Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Legenda je zpátky: Renault resuscitoval alpinku, samozřejmě modrou

aktualizováno 
Po téměř dvaceti letech legendární značka z francouzského Dieppe opět přichází s novým modelem. Novinka, která je prozatím pouze konceptem, svým označením odkazuje na nejslavnější alpinku z přelomu šedesátých a sedmdesátých let.

Značka Alpine už byla skoro zapomenuta. Poslední model A610 vyjížděl z továrny ve francouzském Dieppe na začátku devadesátých let. Automobilka zde pak produkovala sportovní verze renaultů, usídlila zde divizi Renault Sport Technologies. Model pod označením Alpine přichází až nyní. Historie značky, kterou koncem šedesátých let minulého století převzal Renault, je ale velmi dlouhá a slavná.

Renault Alpine A110-50,

Koncept Alpine A110-50 oslavuje padesátileté výročí původního modelu, proto také ta padesátka v označení za pomlčkou. Vzhledově na původní legendu příliš nenavazuje, podobnost můžeme najít u tvaru střechy a hlavně klasické modré barvy karoserie. 

Koncepčně to už je s odkazem lepší: architektura sportovního kupé s motorem vzadu a pohonem zadních kol zůstala zachována a i tentokrát si Alpine vypůjčila techniku od Renaultu, ze závodního Megane Trophy.

Renault Alpine A110-50,

Auto pohání 3,5litrový šestiválec se špičkovým výkonem 294 kW s poloautomatickou šestistupňovou převodovkou. Oproti původnímu modelu ten moderní poněkud povyrostl. Z necelých čtyř metrů délky původní A110 se ta nová natáhla až na 4,3 metru a pořádně se protáhl především rozvor na 2,63 metru. Trubkový rám nese karoserii z karbonu a hmotnost je velmi slušných 880 kilogramů, proti původnímu modelu s šesti sty kilogramy je to ale docela tlouštík.

Sportovní stavitelný podvozek doplňují masivní kotouče na všech čtyřech kolech a šestipístkové brzdiče vpředu. Autu chybí většina moderních pomocníků, nemá ABS ani kontrolu trakce. Vše tak bude na řidiči a mohutných jednadvacetipalcových kolech.

Renault Alpine A110-50,

Vzhled konceptu nové alpine navazuje na jiný koncept elektrosporťáku Renault Dezir. Oba vozy představují novou tvář francouzské automobilky. Jednotlivé prvky se objeví na nových produkčních renaultech. K případné výrobě novodobé alpine se výrobce prozatím nevyjádřil.

Sportovci z Dieppe

Značku Alpine založil v Dieppe Jean Rédélé a všechny jeho sportovní vozy používaly součásti tehdejších modelů Renaultu. Úplně první model A106 z poloviny padesátých let si "vypůjčil" některé díly z Renaultu 4CV. Následující Alpine A108 už používal díly z novějšího Renaultu Dauphine a svým vzhledem od italského designéra Michelottiho ukázal, jak bude vypadat nejúspěšnější model značky.

Fotogalerie

Model A108 nevyráběli u Alpine dlouho, produkce skončila v roce 1963 po pěti letech výroby. O rok dříve totiž Renault představil nástupce modelu Dauphine model R8, jehož techniku se u Alpine rozhodli použít a původní A108 přetavili do elegantnější a výkonnější Alpiny A110. Ta ve výrobě vydržela až do roku 1977.

Auto poháněly různé motory od velmi skromné jedenáctistovky s výkonem 66 koní po top silniční verzi s renaultí šestnáctistovkou s výkonem 140 koní (podle starší normy SAE). Přes na dnešní dobu relativně slabé motory to Alpine A110 uměla pěkně rozjet. Maximální rychlosti se i u slabších verzí blížily nebo i překonávaly dvoustovku. Důvodem byla extrémně lehká stavba s laminátovou karosérií, auto vážilo jen těsně nad 600 kilogramů při délce od 3,8 po těsně nad čtyři metry a rozvoru od 2,1 do 2,27 metru.

Alpine A110 se stalo hvězdou automobilových soutěží. Na začátku sedmdesátých let Alpine vyhrála několikrát Rally Monte Carlo a v roce 1973 dokonce zvítězila v celkovém pořadí světového šampionátu. V bývalém Československu pak s autem vítězil Vladimír Hubáček. Zajímavostí je, že Alpine A110 se krátce na konci šedesátých let vyráběla licenčně i v Bulharsku.

Po skončení produkce legendárního modelu A110 se pod křídly Renaultu značka Alpine pustila do další generace sporťáků. Řady A310, GTA a nakonec A610 s výrazně hranatějšími karosériemi už ale nikdy tak velkou díru do světa jako model A110 neudělaly. V roce 1996 po skončení produkce modelu A610 dokonce Renault prohlásil, že tento model byl poslední produkční alpinou.

Autor:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Krásné unikátní kombi Bentley je křížené s mercedesem

Bentley S2 Wendler

Zlatá šedesátá, řeknete si, když si prohlédnete výjimečné kombi Bentley, které na zakázku vytvořila německá karosárna...

Čím méně dveří, tím absurdnější cena. To je kupé Range Roveru

Range Rover SV Coupé

Range Rover se vrací ke kořenům. Několika stovkám zákazníků dodá třídveřový model. Právě první generace Range Roveru...

T-Cross trénuje v přestrojení. Nejmenší VW možná poleze do terénu Škodě

Volkswagen T-Cross maskovaný prototyp

Volkswagen reaguje na neutuchající zájem o vozy SUV či crossovery a zahušťuje své portfolio takto stavěných aut....

Najdete na iDNES.cz