Renault přijel s novou tváří, škoda je pro konzervativní řidiče

Každý pes jiná ves aneb co vozidlo, to jiná cílová skupina zákazníků a účel použití. Tak zní můj názor na představenou pětici automobilů. Jejich přímé srovnání je velmi obtížné nejen v obecných kritériích, ale i v designu. Čistě z tohoto pohledu je asi nejzajímavější Renault Scénic, jehož koncepce otevřela zcela novou kategorii vozidel. Mnoho následovníků, ale i počty prodaných kusů scénicu svědčí o tom, že to byla trefa do černého.

Proč o Renaultu Scénic hovořím nejdřív? Designéři dokázali vtisknout tomuto úspěšnému vozu novou tvář, a to tak zdařile, že je nejen atraktivnější, ale také opticky vyváženější. To je podle mého názoru tak významný počin, že v jeho světle málem zapomínám na svoje výhrady k interiéru.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Renault Scénic  
můžete koupit na www.automodul.cz

Jistě, je to patrně subjektivní názor, ale ve scénicu mi nevyhovuje ergonomie řidičova pracoviště, které budí dojem spíš jízdy v autobusu než v osobním autě. Nejvíc k tomu přispívá výrazně skloněný volant. Interiér sice překypuje mnoha nápady, jako je například chlazený box na nápoje, ale velikost odkládacích schránek v palubní desce je symbolická.

Mrzí to, neboť tyto schránky cestující ve většině vozů bohatě využívají. Výtku mám i k zadním sedadlům, jejichž tvarování odpovídá spíš dětským proporcím, takže dospělému člověku jsou velmi nepohodlná. Variabilita interiéru je u scénicu vysoká, ale pracnost spojená s vyjímáním sedaček - mimochodem docela těžkých - mi přijde neúměrná praktickému využití této finesy.

Důkaz, že jde o objektivní názor, lze pozorovat u mladších konkurentů scénicu. Poslední dobou se objevuje sklápění sedaček do podlahy, které jako první představil Opel Zafira. V redakčním testu MF DNES jsme výhody zmíněného řešení posoudili u Toyoty Yaris Verso a mohu zodpovědně prohlásit, že je daleko praktičtější.

Toyota Yaris Verso je vůbec doslova prošpikovaná novými řešeními. O pochvalu si říkají třeba některé prvky karoserie. Atraktivní jsou "žraločí" světlomety, zatímco zadní světlomety jsou naopak vlídné a verso díky nim vypadá opticky stabilnější. V interiéru zaujme především palubní deska, která je zajímavá nejen umístěním kapličky s přístroji a způsobem projekčního zobrazování, ale také velkým množstvím praktických odkládacích prostorů.

Toto řešení má mnoho výhod. Řidič nemusí výrazněji přeostřovat mezi vozovkou a přístroji, dokonce ani nepřizpůsobuje sklon volantu čitelnosti přístrojů. Prostorové řešení je poplatné použitému systému sklápění integrovaných sedaček. Výsledkem je královské místo pro kolena člověka na zadních sedadlech.

Prostor pro cestující však nespadl z nebe - musel se uskrovnit zavazadlový prostor. Ten může být pro některé zájemce zklamáním, zvlášť pro tvarovou podobnost s Peugeotem Partner. Toyota Yaris Verso je daleko víc určena pro mladé rodiny než pro podnikatele.

Naproti tomu Peugeot Partner je pracant k pohledání. V parametrech posuzujících prostor pro zavazadla se u partnera sluší hovořit spíš o nákladu, neboť prakticky tvarovaný vůz pojme minimálně jednou tolik věcí, co nejlepší z ostatních srovnávaných vozů.

Při přepravě větších nákladů posádka peugeotu ocení rovněž přístup k ložné ploše - párem posuvných zadních dveří. Ani za design automobil body neztrácí. Jeho tvary jsou prosté extravagancí a čtyři roky výroby zmíněného modelu už prokázaly jejich nadčasovost.

Prostorný interiér poskytuje rozhodně větší pohodlí na zadních sedadlech, než glorifikovaný scénic. V prostoru pro řidiče však už partner nedominuje. Ani přístrojová deska neodpovídá snaze zařadit tento vůz mezi civilní minivany. V případě Oplu Agila si nejsem jist cílovou skupinou zákazníků.

Myslím, že designem se ženám příliš líbit nebude. V Evropě jsou nároky na vzhled přece jenom vyšší. V podstatě jde o jakousi obdobu Mercedesu třídy A pro chudé. Na závěr zbyla Škoda Octavia kombi. Ne proto, že by v mých očích propadla, ale tento vůz má s ostatními pramálo společného.

