Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Renault Mégane 1,6 LPG - na plyn rovnou z továrny

  16:52aktualizováno  16:52
- Přestože Renault Mégane se v nejbližší době dočká omlazovací kúry, redakčním testem prošel ještě stávající model s šestnáctistovkovým motorem. Ten byl ale již v sériové výrobě upraven na spalování propan-butanu a Renault Mégane 1,6 LPG je tak prvním vozem na tuzemském trhu, který nebyl na plyn přestavěn v autorizovaném servisu. Zároveň s ním začal v tuzemsku prodej stejně upraveného modelu Kangoo.

Největší nevýhodou automobilů přestavěných na plyn je nádrž, která zabírá cenné místo zavazadlového prostoru. Francouzští konstruktéři ji proto umístili místo náhradního kola pod podlahu kufru. Mégane je tak bez rezervy, má jen sprej do pneumatiky na dojetí. To ale tuzemské zákony nedovolují, a tak budou prodejci ke každému "plynovému" Méganu dávat kolo navíc a nechají na uvážení motoristy, jestli s ním bude jezdit či nikoliv. Dlužno podotknout, že při absenci rezervy riskuje řidič pokutu.
Startování Méganu je rutinní záležitostí. První rozeběhnutí motoru je vždy na benzin, ale už po dvou vteřinách se motor automaticky přepne na spalování propan-butanu, pokud plynový pohon řidič zvolil už před startováním. I v třeskutých mrazech, kdy u většiny individuálně přestavěných automobilů na plyn nezahřátý motor vypovídá službu a zhasíná, nemá Mégane jediný problém. Elektronika umí správně dávkovat i propan-butan, benzin je tedy zapotřebí jen k samotnému startování. Kupříkladu u Škody Felicie, která prošla dlouhodobým testem na čtyřicet tisíc kilometrů a byla přestavěna na propan-butan, bylo spalování plynu bezproblémové jen u zahřátého motoru. Je dobré si uvědomit, že při spalování propan-butanu se motor rychleji ohřeje na provozní teplotu - katalyzátor tak funguje takřka okamžitě, stejně jako topení.
Sama jízda s "plynovým" Méganem je naprosto bezproblémová, řidič rozdíly mezi různými pohony ani nezaregistruje. Při zkouškách pružnosti motoru zrychloval Mégane na pětku ze 70-120 km/h za dvaadvacet vteřin při jízdě na benzin, když spaloval propan-butan, byl jen o dvě vteřiny pomalejší. Větší změny nejsou patrné ani při jízdě s plně obsazeným automobilem. Je sice "línější", ale předjíždění není problematické, stejně jako zdolávání dálničních kopců.
Hlavním důvodem, proč si lidé automobily přestavěné na LPG pořizují, jsou nízké náklady na provoz. Zatímco benzinu spálí Mégane v průměru necelých osm litrů na sto kilometrů, spotřeba propan-butanu je řádově o dva a půl litru vyšší. Větší spotřebu má "plynový" Mégane hlavně na dálnici a ve městě - 12,5 l/100 km, při klidné jízdě po dobrých silnicích se spokojí s šesti a polovinou litru plynu. Vítaná je funkce palivoměru, který při jízdě na klasické palivo ukazuje stav benzinu, při jízdě na plyn zase propan-butanu.
Na první pohled se Mégane LPG od svých sourozenců nijak neliší. Chybí jakékoliv označení, na plynový pohon neupozorňuje ani hrdlo plnícího systému na zádi nebo v boku nárazníku; je schované vedle benzinového hrdla pod společným krytem. V interiéru také není nic zvláštního. Tlačítko, kterým se spalování benzinu a propan-butanu přepíná, je umístěno vedle řadící páky, na něm je i kontrolka signalizující používané palivo. Škoda, že indikátor není přímo na palubní desce, ve dne je na něj špatně vidět. Veškeré klady a zápory Méganu zůstávají i u testované verze LPG. Kufr patří k těm menším ve své třídě, přední sedačky jsou příliš měkké a postrádají dostatečné boční vedení. Chválit lze i dostatek místa na předních sedadlech a měkké pérování.
Testovaný vůz s osmiventilovou šestnáctistovkou stojí v současné době 464 900 korun, verze LPG je o pětatřicet tisíc dražší. Po výše zmiňované modernizaci se bude na našem trhu prodávat Mégane s šestnáctiventilovým motorem, příplatek za LPG bude stejný.

