Renault Modus

Renault Modus | foto: iDNES

Renault Modus: Scénic do kapsy

  • 32
hodnocení iDNES 4,0/5 Zatímco řada automobilek ve svém výrobním programu dosud nemá ani jeden velkoprostorový vůz „tvůrce automobilů“, jak si Renault hrdě přezdívá, má v tomto segmentu již ucelenou paletu. Pokud nebudeme počítat prodloužené verze modelů espace a scénic, je modus již třetím velkoprostorovým modelem značky. VNĚJŠÍ VZHLED * INTERIÉR A KUFR * JÍZDNÍ VLASTNOSTI MOTOR A SPOTŘEBA * CENA

MiniMPV model byl pro nejstarší francouzskou automobilku velkou výzvou. Jako jeden ze zakladatelů kategorie multifunkčních vozidel si Renault nemohl dovolit chybět v segmentu, kde se už nějaký ten pátek prohání Honda Jazz, Opel Meriva nebo Fiat Idea.

Renault Modus je tak trochu imageový automobil, který oslovuje především originálním a pohledným designem, vyváženými proporcemi a v této kategorii ne zcela obvyklou výbavou.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých automobilů Renault www.automodul.cz

Za jeho sympatickou a usměvavou tváří se ukrývá chytrá koncepce, která  nabízí podstatně větší využití než konvenční městský automobil a nejen to.

 hodnocení 

PLUSY
- originální design
- jízdní vlastnosti
- dobrý výhled z vozu
- variabilita vnitřního prostoru
- přehledný a svěží interiér
- vysoký cestovní komfort

MINUSY
- nižší kvalita řazení
- vyšší cena
- malý rejd předních kol
- vysoká spotřeba
- slabší dynamické vlastnosti
- hlučnost motoru při vyšších otáčkách

Vzhled auta
Interiér a provedení
Zavazadelník
Odkládací plochy
Bezpečnost
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti
Volba motoru
Spotřeba
Základní výbava
Poměr cena/užitek
Konečné hodnocení (průměr)

Modus je rovněž automobil s velmi dobrými jízdní vlastnosti a vysokou mírou bezpečnosti.

Je to povedený malý vůz, který se ale nevyvaroval drobných nedostatků.

Tím nejpodstatnějším je vyšší pořizovací cena, která pramení i z poměrně bohaté standardní výbavy.

Miniaturní MPV se základní cenou, která koresponduje s částkou, za kterou se prodávají některé vozy nižší střední třídy to na trhu nebude mít rozhodně jednoduché a to je trochu škoda.

Modus neprovokuje vzhledem tak jako některé ostatní modely značky. Místo excentrického designu vsadili návrháři Renaultu tentokrát na pohlednou stylistiku a vyvážené proporce, což malému „empévéčku“ prospělo.

Usměvavé čelní partie vozu se patrně nechaly inspirovat užitkovým modelem trafic. Podobně řešená příď na malém modusu ale působí podstatně sympatičtějším dojmem, než v případě velkého dodávkového vozu. Dominantním prvkem přední části vozu jsou velké světlomety vybavené čirou optikou a třetí parabolou pro světla, díky kterým řidič vidí do zatáček (nejsou součástí standardní výbavy).

Pohledné je francouzské miniMPV i z bočního a zadního pohledu. Klínovitý profil karoserie s velkými prosklenými plochami a strmou zadní částí zase prozrazuje příbuznost s větším MPV modelem značky Renault - scénicem. I přes kompaktní vnější rozměry, vysokou stavbu karoserie a usměvavý výraz modus nepostrádá dynamický charakter. Ten navenek podtrhují vytažené lemy blatníků a velký sací otvor v dolní části předního nárazníku.

