Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Renault jde proti proudu. Zvětší motory a představí nové diesely

aktualizováno 
Během následujícího roku Renault přepracuje všechny své motory. Součástí úprav je u nových pohonných jednotek s jedinou výjimkou i zvětšení zdvihového objemu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Renault v rámci přechodu na emisní normu Euro 6c, která bude platit pro všechny nově registrované vozy už od září letošního roku, chystá nové motory. Vedle již představeného benzinového čtyřválce 1.3 TCe, který nahradí nynější dvanáctistovku, jsou to turbodiesely 1.7 dCi a 2.0 dCi. Jako první to s odvoláním na ověřené zákulisní zdroje potvrdil český web RNews.cz, který se specializuje na informace okolo značky Renault.

Jako první dorazí nový benzinový motor. Ten je dokonce na některých trzích (např. Francie nebo Německo) k objednání v MPV Scénic. RNews.cz potvrzuje také jeho nasazení v modelech Mégane, Captur a Kadjar. Vedle šestistupňové manuální převodovky se bude novinka nabízet také se sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou EDC – motor 1.2 TCe se dosud pojil s takovou převodovkou opatřenou šesti stupni. Jedinou výjimkou bude Captur, kde se bude podle neoficiálních informací nový motor i nadále nabízet se šestistupňovým EDC.

Označení napovídá zvětšení objemu o jeden decilitr, ale rozdíl je o kousek výraznější. Objem benzinového turbomotoru se zvětší z 1198 na 1330 kubických centimetrů. K již používanému variabilnímu časování sacích a výfukových ventilů nový motor přidává zvýšení maximálního tlaku u vstřikovací soustavy, upravený tvar spalovacích prostorů a stěny válců opracované plazmou (tuto technologii přebírá z Nissanu GT-R).

Všechny inovace sledují dva hlavní cíle: zlepšení výkonové charakteristiky motoru a snížení spotřeby. Podle současného měřicího cyklu NEDC je motor 1.3 TCe ve Scénicu o 5,5 % úspornější než 1.2 TCe. Při neustálém tlaku na snižování emisí se každá taková úspora hodí. Zvlášť když nový motor má s dvouspojkovým automatem stejnou spotřebu jako s manuální převodovkou.

Základní provedení bude mít i u nového motoru výkon 85 kW, ale polepší si ze 190 na 220 Nm. Silnější varianta posílí z 96 kW a 205 Nm na 103 kW a 240 Nm, naprostou novinkou je pak provedení naladěné na 120 kW a 260 Nm (v případě automatu 270 Nm). Tímto krokem Renault pokryje jedním motorem široké pásmo, kde konkurence zpravidla nasazuje více různých pohonných jednotek.

V budoucnu navíc dokáže 1.3 TCe nabídnout další snížení spotřeby plánovaným nasazením hybridní technologie. Ta bude spočívat v použití 48V elektrické sítě a kompaktního elektromotoru, jako je tomu už dnes ve speciální verzi Scénicu pojmenované 1.5 dCi Hybrid Assist.

Nový diesel, zvětšený a s močovinou

Motor 1.6 dCi, který od roku 2011 jako střední dieselová motorizace nahradil dřívější 1.9 dCi, se také dočká většího nástupce. Bude jím 1.7 dCi, který z šestnáctistovky vychází. Ponechá si všechny stávající emisní systémy a v zájmu splnění emisních limitů při měření v reálném provozu přidá SCR katalyzátor se vstřikováním močoviny (AdBlue).

Může se hodit

Podle RNews.cz se bude SCR kombinovat s dosud používaným zachytáváním oxidů dusíku (LNT). Systém se vstřikováním AdBlue totiž není příliš účinný při jízdě se studeným motorem, kombinace obou řešení tak Renaultu usnadní splnění přísnějších pravidel měření emisí v různých jízdních situacích.

Sedmnáctistovka si má navíc polepšit nahrazením současné dvouhřídelové manuální převodovky tříhřídelovou, která má původ v Laguně. Očekávaná změna přinese přesnější řazení. Z použití převodovky původně konstruované pro naftové dvoulitry se dá odtušit i výrazně zvýšení točivého momentu ze současných 320 Nm. Výkonové parametry nového motoru nicméně zatím nejsou k dispozici. Alternativou bude i nadále šestistupňová dvouspojková převodovka EDC.

Prvním autem s motorem 1.7 dCi bude stejně jako v případě 1.3 TCe Scénic, kde se tato pohonná jednotka dokonce stane jediným dieselem v nabídce. V příštím roce se objeví také jako základní naftová motorizace ve faceliftovaném sedanu a kombi Talisman. Sedmnáctistovka nabídne 88 nebo 110 kW, zatímco stávající motor existoval jen ve verzi s 96 kW.

Silnější, dvojitě přeplňované verze 1.6 dCi nahradí modernizovaný dvoulitr. Ten proti stávajícímu provedení, určenému výhradně pro SUV Koleos, dostane navíc opět SCR katalyzátor. V této podobě se nově objeví v modelech Espace a Talisman po faceliftu. Na rozdíl od Koleosu nebude v těchto renaultech spárován s převodovkou CVT, ale dostane šestistupňové EDC. Motor 2.0 dCi by měl existovat ve dvou variantách: 118 a 147 kW.

Dvoulitr zamíří také pod kapotu užitkového Traficu, ale v jeho případě bude jedinou nabízenou převodovkou šestistupňový manuál.

Další motory také se změnami

Vstupenkou do světa naftových renaultů i nadále zůstane 1.5 dCi, samozřejmě upravený tak, aby vyhověl přísnějším emisním normám. Pokračovat bude i v malém modelu Clio, Francouzi tak budou zřejmě jedněmi z mála, kdo nabídne ve čtyřdveřovém hatchbacku i v budoucnu turbodiesel.

Plány Renaultu u nejslabších benzinových motorů zatím nejsou zřejmé, ale jisté je, že i zde se dočkáme úprav. Benzinové šestnáctistovky to pak mají rovnou spočítané – atmosférický 1.6 SCe se z Méganu stáhne a bude dostupný jen v daciích. Přeplňovaná varianta 1.6 TCe pak bude po faceliftu v Talismanu nahrazena odvozeným motorem 1.8 TCe, jak se tomu stalo ve druhé polovině loňského roku už v MPV Espace.

Nezůstane na kameni kámen

Facelift Renaultu Talisman

Prodejní výsledky Talismanu zaostávají za očekáváním a jedním z pravděpodobných důvodů je nabídka motorů. Ta zahrnuje celkem pět možností, ale chybí jí rozmanitost – nejslabším motorem je 1.5 dCi, ostatní jsou naftové a benzinové šestnáctistovky pokrývající spektrum 96 až 147 kW.

To se změní příští rok společně s faceliftem. Zájemce o diesel získá podstatně širší spektrum výběru. V nabídce se objeví dva nové motory 1.7 dCi (88 a 110 kW) a 2.0 dCi (118 a 147 kW), přičemž současné pohonné jednotky z nabídky zmizí. Šok nepochybně způsobí nasazení benzinového 1.3 TCe o výkonu 120 kW. Tento radikální krok vyváží nový benzinový vrchol 1.8 TCe naladěný na 165 kW.

Renault Talisman Grandtour
Renault Talisman Grandtour
Autoři:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...



VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Půvabná Eliška je houslovou nadějí. Peníze z aukce jí pomohou studovat

Talentovaná houslistka Eliška Kukalová

Talentovaná Eliška Kukalová je označovaná za zázrak mezi současnými mladými houslisty. Podle slavného hudebníka Václava...

Najdete na iDNES.cz