Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Legenda je zpátky: Renault resuscitoval alpinku, samozřejmě modrou

aktualizováno 
Po téměř dvaceti letech legendární značka z francouzského Dieppe opět přichází s novým modelem. Novinka, která je prozatím pouze konceptem, svým označením odkazuje na nejslavnější alpinku z přelomu šedesátých a sedmdesátých let.

Značka Alpine už byla skoro zapomenuta. Poslední model A610 vyjížděl z továrny ve francouzském Dieppe na začátku devadesátých let. Automobilka zde pak produkovala sportovní verze renaultů, usídlila zde divizi Renault Sport Technologies. Model pod označením Alpine přichází až nyní. Historie značky, kterou koncem šedesátých let minulého století převzal Renault, je ale velmi dlouhá a slavná.

Renault Alpine A110-50,

Koncept Alpine A110-50 oslavuje padesátileté výročí původního modelu, proto také ta padesátka v označení za pomlčkou. Vzhledově na původní legendu příliš nenavazuje, podobnost můžeme najít u tvaru střechy a hlavně klasické modré barvy karoserie. 

Koncepčně to už je s odkazem lepší: architektura sportovního kupé s motorem vzadu a pohonem zadních kol zůstala zachována a i tentokrát si Alpine vypůjčila techniku od Renaultu, ze závodního Megane Trophy.

Renault Alpine A110-50,

Auto pohání 3,5litrový šestiválec se špičkovým výkonem 294 kW s poloautomatickou šestistupňovou převodovkou. Oproti původnímu modelu ten moderní poněkud povyrostl. Z necelých čtyř metrů délky původní A110 se ta nová natáhla až na 4,3 metru a pořádně se protáhl především rozvor na 2,63 metru. Trubkový rám nese karoserii z karbonu a hmotnost je velmi slušných 880 kilogramů, proti původnímu modelu s šesti sty kilogramy je to ale docela tlouštík.

Sportovní stavitelný podvozek doplňují masivní kotouče na všech čtyřech kolech a šestipístkové brzdiče vpředu. Autu chybí většina moderních pomocníků, nemá ABS ani kontrolu trakce. Vše tak bude na řidiči a mohutných jednadvacetipalcových kolech.

Renault Alpine A110-50,

Vzhled konceptu nové alpine navazuje na jiný koncept elektrosporťáku Renault Dezir. Oba vozy představují novou tvář francouzské automobilky. Jednotlivé prvky se objeví na nových produkčních renaultech. K případné výrobě novodobé alpine se výrobce prozatím nevyjádřil.

Sportovci z Dieppe

Značku Alpine založil v Dieppe Jean Rédélé a všechny jeho sportovní vozy používaly součásti tehdejších modelů Renaultu. Úplně první model A106 z poloviny padesátých let si "vypůjčil" některé díly z Renaultu 4CV. Následující Alpine A108 už používal díly z novějšího Renaultu Dauphine a svým vzhledem od italského designéra Michelottiho ukázal, jak bude vypadat nejúspěšnější model značky.

Fotogalerie

Model A108 nevyráběli u Alpine dlouho, produkce skončila v roce 1963 po pěti letech výroby. O rok dříve totiž Renault představil nástupce modelu Dauphine model R8, jehož techniku se u Alpine rozhodli použít a původní A108 přetavili do elegantnější a výkonnější Alpiny A110. Ta ve výrobě vydržela až do roku 1977.

Auto poháněly různé motory od velmi skromné jedenáctistovky s výkonem 66 koní po top silniční verzi s renaultí šestnáctistovkou s výkonem 140 koní (podle starší normy SAE). Přes na dnešní dobu relativně slabé motory to Alpine A110 uměla pěkně rozjet. Maximální rychlosti se i u slabších verzí blížily nebo i překonávaly dvoustovku. Důvodem byla extrémně lehká stavba s laminátovou karosérií, auto vážilo jen těsně nad 600 kilogramů při délce od 3,8 po těsně nad čtyři metry a rozvoru od 2,1 do 2,27 metru.

Alpine A110 se stalo hvězdou automobilových soutěží. Na začátku sedmdesátých let Alpine vyhrála několikrát Rally Monte Carlo a v roce 1973 dokonce zvítězila v celkovém pořadí světového šampionátu. V bývalém Československu pak s autem vítězil Vladimír Hubáček. Zajímavostí je, že Alpine A110 se krátce na konci šedesátých let vyráběla licenčně i v Bulharsku.

Po skončení produkce legendárního modelu A110 se pod křídly Renaultu značka Alpine pustila do další generace sporťáků. Řady A310, GTA a nakonec A610 s výrazně hranatějšími karosériemi už ale nikdy tak velkou díru do světa jako model A110 neudělaly. V roce 1996 po skončení produkce modelu A610 dokonce Renault prohlásil, že tento model byl poslední produkční alpinou.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu...
Auťák z jiné planety: Mercedes-AMG Project One je ochočená formule

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Ještě nikdy nemělo silniční auto tak blízko k formuli 1 jako chystaný Mercedes-AMG Project One. Supersport má uzavřenou karoserii a dvě místa v kabině, jinak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.