Renault Laguna 1.8 je bezpečný vůz s rozvážným motorem, tak zněl závěr testu (MF DNES 6. června 2001). Automobil se prezentoval nevýraznými výkony, což částečně mohla ovlivnit okolnost, že tehdy měl na kontě teprve první tisícovku kilometrů. Z klidu na stovku akceleroval při měření v nezávislé zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy za téměř čtrnáct vteřin, nijak nevynikal v pružnosti.
Může se hoditNové i ojeté automobily |
Při rychlosti 130 kilometrů v hodině byl sice pří- kladně tichý, ale žádné "závodění" nepadalo v úvahu. Spotřeba na dálnici dosahovala osmi litrů benzinu na 100 kilometrů, deset až dvanáct litrů paliva pak Renault Laguna 1.8 polykal ve městě. To silnější ze dvou nabízených dieselů 1.9 dCi (88 kilowattů/120 koní) byl jiný sportovec.
Na stovku zrychloval o více než dvě vteřiny rychleji a ještě výrazněji (viz tabulka na jiném místě stránky) svého benzinového sourozence pokořil v pružnosti. Na dálnicích se směle pustil do soubojů s tradičně rychlými auty a neprohrával. Spotřeba paliva se přitom ukázala velmi příznivá: při stotřicetikilometrové rychlosti na dálnici se vůz spokojil s pěti litry nafty na 100 kilometrů, při vysokých rychlostních průměrech na dálnici v Německu vzal jen o litr víc, ve městě se spokojil s pěti a půl litru a poklidná jízda silnicemi I. a II. třídy (maximálně 90 kilometrů v hodině a do 50 kilometrů v hodině v obcích) žádala méně než pět litrů nafty na 100 kilometrů.
V automobilu přitom byl za všech zmíněných režimů klid, ticho a pohodlí. Kromě vozu 1.9 dCi (88 kilowattů/120 koní) ve výbavě Expression za 739 tisíc korun, který se podrobil testu MF DNES, se vyrábí také Renault Laguna 1.9 dCi (77 kilowattů/100 koní) v provedení Authentique za 649 tisíc korun. Tedy za stejné peníze, které stál Renault Laguna 1.8 16V (89 kilowattů/123 koní) rovněž ve verzi Authentique, vůz, jenž byl v testu MF DNES letos v červnu a jeho parametry figurují v porovnání se silnějším z dieselů.
Renaulta Lagunu šlechtí rovněž fakt, že má šestici airbagů, které každý majitel dostává automaticky. V základním vybavení je s výjimkou verze s nejslabším motorem 1.6 také elektronický program stability podvozku. Jízdní vlastnosti automobilu tak jsou - jak už jsme v testu benzinového provedení uvedli - bezproblémové, což platí i pro dramatičtější situace. Přitom nechybí typický francouzský komfort, ve srovnání s konkurenty vůz patří k nejlepším v nabídce vnitřního prostoru.
Jen kufr je - viděno parametry automobilové střední třídy - v podprůměru, leč snadno ho lze sklopením zadních sedadel zvětšit. K zajímavostem a prvkům pro zabezpečení automobilu patří startovací karta, která spolu se startovacím tlačítkem z výbavy vozu odstranila klasický klíček od dveří i zapalování. Slabin nemá druhá generace Renaultu Laguna mnoho - k zásadním však patří špatný výhled dozadu, což je nepříjemné zvlášť při parkování poměrně velkého auta v komplikovanějších městských podmínkách.
