Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Renault Scénic RX4 - žíznivý, ale v terénu výhodný

aktualizováno 
Na suché silnici nedosahuje jízda s minivanem Renault Scénic 4x4 kvalit praktičtější, úspornější, rychlejší i levnější předlohy s poháněnou přední nápravou. Terénní verze scénicu však může kromě dravého vzhledu přesvědčit zákazníky svou schopností bezpečněji brázdit polní a především zasněžené silnice.
Renault Scénic RX4 se pojetím řadí do stále populárnější kategorie lehce terénních vozů, u kterých není jednoznačně zřejmé, zda je zákazníci volí pro schopnosti mimo silnici, nebo kvůli robustnějšímu vzhledu a dokonalejší technice s pohonem všech kol. Renault Scénic RX4 s benzinovým motorem 2.0 vychází ze srovnání s nízkou verzí následovně: model s pohonem všech kol je o 165 tisíc korun dražší, téměř o dva metráky těžší, je také línější a přitom žíznivější. Na silnici je navíc Scénic RX4 zásluhou vyššího těžiště méně jistý a hůř ovladatelný. Do zvýšené karoserie se hůř nastupuje, výš je nutné zvedat i zavazadla, neboť hrana kufru - jak plyne z měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) - se zvedla do výšky o 11 centimetrů. Přesto zůstává jeho nákladová mez ve srovnání s jinými terénními vozy relativně nízko. A jízdní zkušenosti? Na rozryté silnici třeba směrem k rekreační chalupě se terénní scénic nejraději pohybuje na první rychlostní stupeň, který má k těmto účelům uzpůsobenou dostatečnou délku. Ale po přeřazení na dvojku vůz nesouhlasí s pomalou jízdou. Řidič buď musí přidat plyn, nebo podřadit. Na běžné silnici zaostává pocit z jízdy se Scénicem RX4 za jeho nižší předlohou. V zatáčkách se chová nedotáčivě, citelně se naklání, na kvalitě ovládání francouzského auta nepřidá ani vykloněný volant. Ve městě automobil komfortně zvládá nerovnosti v podobě železničních přejezdů, tramvajových kolejí i hrbolaté dlažby.
Negativa vysoké karoserie vyplouvají na povrch po zařazení zpátečky. Přes zadní úzké sklo není mnoho vidět, navíc řidič musí počítat s rezervním kolem na pátých dveřích, které je jeho očím naprosto ukryté. Zázraky nelze čekat ani od dvoulitrového motoru s výkonem 102 kilowattů. Váha vozu a pohon obou náprav ubírají - jak rovněž ukazuje měření v ÚSMD - na síle tak, že Scénic RX4 2.0 zaostává v akceleraci i pružnosti za civilní verzí 1.6 o výkonu 79 kilowattů s jednou poháněnou nápravou. Ve zrychlení z nuly na 100 kilometrů v hodině je rozdíl vteřinový a v pružnost z 80 na 130 kilometrů v hodině na pátý rychlostní stupeň už dosahuje více než šest vteřin. Spotřeba Renaultu Scénic RX4 2.0 se během redakčního testu jen při hodně pomalé jízdě poroučela k osmi litrům benzinu na 100 kilometrů. Na okresních silnicích byla častěji devítilitrová, na dálnici vůz pořádal o litr víc a ve městě bral v průměru 12 litrů na 100 kilometrů. Ačkoliv zvýšením světlé výšky - vzdálenosti karoserie od silnice - pozbyl Renault Scénic RX4 v praktičnosti při nastupování a nakládání zavazadel, zůstala mu prostorná karoserie s variabilním interiérem a solidním kufrem. Také prakticky otevíratelné okno kufru verze s pohonem všech čtyř kol okopírovala od nižšího minivanu. Martina Kováře, který pro MF DNES hodnotí testovaná auta z vozíčku pro tělesně postižené, zaujalo snadné otevírání kufru do strany, naopak kritiku sklidila vysoká karoserie. "Do vysokých terénních aut se vozíčkářům nebude dobře nastupovat," konstatuje Martin Kovář.

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 6
Převodovka 7
Spotřeba v testu 4

Karoserie a interier
Prostor na před. sedadlech 7
Prostor na zad. sedadlech 7
Využití kufru 8
Výhled z vozu 3

Podvozek
Jízdní vlastnosti 7
Řízení a ovladatelnost 7
Tlumení nerovností 9
Brzdy 7
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 13,6
Zrychlení 0-400 m (s) 19,0
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 13,4
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 28,7
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 31,4
Pramen: ÚSMD

Očima designéra
V interiéru se proti základní verzi nezměnilo téměř nic, a přesto je Renault Scénic RX4 naprosto svébytným vozem. Je až překvapivé, jak málo viditelných změn stačilo k zásadní změně charakteru a image. Nejvýraznější jsou mohutné nárazníky a plastové obložení celé karoserie. Atraktivní je kryt náhradního kola, umístěného po vzoru off-roadů zevně na zadních dveřích. Je to typický příklad, jak udělat z nouze ctnost, neboť konstrukce podvozku s pohonem 4x4 by jiné řešení ani neumožnila. Za peníze, které nový Scénic RX4 stojí, designéři nabídli nádhernou hračku, aniž by omezili dosavadní přednosti modelu.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Díky originální karoserii se Renault Scénic RX4 zřejmě stane konkurencí jak pro menší offroady (Toyota RAV 4, Honda CR-V apod.), tak pro minivany a kombi s pohonem 4x4 (Octavia kombi apod.). Na rozdíl od většiny konkurence 4x4 bude u renaultu poměr užitné hodnoty a ceny relativně příznivý. Oproti klasickému scénicu, z jehož popularity určitě vytěží, však RX4 s časem přece jen na trhu ojetin ztratí víc. Pohledný francouzský vůz se zvláště v podhůří nebo v horách nabídne o osm procent dráž než v Praze. Tedy po pětiletém provozu přibližně za 300 tisíc korun, zatímco v hlavním městě cena bude zhruba 275 tisíc korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovníkem redakce


 

Renault Scénic RX4

Autor:






Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.