Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Renault Grand Scénic: velkoprostorový hit vyjíždí v novém

aktualizováno 
Grand Scénic nové generace je prostorný, komfortní a uživatelsky velmi přívětivý model. Působí velmi solidním dojmem a překvapivě dobře si vystačí i s malým přeplňovaným čtyřválcem pod kapotou.

Populární francouzské MPV postavené na základech modelu Mégane se dočkalo další generace. Novinka sází na větší prostor, větší pohodlí ale i menší zdvihový objem motoru.

Jak si poradí přeplňovaný čtyřválec 1,4 TCe se sedmimístnou verzí Grand Scénic, jsme zjišťovali na silnicích mezi Ženevou a zimním střediskem Megéve.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Renault můžete koupit na www.automodul.cz

Sympaťák od pohledu

Tváří v tvář nové generaci je patrné, že konstruktéři dali tentokrát přednost usedlejším a méně komplikovaným tvarům a více se zaměřili na formování proporcí a řešení detailů. Design karoserie se nese ve stylu nejnovější generace méganu, alespoň co se čelních partií týče.

Největší pozornost poutají světlomety, vpředu svou nadprůměrnou velikostí, vzadu extravagantním bumerangovitým tvarem.

Standardní a prodloužená verze se nově odlišuje nejen rozdílnou délkou, ale i vizáží. Zpředu oba modely rozpoznáte jen podle designu nárazníku, o to markantnější jsou ale rozdíly v pojetí jejich zadní části. Kratší provedení má na pohled mladistvější a sportovnější výraz, testovaný Grand Scénic oproti tomu působí elegantním a sympatickým dojmem.

scénic třetí

Renault je bezesporu průkopníkem velkoprostorových automobilů na starém kontinentě, vždyť model Espace se po evropských silnicích prohání už od roku 1984.

O dvanáct let později  automobilka svou MPV ideu přenesla i do kategorie kompaktních vozů a představila světu Scénic, velkoprostorový automobil postavený na základech nižší střední třídy.

První generace, tehdy ještě pojmenovaná Mégane Scénic se v roce 1997 dočkala i ocenění Evropské auto roku.

V roce 1999 přišlo nejen omlazení, scénic se zároveň nadobro zbavil začlenění do rodiny modelu Mégane.

Na přelomu milénia Renault zareagoval na poptávku po vozech s větší prostupností terénem a uvedl do života verzi RX4 s větší světlou výškou a pohonem všech kol skrze viskózní lamelovou spojku.

Druhá generace "scéniku“ přišla na trh v roce 2003, o rok později nabídku kompaktních MPV značky Renault rozšířila prodloužená verze s označením Grand Scénic, verze RX4 s pohonem všech kol se už v nabídce neobjevila.

Třetí generace si v obou karosářských variantách odbyla svou premiéru na letošním ženevském autosalonu, výrobce ale hodlá upozornit především na výhody sedmimístné verze, a tak na trh uvádí nejprve větší Grand Scénic

Prostor a pohodlí

Ani uvnitř vozu to výrobce tentokrát s nápady nepřeháněl. V konfrontaci s moderními modely francouzské značky je interiér nového velkoprostorového renaultu tvarově jednodušší. Na palubě však panuje příjemná a vzdušná atmosféra daná rozsáhlým prosklením karosérie a na pohled i dotek kvalitními materiály.

Velkorysý rozvor 2770 se příznivě projevil uvnitř. Vysokého komfortu si ale užijí především cestující vpředu. Dvojice předních sedaček má nejen nadprůměrné rozměry, ale i velmi příjemné opěrky s nastavitelnými bočnicemi.

Pochvalu zaslouží také nová pozice za volantem, která má oproti předchozím generacím blíže k osobním vozům než k dodávkám. Z hlediska ergonomie ovládání nevybočuje nový scénic z třídního průměru, trochu obtížnější je to ale s odečítáním údajů z digitálního rychloměru, který je u verze s navigací částečně stíněný věncem volantu.

Scénic už tradičně nabízí velké množství odkládacích schránek, přihrádek a kapes a množství prostorových variací. Třetí řada sedadel umístěná pod podlahou se dá v mžiku rozložit i složit, sedadla druhé řady lze dle libosti posouvat, sklápět nebo zcela vyjmout.

V pětimístném obsazení je uvnitř vozu dostatek prostoru pro všechny pasažéry a k dispozici je ještě 564 litrů velký kufr, který je díky širokému vstupnímu otvoru a nízko uložené nákladové hraně navíc velmi dobře přístupný. V sedmimístné konfiguraci už není vzadu místa nazbyt, na dvojici zadních sedadel se ale dospěláci vejdou.

