Renault a Nissan jednají o úplném sloučení, výsledek je však nejistý

  18:00aktualizováno  18:00
Francouzský výrobce automobilů Renault a jeho japonský partner Nissan Motor jednají o úplném sloučení. Informovala o tom agentura Bloomberg s odvoláním na zdroje obeznámené se situací. Rozhovory podle zdrojů trvají již několik měsíců, není však jisté, zda se podaří dosáhnout dohody.

Carlos Ghosn, vůdce aliance sdružující Renault, Nissan a Mitsubishi na autosalonu v Ženevě. | foto: Reuters

Automobilky Renault a Nissan již v roce 1999 vytvořily alianci a úzce spolupracují v oblasti technologií a nákupu. Dohoda o úplném sloučení by podle zdrojů tuto alianci ukončila a vytvořila z automobilek jediný podnik obchodovaný na burze. V jeho čele by stál Carlos Ghosn, který je nyní šéfem obou firem (jeho profil čtěte zde).

Sloučený podnik by mohl lépe konkurovat rivalům jako Volkswagen či Toyota. „Dosavadní aliance sice přinesla významné úspory, nejednotná vlastnická struktura však bránila plnému využití výhod vzájemného propojení automobilek,“ píše agentura Bloomberg.

Investoři zprávu o možném sloučení přivítali. Cena akcií Renaultu vzrostla až o zhruba osm procent a dostala se na nejvyšší úroveň za více než deset let.

Podle zdrojů by nicméně dosažení dohody mohlo být obtížené. V Renaultu vlastní 15procentní podíl francouzská vláda, která by mohla mít obavy ze ztráty svého vlivu. Mohou se rovněž objevit neshody ohledně toho, kde by měl mít sloučený podnik své sídlo.

Renault v současnosti vlastní v Nissanu podíl přes 43 procent, zatímco Nissan má v Renaultu téměř 15procentní podíl. Souhrnná tržní hodnota těchto dvou podniků přesahuje 60 miliard eur (1,5 bilionu Kč). Renault a Nissan po celém světě zaměstnávají více než čtvrt milionu lidí.

Nissan je navíc největším akcionářem japonské automobilky Mitsubishi Motors. V loňském roce automobilky Renault, Nissan a Mitsubishi prodaly celkově zhruba 10,6 milionu vozů, zatímco odbyt Volkswagenu činil 10,7 milionu vozů, upozorňuje agentura DPA. Francouzsko-japonská aliance všem tvrdí, že největším výrobcem aut na světě je ona (více čtěte zde).

Autoři: ,

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Najdete na iDNES.cz