Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Renault Fuego: oheň, který nikdo nerozfoukal

  10:17
Svou podobou měl blízko k Porsche, prostorností se blížil k rodinným autům. Jeho zaoblená elegantní karosérie byla ve své době malým zjevením. Přesto se Renault Fuego nikdy nedočkal toho nejdůležitějšího - prodejního úspěchu.
Renault Fuego

Renault Fuego - Třídveřové kupé Fuego konstrukčně vycházelo ze sedanu Renault 18, včetně podvozku a podélně uložených motorů. | foto: Renault

Když v roce 1985 automobilka oznámila po pěti letech konec jeho výroby, denní produkce dosahovala jen padesáti kusů.

Fuego, španělsky oheň, skončilo dřív, než se na světě stačilo rozkoukat.

Navzdory tomu však byl Renault Fuego pozoruhodným modelem, který dodnes ukazuje, jak dobře na tom byl francouzský design v 70. a počátkem 80. let minulého století.

Značka v té době slavila triumf s modelem R5, ale neméně oblíbené byly i kupé R15 a 17, na které fuego navazovalo.

Ještě coby prototyp mělo na zadní kapotě nápis Renault 19, výrobce se ale na poslední chvíli rozhodl pro "ohnivý" název. V roce 1980 to byl od Renaultu vskutku revoluční krok. Číslice jako označení jeho modelů měla dlouhou tradici a u jiných renaultovských modelů vydržela až do 90. let.

Další prvenství fuega bylo už z řádu těch světových. Když se v roce 1983 objevil pod jeho kapotou turbodieselový motor, stalo se z něj nejrychlejší sériové naftové auto na světě. Čtyřválec pod kapotou měl objem 2068 cm3, maximální výkon 65 kW/94 k, a fuego s ním jelo až 175 kilometrů v hodině. Na stovku zrychlilo za 13, 2 vteřiny.

Že to automobilka myslí s fuegem vážně, ukázala ještě na podzim téhož roku. Pod jeho kapotu namontovala znovu turbo, tentokrát ale ve spojení s benzínovou šestnáctistovkou. S ním mělo fuego výkon 96 kW/134k, jelo 200 km/h a na stovku zrychlilo za 9,9 vteřiny. Stalo se tak rovnocenným soupeřem pro Porsche 924, které automobilka uváděla jako svého konkurenta. "Devětsetdvacetčtyřka" tehdy jela 206 km/h a stokilometrové rychlosti dosáhla za 9,6 vteřiny.

Špičkové provedené fuega stálo 89 000 francouzských franků, v přepočtu asi 395 000 korun. Pro srovnání: Renault 5TL se v té době v Československu prodával za 164 000 Kčs, Fiat Uno stál 22 000 tuzexových korun (asi 110 000 Kčs) a nová Škoda 105 se dala pořídit za 55 000 Kčs. 

Na rozdíl od německého rivala nepřestalo fuego nikdy myslet na rodinu. Kdo zvedl zadní výklopné okno u porsche, naložil do zavazadlového prostoru maximálně příruční kufřík a možná ještě kabát.

Fuego mělo výklopné okno velmi podobné, na rozdíl od porsche však byl pod ním rozměrný kufr, který se dal ještě zvětšit sklopením dělených zadních opěradel. Ve fuegu nebyl problém přestěhovat pračku, lednici, nebo menší skříň.

I když na to renault nevypadal, žádný ze čtyřech cestujících se v něm nemusel mačkat. Na zadních sedadlech bylo dost místa i pro nohy, což u podobných aut nebylo pravidlem ani před čtvrt stoletím.

Zatímco elegantní karosérie fuega by obstála ještě dnes, plastová přístrojová deska a její ležérní zpracování jsou odrazem své doby.

Jako výrobce "lidových" aut nedokázal Renault překročit svůj stín a použité materiály nedosahovaly úrovně renomovaných německých a italských značek.

Ani chování fuega na silnici nebylo čistě sportovní, podvozek převzatý ze sedanu Renault 18 byl naladěn spíše komfortně. Jistá nevyhraněnost fuega byla možná příčinou jeho neúspěchu. Pro milovníky sporťáků byl moc rodinný, pro rodiny zase málo praktický.

Případní zájemci o jeden z nejkrásnějších modelů v historii Renaultu by si však měli pospíšit. Najít exemplář ve slušném stavu je dvacet let po skončení výroby nesnadný úkol. K fuegu se jeho majitelé nikdy nechovali jako ke kultovnímu autu. Tomu často odpovídala i péče, věnovaná jeho údržbě.