Očima designéra
Proporčně sympatická fotogenická silueta Renaultu Mégane je definována dlouhým štíhlým předkem a krátkou vysokou zádí, což evokuje dynamický tvar projektilu, ale bez nejmenší agrese.
Velikost základních sériových kol je malá, téměř hračková. Každý detail, křivka, oblouk či linka je romanticky vykreslena a samostatně vytvarována. Harmonickým seskupením mnoha různých, ale stylově si odpovídajících prvků - lišt, otvorů nebo výkrojů - vzniklo roztomilé auto, které si nevynucuje respekt. Nic na něm není přísné, příď působí vkusně a mile. Nápaditě je vymodelovaná i mnohem mohutnější zadní partie, kde po kontuře nosných sloupků sbíhá se střechy zřetelná dvojhrana k temně rudým zadním světlům.
Souhrn: Šarmantní důsledně křivková kreace automobilu, která svůj původ nezapře.
Pavel HUŠEK

Prognóza odhadce
:
Výrobcem dodávané provedení s pohonem na LPG je na našem trhu výjimkou. Každé zpestření nabídky ovšem může znamenat nárůst prodeje.
Je otázkou, zdali volba Mégane pro plynové provedení byla v našich podmínkách správným krokem vzhledem k tomu, že se potenciální zájemci o automobil s pohonem LPG většinou rekrutují z finančně slabších skupin obyvatelstva. A Mégane zatím do kategorie lidových vozidel nepatří. Naopak bez pochyb dobře cílená byla volba tohoto druhu pohonu pro všestrannější Kangoo.
Jiná může být situace u vozidla ojetého. Za necelé tři roky bude rozdíl v ceně mezi klasickým benzinovým a LPG pohonem zaplacen a auto bude jistě vyhledávanější. Mírnější pokles ceny v závislosti na stáří bude ve srovnání s klasickým provedením málo výrazný, za pět let provozu klesne na asi jednu třetinu ceny nového vozu.
Vítězslav Černík

Hodnocení AUTO MOTO

MOTOR A PŘEVODOVKA

Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu 7
Pružnost 8
Řazení/odstupňování převodovky 7
Spotřeba v testu 6

KAROSERIE A INTERIÉR
Prostor na předních sedadlech 8
Prostor na zadních sedadlech 1) 6
Využití zavazadlového prostoru 2) 6
Výhled z vozu 3) 8
Vybavení interiéru 8

PODVOZEK
Jízdní vlastnosti (v běžném provozu) 8
Jízdní vlastnosti (v krajních mezích) 7
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 9
Brzdy 7
Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu s konkurenty v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd dvou různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.
Design testovaného vozu hodnotí designér Pavel Hušek, který působil u několika evropských automobilek. Prognózu odhadce sestavil Vítězslav Černík, pracovník společnosti Mobil Data, která zastupuje firmu Eurotax sledující ceny aut po celé Evropě.

Testovaný vůz

Model

Renault Mégane 1,6 RTE LPG

Výkon motoru (kW/k)

66/90

Točivý moment (Nm)

137

Spotřeba (l/100 km) *

10,2/6,1/7,6

Zrychlení 0-100 km/h (s)

11,5

Max. rychlost (km/h)

184

Objem zavazadlového prostoru (l)

348
Výbava porovnávaných vozů

Airbag řidič/spolujezdec

ano/ano

ABS

ano

El. stahování předních oken

ano

Centrální zamykání

ano

Klimatizace

44 500

Cena (Kč)

464 900

Nádrž na propan-butan je na místě rezervy, nezabírá tak zavazadlový prostor. Na druhou stranu tuzemské zákony přítomnost náhradního kola vyžadují, řidiči tak nezbude než vozit páté kolo volně v kufru nebo riskovat pokutu.

Plnící hrdla nádrží na benzin i propan-butan jsou pod společným víčkem.

Interiér Méganu na plyn se od běžného vozu v ničem neliší.

Zavazadlový prostor Méganu patří k těm menším ve své třídě

Tlačítko, kterým se spalování benzinu a propan-butanu přepíná, je umístěno vedle řadící páky, na něm je i kontrolka signalizující používané palivo. Škoda, že indikátor není přímo na palubní desce, ve dne je na něj špatně vidět.

Renault Mégane 1.6 LPG

Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Ford Transit 2.2 L1H1...
Ford Transit 2.2 L1H1...

r.v. 2011, naj. 114 000 km, diesel
325 490 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.