pocitově tužší.
Méně nadšeni budou ale při cestování bez druhého páru dveří pasažéři na zadních sedadlech. Malá okna bez otevírání a černý interiér (dle provedení) působí klaustrofobně.
V interiéru čekají kvalitní a příjemné materiály. Bohužel je ale hodně poznat, kolik majitel za své clio zaplatil. Se zvyšující se úrovní výbavy se zlepšují sedačky a potahové materiály; základní verze také například postrádá dveřní a stropní madla.
I u nejvyšších výbav je třeba platit za hloubkově stavitelný volant, nemluvě o autorádiu (kromě vrcholné Privilége) nebo litých kolech.
Od větších sourozenců si clio vypůjčilo prvky výbavy, které řidiči usnadňují život. Senzory sledují tlak v pneumatikách, začínající přeháňky či venkovní stmívání. Bezdotykové odemykání a startování tlačítkem nabídl svého času mezi prvními právě Renault. Za všechna tato udělátka si ovšem Renault účtuje peníze navíc.
Velmi příjemnou a bez nadsázky "geniální vychytávkou" jsou přídavné paraboly, které při zatáčení posvítí dovnitř oblouku. Subjektivní dojem po týdenním testu praví, že toto řešení předčí klasické natáčecí adaptivní světlomety.
Dobře přístupný a velký zavazadlový prostor pojme 288 litrů, když se sklopí zadní sedadla, odveze clio více než kubík (1028 l). Při nakládání zavazadel je naškodu vysoká hrana kufru, se sklopenými sedačkami pak překáží docela vysoký schod.
Čím bude jezdit Fernando Alonso pro rohlíky a noviny? Splašené clio s téměř dvěma sty koňmi bude pro potřeby pilota "eF-jedničkové" stáje francouzské automobilky ideálním nářadím ...VÍCE |
Auto má zajímavé jízdní vlastnosti, po chvilce sžívání si řidič dovolí mnohé - i s obyčejnou klikovou zadní nápravou si toho totiž podvozek nechá líbit hodně. Auto vyznává neutrální charakteristiku, nedotáčivost je téměř neznámým pojmem. V táhlé rychlé zatáčce se naopak projevuje příjemná přetáčivost.
Při razantním rohování ztrácí díky necitlivému posilovači řízení šofér jistotu vlády nad předními koly. Auto umí malé i velké oblouky projíždět sebevědomě, nájezdová rychlost je ovšem jen otázkou pudu sebezáchovy. Vyhýbací manévry zvládá na výbornou, žádné velké náklony se nekonají.
Zvykat si je třeba, kromě utlumené zpětné vazby od kol k volantu, také na "tupý"
brzdový pedál. Zpomalovací soustava ukrotí clio bez potíží, hůře se ovšem dávkuje její účinek a je třeba "více šlapat". Výhrady se nesou i k velmi brzo nastupujícímu ABS.
Motor patří k tomu nejlepšímu, co lze dnes mezi maloobjemovými diesely pořídit.
Kultivovanou a střídmou jedna-pětku se podařilo francouzským inženýrům i v malém cliu dokonale odhlučnit. Příjemný agregát s 86 koníky (k mání je i verze se 102 koňmi) je obstojně pružný, letmá akcelerace ve vyšších rychlostech však nepatří k jeho parádním disciplínám. Po ploché křivce kroutícího momentu se lze klouzat dosyta, kopance od turboefektu se nekonají.
V plném obsazení umí clio pelášit až k hranici papírové maximálky, která činí 174 km/h. Po více než tisíci kilometrech zábavné jízdy se průměrná hodnota spotřeby ustálila na šesti litrech. Tabulkové údaje jsou ještě o litr a půl optimističtější.
Dobře odstupňovaná pětirychlostní převodovka pracuje na příjemně krátkých drahách, minusové body si ale odnáší za "gumové" řazení a také přesnost nepatří k jejím přednostem.
Řidiči, kteří připlatí za silnější variantu se 102 koňmi, dostanou o jeden převodový stupeň navíc a přesnější řadící kulisu.
Nebýt přemrštěné ceny, byl by slabší "nafťák" pro clio ideální volbou.
Sluší se ještě dodat, že v ceníku figuruje také o dvacet tisíc levnější šedesátiosmikoňová verze bez "variabilního turba" (proměnná geometrie lopatek statoru turbodmychadla).
Největším neduhem nového clia je jeho vysoká cena. Základní - a notně očesaná - verze sice startuje na podobné cifře jako konkurence - 279 900 korun (1,2i 16V,
48 kw), s přibývajícími položkami výbavy ovšem cenovka rychle bobtná.
Na 86koňové naftové clio je třeba připravit si nejméně 416 600 korun - tolik stojí třídveřová verze Dynamique, která je pro tuto motorizaci minimem, a obsahuje ABS, čelní a boční airbagy, adaptivní světlomety, mlhovky a výškově nastavitelné sedadlo řidiče.
Druhý pár dveří stojí navíc 15 tisíc korun, za stabilizační systém si u renaultu naúčtují další 24 tisíce. Okenní airbagy vyjdou na 12 a manuální klimatizace na 35 tisíc.
Renault Clio 1,5 dCi 85k Dynamique |
Ford Fiesta 1,6 TDCi Trend |
VW Polo 1,4 TDI 80k Comfortline |
|
objem motoru (cm3) | 1461 | 1560 | 1422 |
výkon (kW/k) | 63/86 | 66/90 | 59/80 |
max.toč. moment (Nm) |
200 | 204 | 175 |
převodovka | pětistupňová | pětistupňová | pětistupňová |
typ motoru | přeplňovaný vznětovy | přeplňovaný vznětovy | přeplňovaný vznětovy |
max. rychlost (km/h) | 174 | 180 | 174 |
zrychlení 0-100 km/h (s) | 12,7 | 11,9 | 12,8 |
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) | 5,2/4,0/4,4 | 5,4/4,1/4,5 |
5,7/4,1/4,6 |
objem kufru (l) | 288/1028 | 268/619 (do výšky pásů) | 270/1030 |
rozměry d/š/v (mm) | 3986/ 1707/ 1496 |
3917/ 1905/ 1462 |
3916/ 1650/ 1467 |
rozvor (mm)/počet dveří | 2575/3 | 2486/3 | 2465/3 |
objem nádrže (l) | 55 | 43 | 45 |
pneumatiky |
185/60 R15 |
195/50 R15 |
165/70 R17 |
pohotovostní/celková hmotnost (kg) | 1165/1655 | 1194/1610 | 1091/1650 |
Airbagy řidiče/spolujezdce/boční/hlavové | ano/ano/ ano/12 000 |
ano/ano/ ano/ne |
ano/ano/ 25 500 |
ABS/ESP/ASR | ano/24 000 | ano/25 900 |
33 800 |
tempomat/kola z lehkých slitin/mlhovky | 12 000/ ne/ano |
ne/ano/ano |
10 800/ |
klimatizace/autorádio sCD | 35 000/ 10 000 |
29 000/ 13 900 |
29 700/ano |
záruka (roky) | 2 | 2 | 2 |
cena v Kč | 416 600 | 438 900 | 414 800 |