Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Renault přijel s novou tváří, škoda je pro konzervativní řidiče

aktualizováno 
Každý pes jiná ves aneb co vozidlo, to jiná cílová skupina zákazníků a účel použití. Tak zní můj názor na představenou pětici automobilů. Jejich přímé srovnání je velmi obtížné nejen v obecných kritériích, ale i v designu. Čistě z tohoto pohledu je asi nejzajímavější Renault Scénic, jehož koncepce otevřela zcela novou kategorii vozidel. Mnoho následovníků, ale i počty prodaných kusů scénicu svědčí o tom, že to byla trefa do černého.

Proč o Renaultu Scénic hovořím nejdřív? Designéři dokázali vtisknout tomuto úspěšnému vozu novou tvář, a to tak zdařile, že je nejen atraktivnější, ale také opticky vyváženější. To je podle mého názoru tak významný počin, že v jeho světle málem zapomínám na svoje výhrady k interiéru.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Renault Scénic  
můžete koupit na www.automodul.cz

Jistě, je to patrně subjektivní názor, ale ve scénicu mi nevyhovuje ergonomie řidičova pracoviště, které budí dojem spíš jízdy v autobusu než v osobním autě. Nejvíc k tomu přispívá výrazně skloněný volant. Interiér sice překypuje mnoha nápady, jako je například chlazený box na nápoje, ale velikost odkládacích schránek v palubní desce je symbolická.

Mrzí to, neboť tyto schránky cestující ve většině vozů bohatě využívají. Výtku mám i k zadním sedadlům, jejichž tvarování odpovídá spíš dětským proporcím, takže dospělému člověku jsou velmi nepohodlná. Variabilita interiéru je u scénicu vysoká, ale pracnost spojená s vyjímáním sedaček - mimochodem docela těžkých - mi přijde neúměrná praktickému využití této finesy.

Důkaz, že jde o objektivní názor, lze pozorovat u mladších konkurentů scénicu. Poslední dobou se objevuje sklápění sedaček do podlahy, které jako první představil Opel Zafira. V redakčním testu MF DNES jsme výhody zmíněného řešení posoudili u Toyoty Yaris Verso a mohu zodpovědně prohlásit, že je daleko praktičtější.

Toyota Yaris Verso je vůbec doslova prošpikovaná novými řešeními. O pochvalu si říkají třeba některé prvky karoserie. Atraktivní jsou "žraločí" světlomety, zatímco zadní světlomety jsou naopak vlídné a verso díky nim vypadá opticky stabilnější. V interiéru zaujme především palubní deska, která je zajímavá nejen umístěním kapličky s přístroji a způsobem projekčního zobrazování, ale také velkým množstvím praktických odkládacích prostorů.

Toto řešení má mnoho výhod. Řidič nemusí výrazněji přeostřovat mezi vozovkou a přístroji, dokonce ani nepřizpůsobuje sklon volantu čitelnosti přístrojů. Prostorové řešení je poplatné použitému systému sklápění integrovaných sedaček. Výsledkem je královské místo pro kolena člověka na zadních sedadlech.

Prostor pro cestující však nespadl z nebe - musel se uskrovnit zavazadlový prostor. Ten může být pro některé zájemce zklamáním, zvlášť pro tvarovou podobnost s Peugeotem Partner. Toyota Yaris Verso je daleko víc určena pro mladé rodiny než pro podnikatele.

Naproti tomu Peugeot Partner je pracant k pohledání. V parametrech posuzujících prostor pro zavazadla se u partnera sluší hovořit spíš o nákladu, neboť prakticky tvarovaný vůz pojme minimálně jednou tolik věcí, co nejlepší z ostatních srovnávaných vozů.

Při přepravě větších nákladů posádka peugeotu ocení rovněž přístup k ložné ploše - párem posuvných zadních dveří. Ani za design automobil body neztrácí. Jeho tvary jsou prosté extravagancí a čtyři roky výroby zmíněného modelu už prokázaly jejich nadčasovost.

Prostorný interiér poskytuje rozhodně větší pohodlí na zadních sedadlech, než glorifikovaný scénic. V prostoru pro řidiče však už partner nedominuje. Ani přístrojová deska neodpovídá snaze zařadit tento vůz mezi civilní minivany. V případě Oplu Agila si nejsem jist cílovou skupinou zákazníků.

Myslím, že designem se ženám příliš líbit nebude. V Evropě jsou nároky na vzhled přece jenom vyšší. V podstatě jde o jakousi obdobu Mercedesu třídy A pro chudé. Na závěr zbyla Škoda Octavia kombi. Ne proto, že by v mých očích propadla, ale tento vůz má s ostatními pramálo společného.