S chutí do života

Malý čtyřválec 1,4 TCe se stotřiceti koňskými silami má v scénicu překvapivou chuť do života. Velmi ochotně se vytáčí, je solidně pružný už v nízkých otáčkách a má plynulý nástup výkonu. Přičteme-li k jeho vlastnostem také příjemně kultivovaný chod a především výtečné odhlučnění, jeví se tato volba jako optimální.

Ve dvoumístném obsazení působil i v dálničním režimu velký scénic suverénním dojmem a překvapivě dobře zrychloval i z vysokých rychlostí, výraznější problémy s dynamikou neměl ani v klikatém kopcovitém terénu.

Výhody malých přeplňovaných motorů spočívají především v nízké spotřebě při klidné jízdě konstantním tempem. Při vyšší zátěži jejich apetit naopak stoupá až nad úroveň jejich stejně výkonných atmosférických protějšků.

Ani malý čtyřválec Renaultu není výjimkou. Při snaze o vysloveně úspornou jízdu jsme mimo město jezdili zhruba za 6,5 litrů, při dynamické a rychlejší jízdě se spotřebou asi o 3 litry vyšší.

Plus pro řidiče

Jízdní vlastnosti nikdy nepatřily k silným stránkám scéniku. Z hlediska cestovního komfortu sice potěšit dokázal, při ostřejší jízdě a v zatáčkách ale působil přinejmenším trochu záludně a příliš přesvědčivý nebyl ani z hlediska ovládání.

Renault Scénic si v těchto ohledech mezigeneračně velmi polepšil. Novinka má o poznání tužší charakter podvozku i přesto ale poskytuje nadprůměrně solidní cestovní komfort.

S přehledem absorbuje většinu drobných nerovností, do karoserie se tak přenáší jen minimum rázů. S ohledem na velikost a stavbu poskytuje velký scénic i nadprůměrně agilní jízdní vlastnosti s překvapivě malými bočními náklony.

Řazení se mezigeneračně zlepšilo o poznání, gumovější chod volicí páky se konstruktérům podařilo eliminovat, trochu nepřesná kulisa vozu ale zůstala. Podobné je to i s řízením, ke sportovním vozům má sice nebesky daleko, rodinnému naturelu ale vyhovuje bez výhrad.

5 motorů, 4 stupně výbavy, 14 možností

Nový Renault Grand Scénic bude na českém trhu k dispozici s pěticí motorů, se dvěma zážehovými a třemi vznětovými agregáty. Všechny motorizace jsou prozatím spojeny s mechanickou šestistupňovou převodovkou, automat se v nabídce objeví patrně později.

Volit lze mezi čtyřmi úrovněmi výbavy Authentique, Expression, Dynamique, Privilege. V základním provedení je čtveřice airbagu, elektronické systémy ABS, EBV, ASR a ESP, posilovač řízení, elektricky vládaná okna a zrcátka, palubní počítač, bezklíčkové startování, manuální klimatizace a řada dalších prvků.

Cena základní verze (1,6 16V Authentique pětimístná) byla na českém trhu stanovena na 384 900 Kč, nejlevnější Grand Scénic s dieselovým agregátem startuje na částce 434 900 Kč. Za dvojici sedadel navíc se v každé výbavě připlácí 15 000 Kč. Vrchol nabídky tvoří sedmimístné provedení s motorem 2,0 dCi ve výbavě Privilege s cenou 634 900 Kč.

Renault Grand Scénic v číslech

délka/šířka/výška/rozvor (mm)

4560/1845 (2077 vč. rcátek)/1645/2770
objem zav. prostoru (l) 752 až 2050 (208 až 2063  Grand Scénic)
objem palivové nádrže (l) 60
provozní hmotnost (kg) 1407 až 1591 (1444 až 1628  Grand Scénic)
rozměr pneumatik 205/60 R16 nebo 205/55 R17

motor

1,6 16V 1,4 TCe 1,5 dCi 1,9dCi 2,0dCi
způsob plnění atmosferický turbo turbo turbo turbo
druh paliva benzin benzin nafta nafta nafta
výkon (kW) 81/110 96/130 78/106 96/130 118/160
krouticí moment (Nm) 151 190 240 300 380
zrychlení 0-100 km/h (s) 12,6 12,6 13,4 - 9,5
max. rychlost (km/h) 185 195 180 195 205
spotřeba (l/100 km) 7,5 7,3 5,3 5,6 6,6
emise CO2 (g/km) 177 173 138 149 173
základní cena (Kč) 384 900 439 900 434 900 519 900 589 900






Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Škoda Citigo MPI 1,0 MPI / 44 kW...
Škoda Citigo MPI 1,0 MPI / 44 kW...

r.v. 2016, naj. 5 900 km, benzín, 1. majitel
177 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.