Renault Fuego v číslech

Délka

4350 mm

Šířka

1690 mm

Výška

1200 mm

Rozvor

2430 mm

Rozchod kol vpředu/vzadu

1345 mm

Hmotnost

970-1165 kg

Tip pro sběratele: Fuego 2.0 GTX

Nepřeplňovaný dvoulitrový čtyřválec byl pro malý úspěch stažen z výroby už v roce 1983 a nahrazen "Turbem" - s odstupem času se však ukázal jako nejtrvanlivější motor z těch, které dokázaly zároveň poskytnout i sportovní svezení. Měl tehdy moderní bezdotykové elektronické zapalování  se samočinným seřízením předstihu, výkon 81 kW/110 k, zrychlení na sto kilometrů za 11 vteřin a maximální rychlost 190 km/h. To vše při rozumné spotřebě kolem 8 litrů benzínu.

Výbava GTX je tou nejlepší, kterou může zájemce od fuega chtít. A to nejen díky příjemnostem typu "čtyramenný, kůží obšitý volant". Ale také třeba centrálnímu zamykání, elektrickému ovládáním předních oken, samonavíjecími pásy i na zadních sedadlech,  a 14" hliníkovými koly. Spolu s verzí GTS se fuego pyšnilo i takovými vymoženostmi, jako byla výklopná zadní boční okna nebo halogenové světlomety.

Na přání bylo možné získat i elektricky ovládanou plátěnou střechou, se kterou se jízda ve fuegu přiblížila zážitkům známým z kabrioletů. Ovšem včetně negativních doprovodných jevů. Na zadních sedadlech se při rychlé jízdě kvůli proudu vzduchu prakticky nedá sedět a případný zájemce o fuego s plátěnou střechu musí počítat i se silným aerodynamickým hlukem při rychlostech nad 100 km/h.

Kromě přiměřeného luxusu je však celkem zbytečné pátrat po opěrkách hlavy pro cestující vzadu nebo klimatizaci. A i když by to u sportovního auta dneska už sotvakdo čekal, na zadních kolech jsou k vidění bubnové brzdy.

Fuego patří ještě do doby, kdy koroze byla běžnou součástí karosérie. Rez u fuega nejčastěji napadal lemy blatníků a dveří, později prahy a ještě později nosníky. Typické jsou i puchýřky kolem těsnění předního okna.

K běžným "kouskům" fuega patřily úniky oleje z motoru, zlobily i synchrony druhého rychlostního stupně převodovky. Málo trvanlivá byla ložiska předních kol. Pokud se při jízdě ozýval hukot, na vině zpravidla nebyla převodovka, ale právě ložiska.

Službu občas vypověděl termostat, netěsný býval chladicí i brzdový systém. Právě s brzdami měli majitelé sportovního renaultu největší problémy. Na vině byla často právě koroze, která způsobila, že každé kolo brzdilo s jinou intenzitou.

Fuego se dnes dá koupit za cenu šrotu, zachovalé exempláře se ale mohou přiblížit v přepočtu i stotisícové hranici. Nejméně ceněná je verze s motorem 1397 cm3, která má ke sportovnímu autu hodně daleko. Model Turbo bývá nákladný na opravu, totéž platí dvojnásobně o turbodieselu. Dieselové fuego je ale pro svého majitele natolik vzácným a exotickým zjevem, že se na trhu s ojetinami prakticky neobjevuje.

Historie Renaultu Fuego se začala psát na jarním ženevském autosalónu v roce 1980. Do začátku dostalo kupé tři benzínové motory 1397, 1647 a 1995 cm3, s výkonem 64, 71 a 110 koní.

Úroveň výbavy se lišila podle typu motoru, celkem jich bylo k dispozici šest. Stejně tak to bylo i s převodovkami. Nejchudší verze měly mechanickou čtyřstupňovou, ale většina byla vybavena pětistupňovou. K mání byla i verze s automatickou třístupňovou převodovkou.

V roce 1983 skončila výroba dvoulitrového modelu, byla nahrazena přeplňovaným motorem 1565 cm3 s výkonem 134 koní. Objevuje se také turbodiesel 2068 cm3 s výkonem 94 koní.

Pro malý zájem se však dieselová verze udržela ve výrobě jen rok, skončila v roce 1984. A rok nato zastavil Renault výrobu fuega definitivně. Produkce skončila na čísle 250 016 kusů. Fuego našlo své zákazníky i v USA, kam Renault svá auta v 80. letech vyvážel.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...