Jeho karoserie je klasicky nízká a zaujme především konzervativněji a sportovněji laděné vyznavače většího počtu zavazadel. Myslím, že je to velmi povedené auto, které kromě svého prostorného kufru nabídne také image reprezentativnějšího vozu.

Na zástupce motoristů udělala dojem Škoda Octavia kombi                          Porotci, kteří svými různými motoristickými zkušenostmi a potřebami v testu zastupovali širokou motoristickou veřejnost, upřednostnili Škodu Octavia kombi. Nejednotní byli hlavně v pohledu na Toyotu Yaris Verso a Peugeota Partner, zatímco v hodnocení nejlevnějšího a nejmenšího ze zúčastněných automobilů, kterým byl Opel Agila, se shodli: bez výjimky ho zařadili na poslední místo.
BLANKA JONESOVÁ, 24 let, podnikatelka v reklamě, jako řidička má za sebou zhruba 100 tisíc kilometrů, vlastní Opel Omega Caravan: 1. Škoda Octavia kombi, 2. Peugeot Partner, 3. Toyota Yaris, 4. Renault Scénic, 5. Opel Agila. Auta na prvních třech místech by mi v práci plně vyhovovala prostorem, seřadila jsem je tedy jen podle subjektivních dojmů z jízdy. Zato Renault Scénic mě zklamal - když jsem ho sledovala na silnicích, měla jsem o něm lepší představy. Ve skutečnosti je uvnitř menší, než jsem očekávala. Opel Agila je malý, levně vyhlížející... Ani v jízdě mě nijak zvlášť nezaujal.
JAKUB STEHLÍK, 33 let, redaktor pořadu Jízda v České televizi, najel přes 300 tisíc kilometrů, má Tatraplan 600, Tatru 613 a Trabanta 601: 1. Škoda Octavia kombi, 2. Renault Scénic, 3. Toyota Yaris Verso, 4. Peugeot Partner, 5. Opel Agila. Renault Scénic tu byl ve své kategorii první, a mít početnější rodinu, určitě by byl mým favoritem. Zatím upřednostňuji jízdní vlastnosti a v těch jasně vede kombi od Škody. Toyota Yaris Verso má výborný motor i skvěle obestavěný prostor, ale až třetí místo si v mém hodnocení zasloužila kvůli poměrně vysoké ceně. Peugeot Partner svým charakterem připomíná spíš dodávku. Opel Agila mě zklamal měkkým a málo komfortním podvozkem.
MARTIN KOVÁŘ, 33 let, poradce ministra práce a sociálních věcí, absolvoval na 450 tisíc kilometrů, z toho 400 tisíc jako tělesně handicapovaný řidič využívající ruční ovládání řízení, soukromě využívá BMW 325 TDS: 1. Škoda Octavia kombi, 2. až 3. Toyota Yaris a Peugeot Partner, 4. Renault Scénic, 5. Opel Agila. Škoda Octavia mi imponuje jízdními vlastnostmi, Toyota Yaris Verso zase využitím a šikovností vnitřního prostoru. Hůř pohyblivý člověk ocení výborný přístup do kufru toyoty - nejen kvůli jeho hraně mimořádně nízko nad zemí, ale také díky otevírání dveří do strany, nikoliv vzhůru. Být žena, asi bych se kvůli vizáži rozhodl pro Renault Scénic. Opel Agila zůstal za mým očekáváním po všech stránkách.
MILOSLAV POŘÁDEK, 54 let, zkušební technik automobilů, najel přes milion kilometrů, vlastní Škodu Forman: 1. Toyota Yaris Verso, 2. Peugeot Partner, 3. Škoda Octavia kombi, 4. Renault Scénic, 5. Opel Agila. Automobily nejsou stejné kategorie, a mám-li je hodnotit z hlediska prostoru a užitných vlastností, dám na první dvě místa toyotu a peugeota s tím, že partner dostává méně bodů hlavně kvůli vzhledu užitkového vozu, méně komfortnímu interiéru a menšímu poloměru zatáčení. Protože nejsem podnikatel, koupil bych si nejspíš Škodu Octavia kombi, která by mi vyhovovala prakticky ve všem kromě malého pravého vnějšího zrcátka. Scénic má velký klad v elegantním vzhledu, a naopak kritizuji malý prostor pro nohy řidiče. Agila není špatný vůz, ale nezaujme.