Strmé zadní části vozu dominují originálně tvarované skupinové svítilny, které esteticky navazují na hranu zadního nárazníku. Bez povšimnutí nemůže zůstat ani zajímavá konstrukce zadních výklopných dveří. Za příplatek se lze dostat k zavazadlům dvěma způsoby. Klasicky, tedy vzhůru výklopnou stěnou, nebo dolu výklopnými dvířky, která dobře poslouží v případě, že parkujete „nárazník na nárazník“

Exteriér vozu zušlechťuje i řada detailů. Boční blikače ve sloupcích vnějších zrcátek, kliky dveří v hliníkovém dekoru, nebo atraktivní kola z lehkých slitin.

INTERIER A KUFR

Vnitřní prostor modelu modus odpovídá současným designérským trendům francouzské automobilky. Podobně jako u větších sourozenců, tak i u modusu je stylistika prostoru pro posádku tvořena kombinací kruhových motivů s výraznými hranami.

Dominantou vnitřního prostoru je baculatá přístrojová deska ve dvoubarevném provedení, které působí mladistvě a vzdušně a navíc opticky ubírá na robustnosti. V její horní části je centrálně umístěna přístrojová kaplička, která ukrývá nevelký informační displej zobrazující všechny obvyklé údaje, vlevo od ní je malá odkládací schránka.

Většina ovládacích prvků je sdružena na středové konzoli půlkruhového tvaru, zbylé funkce se ovládají trochu nevhodně umístěnými, drobnými a krátkými páčkami pod volantem. Ergonomie řidičova pracoviště je na průměrné úrovni, zpočátku má řidič drobné problémy s orientací mezi údaji na informačním displeji.

Interiér je vzhledem k velmi skromným vnějším rozměrům překvapivě prostorný. Karoserie s vyšší stavbou dovolila konstruktérům umístit sedačky jako u konvenčních vozů kategorie MPV. Díky této koncepci je ve voze, který spočívá na platformě Nissanu Micra tolik místa, jako u běžného auta nižší střední třídy. I zde jsou ovšem možnosti omezené. Zatímco na výšku je ve voze místa opravdový přebytek, v příčném směru už tolik prostoru pro pohyb nezbývá.

Obecně lze říci, že ve voze najde pohodlí čtveřice běžně urostlých pasažérů, případně dva dospělí a tři děti.

Interiér vozu je díky čtveřici rozměrných dveří dobře přístupný, dostačující je i úhel jejich otevírání. Vnitřní prostor vozu, kromě designu a variability, zaujme i velkým množstvím odkládacích přihrádek a schránek. V testovaném provedení jich bylo přehršle. Kromě dnes běžných odkládacích schránek obsahoval testovaný modus odkládací schránku v horní části přístrojové desky, pod a v sedadle spolujezdce a v podlaze.

Přední sedadla postrádají výraznější anatomické tvarování, jsou ale pohodlná i při dlouhých cestách. Plochá zadní lavice poskytuje cestovní komfort o poznání menší, zato je velmi originálním způsobem variabilní.

V případě, kdy je potřeba na zadních sedadlech převážet pohodlně dvě dospělé osoby, stačí zasunout střední část sedáku mezi opěradla, oba krajní sedáky srazit k sobě a zasunout dozadu mezi podběhy. Výsledkem je omezený objem zavazadelníku, ale velkorysý prostor pro nohy vzadu cestujících pasažérů.

Zavazadlový prostor poskytuje v základní konfiguraci (se sedadly umístěnými vzadu) dosti podprůměrný objem  198 litrů, který se výrazně nezmění ani posunutím zadní lavice do přední polohy (274 litrů).

Dalšího zvětšení kufru lze dosáhnout sklopením asymetricky dělených zadních opěradel, kdy vznikne ložná plocha s celkovou kapacitou 1283 litrů. Přístup k zavazadlům je díky vysoko výklopné zadní stěně poměrně snadný, velmi dobrá je i skladnost a využitelnost zavazadlového prostoru daná rovnými boky s integrovanými schránkami.

Kvalita dílenského zpracování je na běžné úrovni, k pomyslnému Olympu jí ještě krůček chybí.

