Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Renault Koleos: do terénu jen na návštěvy

  0:01aktualizováno  19:20
Třída velkých aut do města i do terénu je už plná. Rozmach teď zažívají jejich menší sourozenci. RENAULT KOLEOS je dalším z nich.

Renault Koleos | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Před kapotou tuším prudký kopec a pod ním ostrou zatáčku doprava. A tohle že mám sjet, aniž bych brzdil? "Věřte tomu autu," nabádá mě instruktor na terénní vložce při testech nového Renaultu Koleos, které se konaly v marockých horách.

Tak jo, říkám si v duchu a pouštím auto přes hranu svahu. A ono naštěstí brzdí. Úplně samo! Renault se dolů sune rychlostí sedm kilometrů za hodinu. Na mně je jen to, abych volil ideální stopu, o ostatní se starat nemusím.

To je sice fajn, ale pocit je to prostě divný. Už jsem ho zažil třeba v nové Toyotě Land Cruiser V8 , ale svěřit své bezpečí v autě do rukou počítače mi jde pořád opravdu těžko. V životě pod kontrolou všechno rozhodně nemám, ale ovládat brzdový pedál v autě přece jen chci. Ale když to vážně funguje, tak nakonec proč ne. Dávkování brzdy je takové, aby se renault z kopce nesunul v neřízeném smyku. A to i při couvání.

Francouz z Asie
První terénní auto z kategorie SUV od francouzského Renaultu. Tak se charakterizuje nový model Koleos. Ale on to zas tak moc Francouz není. Terénní základ (a je potřeba říct, že dobrý) je z Nissanu X-Trail a celé auto se kompletuje v Jižní Koreji.

Podle vnějšího designu se moc orientovat nejde. Nový Renault Laguna, teď Koleos – mám pocit, že se francouzská automobilka, pokud jde o vnější vzhled, trochu hledá. Podle mě se hlavní konkurenti v podobě Fordu Kuga a Volkswagenu Tiguan budou líbit víc. Jestli i prodávat, záleží hlavně na ceně. České zastoupení Renaultu ji zatím nezveřejnilo.  Přes sedm set tisíc korun na verzi s pohonem všech kol by to v záloze asi mít chtělo.

Renault Koleos
 motor 2.0 dCi
 max. výkony 110 kW
 max. rychlost 180 km/h
zrychlení (0-100 km/h) 12 s
prům. spotřeba 7,4 l
objem kufru 450 l
rozměry (v mm) 4 520/1 855/ 1 695
cena nebyla zveřejněna

Jakmile usedám za volant, jsem doma. Tady se renault prostě nezapře. Mix meganu a laguny jako vyšitý. Sluníčko žhne, takže hned po usednutí startuji stiskem tlačítka, pouštím klimatizaci naplno a zatahuju roletu pod obrovitou panoramatickou střechou, na kterou jsou v Renaultu hodně pyšní.

Benzin jen do počtu
Renault Koleos má v nabídce dva motory. První na řadu přišel ten benzinový o objemu 2,5 litru s výkonem 175 koní.  Auto nemá problém se zrychlováním, je krásně tiché, takže vynikne naprosto úžasný zvuk luxusního audiosystému Bose.

Jestli máte rádi dobrou muziku, za tohle si určitě připlaťte. Ovšem průměrná spotřeba se pohybuje okolo deseti litrů. V Česku se příliš nepočítá, že by se nějak moc prodával. I proto bude v nabídce jen ve verzi s pohonem jedné nápravy a v základním stupni výbavy. Možná je to škoda. Už jenom vzhledem k cenám nafty, která se na spoustě míst prodává i za víc než 35 korun.

Dominantní tedy bude naftová verze. I její motor je překvapivě výborně utlumený. Pokud jde o zvuk motoru uvnitř auta, rozdíl prakticky nepoznáte. Jiné je to při rozjezdu. Tuhá spojka, která zabírá až nahoře, a ochota auta se rozjet v nižších otáčkách je smrtící. Auto několikrát chcípá. Obzvlášť během jízdy v terénu, kde občas podřazujeme až na jedničku.

Pokud jde o praktičnost prostoru pro posádku, nelze nic vytknout. Za dva dny prožité na místě řidiče i spolujezdce jsem neobjevil nic, co by mi vysloveně vadilo. Prostě standard.

Pochvalu zaslouží výdech klimatizace vyvedený až k zadním sedadlům. Cestující vzadu ocení i skládací stolky na zadních sedadlech. Emoce u některých kolegů novinářů vzbuzovalo jen dvoudílné víko kufru. To horní při zavírání vyžadovalo pořádné svaly a to spodní při otevření těm s menšími postavami zase znemožňovalo dosáhnout až k zadním sedadlům.

Ano, když vezete věci, které se vám tam zatoulají, může to být problém. Nahýbáte se, co to dá, ale mezitím už si špiníte kalhoty. Na druhou stranu má spodní víko kufru jednu velkou výhodu, kterou jsem u podobných aut už několikrát ocenil.

V čem spočívá? Prostě v tom, že jedete, vidíte hezký kout přírody, uhnete na polní cestu, vyjedete na kopec, vyklopíte obě víka kufru, na spodní si sednete, zapálíte cigárko a pak už si jen užíváte toho, co je okolo vás.

A vzhledem k nosnosti improvizované sedačky, která s podobným zatížením počítá, si nemusíte lámat hlavu s tím, že jste dva. Tenhle pocit volnosti, kdy nemusíte řešit, jestli na zmíněné polní cestě nenecháte podvozek, považuju za jednu z hlavních výhod podobných aut.
 
V problémech vás nenechá
Terénní schopnosti koleosu odpovídají řidičům, pro které byl stvořen. Většinu života tohle terénní auto totiž bude trávit ve městech, do těžkého terénu rozhodně není stvořené. Jeho majitel maximálně občas vyjede na hory a sem tam si "zařádit" na nějakou polní cestu.

Když se do něčeho podobného pustí, bude ho jistit možnost přiřazení pohonu zadní nápravy, která se v případě prokluzu přidá k té přední. A když je na silnici opravdu zle – moc bláta, sněhu nebo jako v případě testovacích jízd v Maroku písku - pak přichází na řadu tlačítko, po jehož zmáčknutí jde padesát procent výkonu na zadní nápravu bez přestání.

Dojem terénního auta navíc zvyšují hračičky v podobě zobrazení informace o nadmořské výšce, náklonu auta, sklonu svahu nebo světové straně, kam vůz zrovna míří. Lehký terén tedy ano.

A silnice? Na můj vkus se koleos při ostřejším průjezdu zatáčkami až moc houpal a měl snahu opustit svoji polovinu silnice. 

Takže jaký je Renault Koleos? Podle mě ho konkurenti porážejí vzhledem. On těží z techniky Nissanu X-Trail. A bodovat by mohl i cenou.

Když však budu upřímný, nečekám, že ho na českých silnicích budeme potkávat často. To se ale ukáže až na podzim. Prodej Renaultu Koleos startuje v září.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.