MARTIN STACH, 21 let, student vysoké školy a současně obchodní zástupce, na kontě má zhruba 40 tisíc kilometrů, jezdí Peugeotem 309 diesel: 1. Škoda Octavia, 2. Peugeot Partner, 3. Renault Scénic, 4. Toyota Yaris Verso, 5. Opel Agila. Upřednostňuji octavii kombi, protože spojuje pohodlné svezení s výbornými jízdními vlastnostmi a možností transportu i rozměrnějších věcí. Partner pobere nejvíc nákladu. Ale zdá se mi vhodnější pro drobného živnostníka, který vozí častěji zboží než rodinu. Scénic považuji za typického představitele rodinného vozidla pro volný čas - tomu odpovídají jízdní vlastnosti i objem zavazadlového prostoru. Yaris je zajímavá kombinace malého městského auta a vozu s větším úložným prostorem a nebál bych se jet s ním ani na dálnici, zatímco agila je svými vlastnostmi předurčena do městského provozu, k nákupům a odvozu dětí do školy.
JAN PROKOP, 27 let, majitel designérské firmy, má za sebou přes 300 tisíc kilometrů a soukromě vlastní Toyotu Avensis: 1. Škoda Octavia kombi, 2. Toyota Yaris Verso, 3. Peugeot Partner, 4. Renault Scénic, 5. Opel Agila. Škoda Octavia s klasickou karoserií kombi nabízí využití nejen pro rodinu, ale také pro mnohé druhy podnikání. Navíc jízdními vlastnostmi uspokojí i sportovněji založeného řidiče. Yaris Verso poskytuje cestujícím i nákladu neobyčejný prostor a vynikající je z ergonomického hlediska. Peugeota Partner považuji za neuvěřitelně praktické auto s horším posezem proti klasickému vozu a s horším výhledem přes přední sloupek. V Renaultu Scénic subjektivně pociťuji nepříjemný posez - připadám si jako v autobuse. Jezdím agresivněji, a proto mi nevyhovuje ani dost naležato postavený volant. Rovněž kritizuji sice poměrně bohaté, leč malé odkládací prostory. Malý opel mě zarazil hlavně z mého pohledu špatným převodovým ústrojím a spojkou. Na druhé straně je nejlevnější. Těžko odhadovat, zda na zdejším trhu najde početnější klientelu. Konkurence nejlevnější fabie bude velmi ostrá.
IVAN ZATYKO, 36 let, zkušební technik automobilů, má za sebou přes půl milionu kilometrů, má Volkswagen Passat 1.9 TD kombi: 1. Toyota Yaris Verso, 2. Peugeot Partner, 3. Škoda Octavia kombi, 4. Renault Scénic, 5. Opel Agila. Pro Toyotu hovoří v mém pohledu zajímavý design, prostor na předních i zadních sedadlech vzhledem k velikosti vozu, perfektní ovladatelnost... Naopak mi nevyhovuje digitální ukazatel - kaplička - uprostřed přístrojové desky. Partner je pohodlný, prostorný a dobře ovladatelný automobil, který jsem poznal také s líným, ale zato úsporným dieselovým motorem. Octavia je poněkud jiná a nelze ji považovat za velkoprostorové auto, nicméně její kufr je bombastický, i když na úkor místa na zadních sedadlech. A nic naplat, patří k dražším vozům. Vzhledem k tomu, jak hodně se prodává, mě zklamal Renault Scénic - přeplácaným vnitřkem, ležatým volantem, vnitřním hlukem, úzkými zadními opěradly... Agilu považuji za nevýrazný vůz s nepřesným řazením a tuhým řízením s ohledem na to, že má sloužit asi hlavně ve městě. Předností pro městský provoz naopak jsou rozměry a přehledná přístrojová deska.
VLADIMÍR PETRUŠ, 44 let, podnikatel - správce internetových motoristických stránek a v minulosti technický komisař při sportovních motoristických podnicích, ujel přes 400 tisíc kilometrů se škodovkami, nyní vlastní felicii 1.3: 1. Renault Scénic, 2. Škoda Octavia kombi, 3. Peugeot Partner, 4. Toyota Yaris Verso, 5. Opel Agila. Představená auta se těžko srovnávají, ale mám-li přece jen sestavit pořadí, upřednostním Renault Scénic, který se mi líbí zvenku i zevnitř. Umím si s ním představit pohodlné dlouhé cestování. Octavia je klasický vůz kombi s obrovským zavazadlovým prostorem. Ještě větší místo nabízí partner, který může stejně dobře přes týden sloužit živnostníkovi v práci a o víkendu k výletu s rodinou. U versa je ukázkově využitý vnitřní prostor, ale kritizuji hlavně levně vyhlížející plasty a na na příčných nerovnostech hlučný podvozek. Opel se zřejmě snaží modelem Agila dohnat konkurenci, ale výsledek tohoto úsilí mne nijak nezaujal. Svoje výhody může prokázat hlavně ve městě a při komplikovaném parkování, ale nechtěl bych v takovém autě jezdit ve čtyřech.

Rozměrné světlomety se stále častěji objevují u aut s vyšší karoserií

Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.