Jeho karoserie je klasicky nízká a zaujme především konzervativněji a sportovněji laděné vyznavače většího počtu zavazadel. Myslím, že je to velmi povedené auto, které kromě svého prostorného kufru nabídne také image reprezentativnějšího vozu.

Na zástupce motoristů udělala dojem Škoda Octavia kombi                          Porotci, kteří svými různými motoristickými zkušenostmi a potřebami v testu zastupovali širokou motoristickou veřejnost, upřednostnili Škodu Octavia kombi. Nejednotní byli hlavně v pohledu na Toyotu Yaris Verso a Peugeota Partner, zatímco v hodnocení nejlevnějšího a nejmenšího ze zúčastněných automobilů, kterým byl Opel Agila, se shodli: bez výjimky ho zařadili na poslední místo.
BLANKA JONESOVÁ, 24 let, podnikatelka v reklamě, jako řidička má za sebou zhruba 100 tisíc kilometrů, vlastní Opel Omega Caravan: 1. Škoda Octavia kombi, 2. Peugeot Partner, 3. Toyota Yaris, 4. Renault Scénic, 5. Opel Agila. Auta na prvních třech místech by mi v práci plně vyhovovala prostorem, seřadila jsem je tedy jen podle subjektivních dojmů z jízdy. Zato Renault Scénic mě zklamal - když jsem ho sledovala na silnicích, měla jsem o něm lepší představy. Ve skutečnosti je uvnitř menší, než jsem očekávala. Opel Agila je malý, levně vyhlížející... Ani v jízdě mě nijak zvlášť nezaujal.
JAKUB STEHLÍK, 33 let, redaktor pořadu Jízda v České televizi, najel přes 300 tisíc kilometrů, má Tatraplan 600, Tatru 613 a Trabanta 601: 1. Škoda Octavia kombi, 2. Renault Scénic, 3. Toyota Yaris Verso, 4. Peugeot Partner, 5. Opel Agila. Renault Scénic tu byl ve své kategorii první, a mít početnější rodinu, určitě by byl mým favoritem. Zatím upřednostňuji jízdní vlastnosti a v těch jasně vede kombi od Škody. Toyota Yaris Verso má výborný motor i skvěle obestavěný prostor, ale až třetí místo si v mém hodnocení zasloužila kvůli poměrně vysoké ceně. Peugeot Partner svým charakterem připomíná spíš dodávku. Opel Agila mě zklamal měkkým a málo komfortním podvozkem.
MARTIN KOVÁŘ, 33 let, poradce ministra práce a sociálních věcí, absolvoval na 450 tisíc kilometrů, z toho 400 tisíc jako tělesně handicapovaný řidič využívající ruční ovládání řízení, soukromě využívá BMW 325 TDS: 1. Škoda Octavia kombi, 2. až 3. Toyota Yaris a Peugeot Partner, 4. Renault Scénic, 5. Opel Agila. Škoda Octavia mi imponuje jízdními vlastnostmi, Toyota Yaris Verso zase využitím a šikovností vnitřního prostoru. Hůř pohyblivý člověk ocení výborný přístup do kufru toyoty - nejen kvůli jeho hraně mimořádně nízko nad zemí, ale také díky otevírání dveří do strany, nikoliv vzhůru. Být žena, asi bych se kvůli vizáži rozhodl pro Renault Scénic. Opel Agila zůstal za mým očekáváním po všech stránkách.
MILOSLAV POŘÁDEK, 54 let, zkušební technik automobilů, najel přes milion kilometrů, vlastní Škodu Forman: 1. Toyota Yaris Verso, 2. Peugeot Partner, 3. Škoda Octavia kombi, 4. Renault Scénic, 5. Opel Agila. Automobily nejsou stejné kategorie, a mám-li je hodnotit z hlediska prostoru a užitných vlastností, dám na první dvě místa toyotu a peugeota s tím, že partner dostává méně bodů hlavně kvůli vzhledu užitkového vozu, méně komfortnímu interiéru a menšímu poloměru zatáčení. Protože nejsem podnikatel, koupil bych si nejspíš Škodu Octavia kombi, která by mi vyhovovala prakticky ve všem kromě malého pravého vnějšího zrcátka. Scénic má velký klad v elegantním vzhledu, a naopak kritizuji malý prostor pro nohy řidiče. Agila není špatný vůz, ale nezaujme.
