Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Renault Latitude je velký koráb za malé peníze

aktualizováno 
Tradičně komfortní, nečekaně konzervativní a dost možná i mimořádně cenově dostupný. Takový je největší renault. Latitude dorazí do manažerské třídy s dumpingovou cenovkou. Základní provedení by se mělo vejít pod půl milionu.

Jelikož od ukončení výroby mimořádně stylového ale mimořádně nepochopeného modelu Vel Satis uběhl více než rok, zdálo se, že automobilka své působení ve vyšší střední třídě po dlouhých 34 letech nadobro ukončí. Rozuzlení přinesl až letošní autosalon v Moskvě, na kterém se automobilka Renault prezentovala mimo jiné i velkým modelem Latitude, který zaplní pomyslnou díru ve výrobním programu. Historicky největší osobní automobil značky Renault jsme na vlastní kůži vyzkoušeli v okolí nejzápadnějšího mysu Evropy na silnicích u Cabo da Roca.

Renault Latitude

Jak šel čas

Historie Renaultu coby výrobce vozů vyšší střední třídy se začala psát už v roce 1975 modelem 30, skutečného úspěchu se ale dočkal až jeho nástupce Renault 25 vyráběný v letech 1984 - 1992, který se v pozměněné verzi prodával pod názvem Premier i na trhu ve Spojených státech.

S modelem Safrane se od roku 1992 francouzská automobilka snažila na předchozí úspěch navázat, ale marně. Ačkoliv se jednalo o velmi moderní a prostorný automobil, který se mohl pochlubit řadou zajímavých technických specialit, výraznějšího tržního podílu se mu dosáhnout nepodařilo.

Ještě horší bilanci zaznamenal Renault ve vyšší střední třídě v letech 2002 -2009.

S extravagantním modelem Vel Satis měla automobilka smělé plány, ale bohužel zůstalo pouze u nich. Velký luxusní hatchback vybavený moderní technikou a výhradně výkonnými motory se u veřejnosti nikdy nedočkal kýženého ohlasu a na konci loňského roku odjel na odpočinek.

S novým modelem Latitude vstupuje Renault do stojatých vod vyšší střední popáté a rozhodně to nebude mít snadné, protože trh neprémiových vozů tohoto segmentu dlouhodobě stagnuje. Obvyklá klientela se totiž s léty rozutekla mezi jiné automobilové segmenty nebo jednoduše přešla k prémiovým značkám. Právě tam ještě zůstal velký sedan symbolem společenského postavení.

Evropan s asijským rodokmenem

Renault u modelu Latitude upustil od extravagance a netradičních konstrukčních řešení. Jeho 4897 mm dlouhá karoserie má klasické proporce a elegantní rysy, lze na ní však vypozorovat i jistý asijský vliv, což není náhodou. Největší z renaultů je totiž přepracovanou verzí vozu Samsung SM5, který se od letošního roku úspěšně prodává na asijských trzích, kde je po velkých sedanech pořád velká poptávka.

Přestože hlavním odbytištěm nového latitudu, potažmo SM5, budou mimo Asie i trhy v Africe a Jižní Americe, začlenění do prodejního portfolia na starém kontinentu se po ukončení výroby předchozího velkého renaultu přímo nabízelo. Vývoj a výroba zcela svébytného modelu pro Evropu by byla neefektivní, ušetřené náklady může automobilka investovat třeba do nástupce modelu Vel Satisu, jehož budoucnost prozatím neodepisuje.

Ačkoliv byl design vozu navržený původně pro Asii, citlivou prací designérů byl přizpůsoben evropskému vkusu. Obzvláště dobře se podařilo vylepšit zadní partie vozu, příď oproti tomu už tak propracovaná není. Velká, chromem zdobená maska na sebe strhává veškerou pozornost a obzvláště v kombinaci s tmavým lakem působí možná až přehnaně honosně. O poznání lépe vypadá latitude ve světlých odstínech, kde lesklá příď není tak výrazná, nám se nejvíce líbil v módní bílé.

Všestranně solidní

Stejně jako navenek i uvnitř vozu se automobilka tentokrát krotila se svou invencí. Interiér je sice konzervativní, ale svým stylem je i pro Evropana lehce stravitelný. Výlučných designérských prvků uvnitř mnoho nenajdete, takže za pozornost stojí hlavně obří přístrojový štít, který kromě obvyklých přístrojů překrývá i displej navigace v centrální části mohutného kokpitu.

Vnitřní prostor sází na komfort, solidní zpracování jednoduché ovládání a dominují mu na pohled i dotek příjemné materiály. Z hlediska prostoru latitude nijak výrazně nevybočuje z průměru své kategorie. Vpředu i vzadu je dostatek prostoru v příčném i podélném směru, jediným výraznějším omezením je tak výška pasažérů na zadních sedadlech, kde se kontaktu s polstrovaným stropem ubrání jen osoby menší než 185 centimetrů.

Sedadla sice postrádají výraznější boční vedení ale jsou dostatečně rozměrná a pohodlná, řidičovo může být navíc vybaveno sofistikovaným masážním systémem, který přijde vhod nejen na dlouhých cestách.

