Renault Scénic RX4 - žíznivý, ale v terénu výhodný

aktualizováno 
Na suché silnici nedosahuje jízda s minivanem Renault Scénic 4x4 kvalit praktičtější, úspornější, rychlejší i levnější předlohy s poháněnou přední nápravou. Terénní verze scénicu však může kromě dravého vzhledu přesvědčit zákazníky svou schopností bezpečněji brázdit polní a především zasněžené silnice.
Renault Scénic RX4 se pojetím řadí do stále populárnější kategorie lehce terénních vozů, u kterých není jednoznačně zřejmé, zda je zákazníci volí pro schopnosti mimo silnici, nebo kvůli robustnějšímu vzhledu a dokonalejší technice s pohonem všech kol. Renault Scénic RX4 s benzinovým motorem 2.0 vychází ze srovnání s nízkou verzí následovně: model s pohonem všech kol je o 165 tisíc korun dražší, téměř o dva metráky těžší, je také línější a přitom žíznivější. Na silnici je navíc Scénic RX4 zásluhou vyššího těžiště méně jistý a hůř ovladatelný. Do zvýšené karoserie se hůř nastupuje, výš je nutné zvedat i zavazadla, neboť hrana kufru - jak plyne z měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) - se zvedla do výšky o 11 centimetrů. Přesto zůstává jeho nákladová mez ve srovnání s jinými terénními vozy relativně nízko. A jízdní zkušenosti? Na rozryté silnici třeba směrem k rekreační chalupě se terénní scénic nejraději pohybuje na první rychlostní stupeň, který má k těmto účelům uzpůsobenou dostatečnou délku. Ale po přeřazení na dvojku vůz nesouhlasí s pomalou jízdou. Řidič buď musí přidat plyn, nebo podřadit. Na běžné silnici zaostává pocit z jízdy se Scénicem RX4 za jeho nižší předlohou. V zatáčkách se chová nedotáčivě, citelně se naklání, na kvalitě ovládání francouzského auta nepřidá ani vykloněný volant. Ve městě automobil komfortně zvládá nerovnosti v podobě železničních přejezdů, tramvajových kolejí i hrbolaté dlažby.
Negativa vysoké karoserie vyplouvají na povrch po zařazení zpátečky. Přes zadní úzké sklo není mnoho vidět, navíc řidič musí počítat s rezervním kolem na pátých dveřích, které je jeho očím naprosto ukryté. Zázraky nelze čekat ani od dvoulitrového motoru s výkonem 102 kilowattů. Váha vozu a pohon obou náprav ubírají - jak rovněž ukazuje měření v ÚSMD - na síle tak, že Scénic RX4 2.0 zaostává v akceleraci i pružnosti za civilní verzí 1.6 o výkonu 79 kilowattů s jednou poháněnou nápravou. Ve zrychlení z nuly na 100 kilometrů v hodině je rozdíl vteřinový a v pružnost z 80 na 130 kilometrů v hodině na pátý rychlostní stupeň už dosahuje více než šest vteřin. Spotřeba Renaultu Scénic RX4 2.0 se během redakčního testu jen při hodně pomalé jízdě poroučela k osmi litrům benzinu na 100 kilometrů. Na okresních silnicích byla častěji devítilitrová, na dálnici vůz pořádal o litr víc a ve městě bral v průměru 12 litrů na 100 kilometrů. Ačkoliv zvýšením světlé výšky - vzdálenosti karoserie od silnice - pozbyl Renault Scénic RX4 v praktičnosti při nastupování a nakládání zavazadel, zůstala mu prostorná karoserie s variabilním interiérem a solidním kufrem. Také prakticky otevíratelné okno kufru verze s pohonem všech čtyř kol okopírovala od nižšího minivanu. Martina Kováře, který pro MF DNES hodnotí testovaná auta z vozíčku pro tělesně postižené, zaujalo snadné otevírání kufru do strany, naopak kritiku sklidila vysoká karoserie. "Do vysokých terénních aut se vozíčkářům nebude dobře nastupovat," konstatuje Martin Kovář.

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 6
Převodovka 7
Spotřeba v testu 4

Karoserie a interier
Prostor na před. sedadlech 7
Prostor na zad. sedadlech 7
Využití kufru 8
Výhled z vozu 3

Podvozek
Jízdní vlastnosti 7
Řízení a ovladatelnost 7
Tlumení nerovností 9
Brzdy 7
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 13,6
Zrychlení 0-400 m (s) 19,0
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 13,4
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 28,7
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 31,4
Pramen: ÚSMD

Očima designéra
V interiéru se proti základní verzi nezměnilo téměř nic, a přesto je Renault Scénic RX4 naprosto svébytným vozem. Je až překvapivé, jak málo viditelných změn stačilo k zásadní změně charakteru a image. Nejvýraznější jsou mohutné nárazníky a plastové obložení celé karoserie. Atraktivní je kryt náhradního kola, umístěného po vzoru off-roadů zevně na zadních dveřích. Je to typický příklad, jak udělat z nouze ctnost, neboť konstrukce podvozku s pohonem 4x4 by jiné řešení ani neumožnila. Za peníze, které nový Scénic RX4 stojí, designéři nabídli nádhernou hračku, aniž by omezili dosavadní přednosti modelu.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Díky originální karoserii se Renault Scénic RX4 zřejmě stane konkurencí jak pro menší offroady (Toyota RAV 4, Honda CR-V apod.), tak pro minivany a kombi s pohonem 4x4 (Octavia kombi apod.). Na rozdíl od většiny konkurence 4x4 bude u renaultu poměr užitné hodnoty a ceny relativně příznivý. Oproti klasickému scénicu, z jehož popularity určitě vytěží, však RX4 s časem přece jen na trhu ojetin ztratí víc. Pohledný francouzský vůz se zvláště v podhůří nebo v horách nabídne o osm procent dráž než v Praze. Tedy po pětiletém provozu přibližně za 300 tisíc korun, zatímco v hlavním městě cena bude zhruba 275 tisíc korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovníkem redakce


 

Renault Scénic RX4

Autor:

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

Další z rubriky

Škoda Scala odloží maskování v prosinci. Už jsme ji řídili

Škoda Scala v maskování

Scala nahradí v nabídce Škody model Rapid v prvním pololetí příštího roku. S maskovaným prototypem jsme se svezli....

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Na koncert za volant. Hraje líp auto, nebo hi-fi za 1,5 milionu?

Během testu audiosystému ve voze Volvo V90 Cross Country se hudební skladatel...

Audiosystémy aut udělaly od dob, kdy se na zadních oknech nadšenců začaly objevovat ohromné nálepky Bose a Pioneer,...

Najdete na iDNES.cz