Renault Laguna 1.8 je bezpečný vůz s rozvážným motorem

S vysvědčením nejbezpečnějšího vozu střední třídy přijel na trh Renault Laguna. Bravurně zvládl nezávislé nárazové zkoušky, pomohla i šestice airbagů, kterou zákazník dostává k laguně automaticky. Stejně tak systém ESP (výjimkou je jen nejslabší motor 1.6, k tomu je ESP za příplatek), který se stará o bezpečné chování podvozku. Silnou stránkou Renaultu Laguna je i vnitřní prostor, ovšem objem kufru představuje ve třídě spíš podprůměr. Výkony v testu MF DNES neoslnil benzinový motor 1.8.

Nezávislá testovací asociace Euro NCAP po nárazových zkouškách nového Renaultu Laguna konstatovala, že žádný z prozatím testovaných vozů nebyl tak bezpečný jako francouzská novinka. Laguna dostala od Euro NCAP pět hvězdiček, o stupínek níže zatím stojí kvarteto vozů složené z nového Audi A4, Hondy Accord, Saaba 9-3 a Volva S 40. Lídr českého trhu mezi vozy střední třídy, Volkswagen Passat, dostal hvězdičky tři.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Renault Laguna 
můžete koupit na www.automodul.cz

Zkouškou prošla starší verze passatu, již loni vystřídal zmodernizovaný model. (Výsledky nových zkoušek by asociace Euro NCAP měla oznámit v těchto dnech, AUTO MOTO je na svých stránkách přinese za týden.) Vedle Passatu je Laguna jedním z nejprostornějších vozů své kategorie. Tuto skutečnost dokázalo měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD).

Laguna je velkorysá jak do šířky, tak i do délky, na zadních sedadlech nabízí spolu s passatem více místa než nový Ford Mondeo, Toyota Avensis i Audi A4. Kabina testovaného Renaultu Laguna oplývala šedivou barvou, ale i nápaditostí. Tvarování palubní desky je přinejmenším zajímavé, dole uprostřed navíc čeká překvapení: do štěrbiny se vsouvá startovací karta velikosti své bankovní sestry.

Pod volantem tudíž není obvyklý klíček, ale tlačítko, jímž se auto startuje. Jízdní vlastnosti francouzské novinky jsou bezproblémové. Zárukou je systém ESP, který drží auto ve stopě i při krkolomných vyhýbacích manévrech. Lahůdkou je komfort na nerovnostech. Jako by francouzští konstruktéři lagunu vymysleli pro pražské silnice plné výmolů, přejezdů a kočičích hlav.

Kufr Renaultu Laguna má praktické velké víko, známé jako páté dveře. Objem prostoru pro zavazadla činí 430 litrů, konkurenti nabízejí více. Čtyři stovky objemových litrů však znamenají dostatek místa, rychlým a snadným sklopením zadních sedadel kufr ještě naroste.

Benzinový motor 1.8 pod kapotou testované laguny kroutil teprve svou první tisícovku kilometrů, což mohlo být příčinou jeho nevýrazných výkonů. Z klidu na 100 kilometrů zrychlil ve zkušebně ÚSMD za 14 vteřin. Při rychlosti 130 kilometrů v hodině je však příkladně tichý, bručením se projevuje při akceleracích. Syrové, a tím i někdy nepřesné bylo řazení rychlostních stupňů.

Spotřeba v záběhu dosahovala osmi litrů na dálnici a deseti až 12 litrů na 100 kilometrů při městských vyjížďkách. Handicapem Renaultu střední třídy je špatný výhled směrem dozadu. Parkovací zařízení za příplatek 14 500 korun je tedy pro Lagunu nanejvýš praktické.


Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 7
Převodovka 7
Spotřeba v testu 7

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 9
Využití kufru 8
Výhled z vozu 6

Podvozek
Jízdní vlastnosti 9
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 10
Brzdy 8
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 13,6
Zrychlení 0-400 m (s) 19,0
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 13,1
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 25,9
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 26,4
Pramen: ÚSMD


Očima designéra
Laguna II je mírně futuristický a ve všech směrech kultivovaný automobil. Někoho snad bude dráždit avantgardní čelní maska, ale při dalších pohledech pozorovatelé ocení, že právě tímto prvkem laguna vybočuje z řady automobilové konfekce. Vůz neztrácí body ani v hodnocení vnitřního prostoru a ergonomie. Přitom interiér spíš než netradičními tvary zaujme svou stylistickou čistotou. Samostatnou kapitolou je elektronický klíč zapalování, který připomíná kreditní kartu. Tato třešnička na dortu má ale háček: svádí k uložení do zadní kapsy kalhot, kde po dosednutí hrozí její poškození
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Změna, kterou nová laguna přináší, bude zřejmě lákat významnou skupinu - střední manažery. Pravděpodobně také potvrdí nástup francouzských vozů ve vyšších třídách. Nový model má zcela jistě lepší předpoklady prodejního úspěchu než jeho předchůdce. Více než u nových aut se tento rozdíl projeví u ojetin, kde pokles ceny v závislosti na čase bude mírnější a možná se přiblíží německým výrobkům. Spolehlivost ovšem prověří až čas. I na tom bude záležet, zda v roce 2006 bude vůz k mání za předpokládaných zhruba 275 tisíc korun
Peter Kolník, autor je spolupracovníkem redakce

Renault Laguna 1.8

Renault Laguna 1.8 - zboku