Renault přišel s čelním airbagem pro cestující vzadu

  • 2
Poté co inženýři automobilky Renault ohromili veřejnost svýmí nejnovějšími odvážnými modely předvádějí i na poli pasivní bezpečnosti rázný "tah na branku". Představení dvou nových typů airbagů, ukazuje blízkou budoucnost pasivní ochrany pasažérů. O tom, že žádná z automobilek nebere tuto oblast na lehkou váhu svědčí i částka 100 milionů Euro, které Francozská automobilka věnuje vývoji a testování bezpečnostních prvků svých vozů.

Úkolům spojeným s tímto ostře sledovaným odvětvím automobilového průmyslu se u Renaultu věnuje okolo  600 lidí, kteří za rok připraví a provedou asi 400 reálných barierových zkoušek a více než 4000 zkoušek virtuálních, mimo to spolupracují s experty koncernu PSA na  projektu LAB - laboratoři biomechaniky a lidského chování.

Základní filozofií, pro všechny automobily všech  modelových řad, je motto:"bezpečnost pro všechny" - cestující na sedadlech zadních i předních, děti i chodce. Proto jsou dnes hlavním objektem jejich bádání konstrukční  prvky, které jsou s to zadržet  cestující na svém místě a především ochránit jejich životy,  příkladem mohou být právě dva nové typy airbagů, které představuje Renault. První je airbag zabraňující podklouznutí řidiče a spolujezdce pod bezpečnostním pásem, druhý je pak čelní airbag pro cestující na zadních sedadlech.

První z nich slouží jako alternativa k dvoustupňovému předpínači bezpečnostních pásů, který nemůže být montován do třídveřových aut, kde by přítomnost druhého předpínače znemožňovala nastupování vzad. Stejného efektu, jako u pásů s předpínači,  při snaze udržet tělo řidiče ve správné pozici, francouzští inženýři dosáhli svým novým airbagem. Do sedáků předních sedadel  vložili  vzduchový vak sestávající ze dvou tenkých ocelových pásů sletovaných  po obvodu k sobě. V momentě nárazu se tento vak  naplní vzduchem a vytvoří bariéru  v pěnové výplni sedáků, která zabrání tělu v podklouznutí vpřed. Vak vytvořený z kovové folie se přizpůsobí sedací partii řidiče a zaručí tak zachování bezpečné pozice cestujícího vzhledem k bezpečnostnímu pásu. Zabrání tak poraněním břicha či páteře.

Čelní airbag určený pro zadní sedadla je nově umístěn  do vodorovného ramena bezpečnostního pásu. Vak, o objemu cca 60 litrů,  se v případě nárazu nafoukne  směrem vzhůru a chrání tak  horní část těla cestujícich na zadních sedadlech. Zamezí především poraněním o opěradla  předních sedadel. Pro ochranu proti poraněním způsobeným  tlakem bezpečnostního pásu  v momentě nárazu Renault vyvíjí systém , který mimo omezovač zátěže, který chrání na hrudník, obsahuje také druhý stupeň omezující tlak působící na břišní partie cestujícího. Nejen stále přísnější předpisy, ale i  přítomnost dětí na "palubě" přidává nové požadavky na bezpečnost. Zdůrazněme tři typy uchycení dětské sedačky. K už známému systému Easyfix, který je na  na  na trhu od r. 2000, příbyly kolébka Elios pro novorozence a model Duo pro děti od 6 měsíců do 4 let. Optimalizace jejich uchycovacích kroužků garantuje pevnější uchycení sedačky a minimalizuje tak nebezpečí během jízdy i pro nejmenší pasažéry.