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Od úzkého a vysokého automobilu, jehož kola navíc spočívají téměř v rozích karoserie, nelze očekávat nějak vybrané chování. Malý Renault je v tomto ohledu velkým překvapením, protože jízdní vlastnosti patří k jeho nejsilnějším stránkám. Kdo by očekával, že je modus neposedné malé autíčko s velmi omezeným přepravním komfortem, bude velmi příjemně potěšen.

Podvozek vozu je patřičně tuhý, pečlivě odladěné tlumiče ale poskytují slušný cestovní komfort i na méně kvalitních vozovkách. Hůře se dokáže podvozek vypořádat pouze s velkými příčnými nerovnostmi, na které reaguje citelnými rázy, které se výrazněji přenášejí až do prostoru pro posádku. Modus se i přes vyšší stavbu v zatáčkách naklání pouze nepatrně, za pozornost stojí i jeho znamenitá směrová stabilita a solidní netečnost vůči bočnímu větru.

I při sportovním stylu jízdy je vůz dobře ovladatelný, v extrémních situacích se chová nedotáčivě.

Na velmi dobrých jízdních vlastnostech se významnou měrou podílí i mimořádně pevný skelet (Modus je prvním mini vozem, který v nárazových testech nezávislé společnosti Euro NCAP získal pětihvězdičkové hodnocení).

Poměrně strmé řízení poskytuje řidiči zpětnou vazbu na průměrné úrovni, variabilní posilovač reaguje spolehlivě a má příjemně degresivní účinek. Nepotěšil nás malý rejd předních kol, který znesnadňuje zejména parkovací manévry.

Brzdová soustava standardně podpořená protiblokovacím systémem (ABS) a rozdělovačem brzdného účinku (EBV) reaguje rychle a dostatečně účinně, ani při opakované zátěži jsme nezaznamenali výraznější sklony k vadnutí.

Pohonná jednotka spolu s převodovkou byla jednoznačně nejslabším článkem testovaného vozu. Pod nevelkým víkem motorového prostoru byl pečlivě natěsnán zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 1,4 litru, doplněný manuální pětistupňovou převodovkou.

Šestnáctiventilový agregát disponuje výkonem 72 kW (97 koní), křivka jeho točivého momentu vrcholí hodnotou 127 Nm. Takovéto papírové hodnoty jsou obecně předpokladem pro solidní dynamické vlastnosti, v případě modusu to ale příliš neplatí, protože nevhodně zvolená pětistupňová převodovka nedokáže patřičně využít potenciál motoru.

Pro udržení dostatečné jízdní dynamiky je nezbytné pohonnou jednotku neustále udržovat ve vyšších otáčkách, což má výrazný vliv nejen na akustickou pohodu ve voze, ale samozřejmě i na spotřebu pohonných hmot. O poznání lépe na tom zážehová čtrnáctistovka není ani co se pružnosti týče, řadící páky je třeba využívat o poznání častěji než je srovnatelných případech běžné.

Odhlučnění motoru od prostoru pro cestující je při běžném provozu na velmi solidní úrovni. S narůstajícími otáčkami se ale akustická pohoda ve voze velmi rychle snižuje. Při maximální rychlosti, kterou vyhláška na našich komunikacích povoluje, je hladina hluku v kabině už poměrně vysoká, navíc umocněná hlukem od odvalujících se pneumatik.

Zážehový agregát propůjčuje 1300 kilogramů těžkému vozu pouze průměrnou dynamiku. Zrychlit z klidu na stokilometrovou hranici zvládne modus za 11,4 vteřiny, jeho maximální rychlost má v řeči čísel hodnotu 177 km/h.

Nevhodně odstupňovaná pětistupňová převodovka má drobné nedostatky i po stránce ovládání. Řazení jednotlivých převodových stupňů sice probíhá poměrně lehce, delší volící páka se ve svých drahách ale pohybuje trochu nepřesně a s drobnou vůlí.