Uvnitř největšího renaultu najdete i několik zajímavých inovací. Kromě třízónové klimatizace je to třeba systém, s jehož pomocí můžete ionizovat nebo parfémovat vzduch na palubě vozu. Tlačítky na středovém panelu lze volit mezi funkcí čištění nebo relaxačním módem, který do kabiny vypouští negativní ionty, nebo aktivovat jeden ze dvou integrovaných osvěžovačů. Příjemnou atmosféru na palubě dokresluje i výtečný audiosystém Bose s deseti reproduktory.

Renault Latitude

Pro uložení zavazadel je k dispozici prostor o objemu 477 litrů, který lze příležitostně rozšířit sklopením zadních sedadel. Převážení rozměrnějších předmětů ale znemožňuje malý vstupní otvor daný tvarem karoserie.

Dieselová převaha

Pod kapotou modelu Latitude se objeví čtveřice motorů. Nabídku tvoří benzínový čtyřválec o objemu 2,0 litru, dva vznětové čtyřválce se stejným objemem a třílitrový vznětový šestiválec. O přenos výkonu na přední nápravu se starají výhradně šestistupňové převodovky, ve třech případech manuální, u dvou verzí pak samočinné. Na silnicích podél portugalského pobřeží jsme otestovali dvě nejsilnější dieselové verze spojené s automatickými převodovkami.

Agregát 2,0 dCi s výkonem 173 koní a točivým momentem 380 Nm, bude z hlediska pořizovací ceny, dynamiky a provozních nákladů asi nejzajímavější alternativou. Novému renaultu poskytuje solidní dynamiku při předjíždění i pružnost při konstantní jízdě a velmi dobře spolupracuje také s automatickou převodovkou. Změna převodových stupňů sice probíhá s menší prodlevou, zato naprosto plynule a bez sebemenšího škubání.

Nejsilnější motorizace v nabídce, třílitrový naftový šestiválec dCi s výkonem 240 koní zaujme především výtečnou dynamikou, a kultivovanějším chodem, méně však apetitem, který byl v testovacím cyklu a při podobném zatížení zhruba od dva litry větší než v případě silnějšího dvoulitru. Dle tabulek má jezdit se 7,2litrovou spotřebou.

Netypická konstrukce, typické vlastnosti

Přestože je latitude z velké části postaven na bázi současné generace modelu Laguna, zadní nápravu s nezávislým zavěšením kol si vypůjčil od Nissanu. Jakkoliv je toto řešení progresivní, z hlediska jízdních vlastností u tohoto modelu je spíše slabinou. Při jízdě po kvalitním povrchu funguje podvozek velkého renaultu překvapivě dobře, na příčných nerovnostech ale záď ztrácí svůj vrozený klid a stabilitu. Subjektivní dojem říká, že konvenční tuhou nápravu dokážou u Renaultu naladit lépe.

Renault Latitude

Podvozek modelu Latitude má hlavně komfortní charakter, statečně se ale drží i při ostřejší jízdě v zatáčkách. Dlouhé převisy, celková velikost a vyšší pohotovostní hmotnost jej sice předurčují hlavně pro konstantní jízdu po přímce, provedení se čtyřválcem pod kapotou ale překvapí i obstojným a předvídatelným chováním v zatáčkách.

Vrcholná verze s šestiválcem už tak obratná není, to že řídíte pořádný kus auta zjistíte především v obloucích nebo při panickém brzdění, kde je vyšší hmotnost na přídi znát. Celkově dobrý dojem zanechalo také odhlučnění, prostor pro cestující je v běžném jízdním režimu příjemně tichý, pochvalu zaslouží také povedená aerodynamika.

Zaujme cenou?

Renault Latitude nepřiváží do segmentu vyšší střední třídy výjimečný styl ani žádnou zásadní inovaci. Jeho hlavní zbraní bude solidní konstrukce, prostorný interiér, bohatá standardní výbava a příznivá pořizovací cena, tedy možná. Francouzský konkurent Škody Superb, by podle neoficiálních informací měl obohatit český trh s cenovkou těsně pod 500 tisíc korun a to by byla zajímavá nabídka.

Renault Latitude v číslech
Motor 2,0i 16V dCi 150 dCi 175 dCi 175 dCi 240
Válců / ventilů 4/16 4/16 4/16 4/16 6/24
Zdvihový objem (ccm) 1998 1995 1995 1995 2998
Převodovka / počet stupňů manuál / 6 man. / 6 man. / 6 automatická / 6 aut. / 6
Výkon ( kW / koní) 103 / 140 110 / 150 127 / 173 127 / 173 177 / 241
Kroutící moment (Nm) 195 340 380 360 450
Maximální rychlost (km /h) 205 210 220 215 235
Zrychlení 0-100 km/h (s) 9,3 10,3 9,2 9,9 7,6
Průměrná spotřeba (l/100 km) 7,9 5,3 5,5 6,5 7,2
Délka / šířka / výška / rozvor (mm) 4897 / 1832 / 1483 / 2762
Pohotovostní hmotnost (kg) 1425 1535 1535 1620 1655
Objem zavazadelníku (l) 477 / 511 (ve verzi bez rezervního kola)





Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.