MARTIN STACH, 21 let, student vysoké školy a současně obchodní zástupce, na kontě má zhruba 40 tisíc kilometrů, jezdí Peugeotem 309 diesel: 1. Škoda Octavia, 2. Peugeot Partner, 3. Renault Scénic, 4. Toyota Yaris Verso, 5. Opel Agila. Upřednostňuji octavii kombi, protože spojuje pohodlné svezení s výbornými jízdními vlastnostmi a možností transportu i rozměrnějších věcí. Partner pobere nejvíc nákladu. Ale zdá se mi vhodnější pro drobného živnostníka, který vozí častěji zboží než rodinu. Scénic považuji za typického představitele rodinného vozidla pro volný čas - tomu odpovídají jízdní vlastnosti i objem zavazadlového prostoru. Yaris je zajímavá kombinace malého městského auta a vozu s větším úložným prostorem a nebál bych se jet s ním ani na dálnici, zatímco agila je svými vlastnostmi předurčena do městského provozu, k nákupům a odvozu dětí do školy.
JAN PROKOP, 27 let, majitel designérské firmy, má za sebou přes 300 tisíc kilometrů a soukromě vlastní Toyotu Avensis: 1. Škoda Octavia kombi, 2. Toyota Yaris Verso, 3. Peugeot Partner, 4. Renault Scénic, 5. Opel Agila. Škoda Octavia s klasickou karoserií kombi nabízí využití nejen pro rodinu, ale také pro mnohé druhy podnikání. Navíc jízdními vlastnostmi uspokojí i sportovněji založeného řidiče. Yaris Verso poskytuje cestujícím i nákladu neobyčejný prostor a vynikající je z ergonomického hlediska. Peugeota Partner považuji za neuvěřitelně praktické auto s horším posezem proti klasickému vozu a s horším výhledem přes přední sloupek. V Renaultu Scénic subjektivně pociťuji nepříjemný posez - připadám si jako v autobuse. Jezdím agresivněji, a proto mi nevyhovuje ani dost naležato postavený volant. Rovněž kritizuji sice poměrně bohaté, leč malé odkládací prostory. Malý opel mě zarazil hlavně z mého pohledu špatným převodovým ústrojím a spojkou. Na druhé straně je nejlevnější. Těžko odhadovat, zda na zdejším trhu najde početnější klientelu. Konkurence nejlevnější fabie bude velmi ostrá.
IVAN ZATYKO, 36 let, zkušební technik automobilů, má za sebou přes půl milionu kilometrů, má Volkswagen Passat 1.9 TD kombi: 1. Toyota Yaris Verso, 2. Peugeot Partner, 3. Škoda Octavia kombi, 4. Renault Scénic, 5. Opel Agila. Pro Toyotu hovoří v mém pohledu zajímavý design, prostor na předních i zadních sedadlech vzhledem k velikosti vozu, perfektní ovladatelnost... Naopak mi nevyhovuje digitální ukazatel - kaplička - uprostřed přístrojové desky. Partner je pohodlný, prostorný a dobře ovladatelný automobil, který jsem poznal také s líným, ale zato úsporným dieselovým motorem. Octavia je poněkud jiná a nelze ji považovat za velkoprostorové auto, nicméně její kufr je bombastický, i když na úkor místa na zadních sedadlech. A nic naplat, patří k dražším vozům. Vzhledem k tomu, jak hodně se prodává, mě zklamal Renault Scénic - přeplácaným vnitřkem, ležatým volantem, vnitřním hlukem, úzkými zadními opěradly... Agilu považuji za nevýrazný vůz s nepřesným řazením a tuhým řízením s ohledem na to, že má sloužit asi hlavně ve městě. Předností pro městský provoz naopak jsou rozměry a přehledná přístrojová deska.
VLADIMÍR PETRUŠ, 44 let, podnikatel - správce internetových motoristických stránek a v minulosti technický komisař při sportovních motoristických podnicích, ujel přes 400 tisíc kilometrů se škodovkami, nyní vlastní felicii 1.3: 1. Renault Scénic, 2. Škoda Octavia kombi, 3. Peugeot Partner, 4. Toyota Yaris Verso, 5. Opel Agila. Představená auta se těžko srovnávají, ale mám-li přece jen sestavit pořadí, upřednostním Renault Scénic, který se mi líbí zvenku i zevnitř. Umím si s ním představit pohodlné dlouhé cestování. Octavia je klasický vůz kombi s obrovským zavazadlovým prostorem. Ještě větší místo nabízí partner, který může stejně dobře přes týden sloužit živnostníkovi v práci a o víkendu k výletu s rodinou. U versa je ukázkově využitý vnitřní prostor, ale kritizuji hlavně levně vyhlížející plasty a na na příčných nerovnostech hlučný podvozek. Opel se zřejmě snaží modelem Agila dohnat konkurenci, ale výsledek tohoto úsilí mne nijak nezaujal. Svoje výhody může prokázat hlavně ve městě a při komplikovaném parkování, ale nechtěl bych v takovém autě jezdit ve čtyřech.

Rozměrné světlomety se stále častěji objevují u aut s vyšší karoserií

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...