Trochu nelichotivě je také nutné se zmínit o spotřebě pohonných hmot. Výrobcem deklarované hodnotě se nám nepodařilo ani přiblížit, reálná spotřeba v kombinovaném cyklu oscilovala kolem 8,5 litrů na sto kilometrů. Překvapivě vysoká byla i okamžitá spotřeba při jízdě po dálnici. Při rychlosti 130 km/h ukazoval palubní počítač okamžitou spotřebu okolo 9 litrů naturalu a to je vzhledem k dané kubatuře a velikosti vozu dosti vysoká hodnota.

Nadprůměrný apetit příliš neomlouvá mrazivé zimní počasí, ani skutečnost, že testovaný vůz měl najeto teprve dva tisíce kilometrů. Lze ovšem předpokládat, že se po zajetí motoru spotřeba o nějaký ten decilitr sníží.

Základní cena modelu Renault Modus je na českém trhu stanovena na 349 900 Kč (1,2i 16V). Verze s motorem 1,4i 16V je k mání od  369 900 Kč. Testovaný vůz v provedení Luxe Dynamique a s bohatou příplatkovou výbavou měl cenovku 503 400 Kč.

Standardní výbava vozu Renault Modus zahrnuje dvojici čelních airbagů, boční airbagy pro cestující na předních sedadlech, protiblokovací systém (ABS) s rozdělovačem brzdných sil (EBV), variabilní posilovač řízení, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna, imobilizér, tónovaná skla, palubní počítač, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, tři tříbodové bezpečnostní pásy na zadních sedadlech, zadní sedadlo Triptic podélně a příčně posuvné a sklopné v poměru 1/3 : 2/3, bezpečnostní úchyty dětské sedačky (Isofix) na sedadle spolujezdce a na zadních bočních sedadlech, plnohodnotné rezervní kolo, atd.

Nejvyšší výbava Luxe obsahuje navíc oproti standardu: okenní airbagy pro cestující na předních sedadlech, manuální klimatizaci, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná zadní okna, automatické stěrače, autorádio s přehrávačem CD, adaptivní a mlhové světlomety, sadu stropního osvětlení, osvětlené odkládací schránky vpředu v podlaze, odkládací schránku pod sedadlem spolujezdce a v přístrojové desce na straně řidiče, vnitřní komunikační zrcátko, prodloužený kryt zavazadlového prostoru, atd.

Testovaný vůz v obsahoval navíc: disky kol z lehkých slitin, elektricky ovládané panoramatické střešní okno, dvojitá dvířka zavazadlového prostoru, textilní koberečky, měnič na 6 CD, atd.

Renault Modus 1,4i 16V Luxe Dynamique

Fiat Idea 1,4i 16V Dynamic
 
Honda Jazz 1,2i Cool
objem motoru (cm3) 1390 1368 1246
výkon (kW/k) 72/97 70/95 57/78
max.toč.
moment (Nm)
127 128 110
počet válců/ventilů 4/16 4/16 4/8
typ motoru zážehový zážehový zážehový
max. rychlost (km/h) 177 175 170
zrychlení 0-100 km/h (s) 11,4 11,5 13,7
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 8,7/5,6/
6,7
8,5/
5,5/
6,6

6,8/
4,7/
5,5

objem kufru skl./neskl. zadní sedadla(l) 198/1283 320/1420 380/845
rozměry d/š/v (mm) 3792/
1695/
1589
3930/
1658/
1660
3845/
1675/
1525
rozvor (mm) 2482 2508 2450
objem nádrže (l) 49 47 42
pneumatiky

165/65 R15

185/65 R14

175/65 R14

airbag řidiče/
spolujezdce
ano/ano ano/ano ano/ano
boční a hlavové airbagy ano/ano ne/ne ne/ne
ABS/ESP/ASR ano/ne/ne ano/ne/ne

ano/ne/ne

automatické stěrače/mlhovky ano/ano ne/ano ne/ne
klimatizace/autorádio ano/ano ano/ano ano/ano
záruka (roky) 2 2 2
cena v Kč 440 900 446 900* 379 900
* akční cena 406 900 Kč

CENA

MOTOR A SPOTŘEBA

VNĚJŠÍ VZHLED

,