Výsledky měření vnitřního prostoru vybraných automobilů v testech MF DNES (v mm):Poznámky: 1) uvedeno jen pro srovnání, jedná se o vůz o třídu menší; 2) nová octavia
Pramen: ÚSMD, MF DNES
model |
místo pro kolena vzadu |
výška vzadu |
šířka vpředu |
šířka vzadu |
úhlopříčka kufru |
výška hrany kufru |
šířka/výška otvoru kufru |
objem kufru |
Renault Laguna |
195 |
850 |
1465 |
1465 |
1100 |
705 |
940/1100 |
430/1500 |
Citroën C5 |
185 |
885 |
1550 |
1530 |
1230 |
700 |
1160/720 |
455/1310 |
Opel Vectra |
165 |
835 |
1430 |
1430 |
990 |
720 |
870/460 |
500/- |
Peugeot 406 |
175 |
865 |
1455 |
1458 |
1170 |
710 |
1230/460 |
430/- |
Volkswagen Passat |
195 |
860 |
1475 |
1475 |
970 |
705 |
940/440 |
475/800 |
Ford Mondeo |
180 |
860 |
1450 |
1460 |
1200 |
710 |
1070/1100 |
500/- |
Škoda Octavia 1) |
70/95 2) |
855 |
1420 |
1425 |
1190 |
710 |
990/880 |
528/1328 |
Měření MF DNES
disciplína |
Laguna 1.8 16V (89 kW) |
Laguna 1.9 dCi (88 kW) |
zrychlení 0-100 km/h (s) |
13,6 |
11,5 |
zrychlení 0-400 m (s) |
19 |
18 |
zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) |
13,1 |
8,6 |
zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) |
25,9 |
15,9 |
brzdná dráha z 80 km/h (m) |
26,4 |
26,9 |
Pramen: ÚSMD
Hodnocení MF DNES
Motor a převodovka
Pružnost motoru | 9 |
Převodovka | 9 |
Spotřeba v testu | 10 |
Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech | 9 |
Prostor na zad. sedadlech | 9 |
Využití kufru | 8 |
Výhled z vozu | 6 |
Podvozek
Jízdní vlastnosti | 9 |
Řízení a ovladatelnost | 8 |
Tlumení nerovností | 10 |
Brzdy | 8 |
Poznámka: min 1, max 10
EURO NCAP = *****
Poznámka: Jedná se o výsledky nárazových zkoušek organizovaných evropskými spotřebitelskými asociacemi
Nejlepší výsledek *****
nejhorší výsledek *
Když vadí handicap
Nová laguna se mi líbí ze všech renaultů nejvíce. Autu to sluší zejména zezadu, ale kufr skrývá - stejně jako u mnohých hatchbackových zádí - vysokou nakládací hranu, což není pro tělesně handicapované motoristy dobré. Stejně drahé konkurenty (i ve vyšší střední třídě) předčí vůz prostorem na zadních sedadlech. Příznivce komfortního cestování po kočičích hlavách potěší svým naladěním podvozku - při průjezdu pražskou Letenskou plání kolem Sparty nedrncá.
MARTIN KOVÁŘ, autor je spolupracovníkem redakce
Očima designéra
Od představení laguny II uplynul rok, vůz už tvary nešokuje, ale stále zůstává mírně avantgardní, a především nezaměnitelný s jakýmkoliv konkurentem. Decentní hrany by sváděly ke srovnání kupříkladu s novým mondeem, ale v případě renaultu stárnou podstatně pomaleji. Je to dáno i tím, že jsou poměrně netradičně vedeny. Zvláště linie střechy, která ve dvou křivkách plynule přechází do mohutnějšího zadního sloupku a pátých dveří. Tento detail je jedním ze zajímavých znaků laguny II, který možná leckdo na první pohled přehlédne, ale bez něj by byl design vozu poloviční. Zadní část je výrazně originálnější než zbytek karoserie a to platí i pro verzi kombi. Netradiční je i přední maska, byť je třeba dodat, že právě v jejím případě Renault zůstává zákazníkům cosi dlužen. V nabídce automobilky totiž nenajdete jediné dvě typové řady, které by využívaly shodné identifikační prvky. Jde o znaky firemního image, které si luxusnější značky pečlivě pěstují a úzkostlivě chrání. Málokdo si dokáže představit BMW bez typických ledvinek nebo třeba mercedes, který by vybočoval z jednotného pojetí modelové nabídky.
JAN PROKOP, autor je spolupracovníkem redakce
Prognóza odhadce
Zdejší trh reagoval na novou lagunu velmi dobře, o čemž svědčí třetí místo a devět procent trhu v prodeji nových vozů ve střední třídě za prvních devět měsíců letošního roku. Vůz se začíná prosazovat u středního managementu a už konkuruje německým značkám, které měly v posledním desetiletí téměř monopol na střední třídu. Úspěch renaultu pramení z neotřelého designu, kvality, a především pasivní bezpečnosti. Na trhu ojetých vozidel si laguna II vytvoří silnější pozici než její předchůdkyně a markantní to bude zejména u vznětového provedení. Nástup nové generace dieselu u laguny způsobí zvýšení poptávky a udrží ceny v autobazarech na dosud neobvykle vysoké hladině. Absence čtyřdveřového provedení případné zájemce neodradí. Po pěti letech a zhruba 140 tisících kilometrů klesne hodnota laguny asi na 315 tisíc korun.
TOMÁŠ MAJER, autor je spolupracovníkem redakce
Renault Laguna 1.9 dCi |
Renault Laguna 1.9 dCi |
Renault Laguna 1.9 dCi |