Renault Talisman Grandtour

Renault Talisman Grandtour | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Krásný renault zatáčí jak carvingový lyžař. Nemá ale rád české cesty

  • 106
Vypadá fantasticky, zatáčí jako carvingové lyže a neztratí se ani při dálničním sprintu. K zlosti je tablet multimediálního centra a nepotěší nedoladěný podvozek.

Talisman je nástupcem modelů Laguna a Latitude. Poslední roky se dokonce spekulovalo, že Renault tuto kategorii vyklidí úplně. Zatímco megany, clia, captury a scénicy se mu totiž daří prodávat dobře, větší auta manažerského střihu poslední dekádu paběrkují. Jenže jak říká šéfdesignér značky Laurens van den Acker: “Pro image a sebevědomí značky je velmi důležité mít v nabídce velké auto.“ Své o tom ví třeba italské značky...

Renault Talisman Grandtour TCe 200 v číslech

  • délka/šířka/výška/rozvor (mm): 4865/1868/1465/2809
  • objem kufru (l): 572 - 1681
  • objem nádrže (l): 52/47
  • pohotovostní/užitečná hmotnost (kg): 1565/575
  • pneumatiky: 245/40 R 19
  • motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1618 ccm, 147 kW/200 k, 260 Nm
  • převodovka: sedmistupňový dvouspojkový automat
  • maximální rychlost (km/h): 231
  • zrychlení 0 – 100 km/h (s): 7,9
  • cena (Kč): 989 900

A tak je tu talisman, úplně nové auto postavené na modulární platformě CMF koncernu Renault-Nissan, kompletně vyvinuté a vyráběné ve Francii. Jeho technickými příbuznými jsou třeba Renault Espace, ale i nový Mégane, taky Nissany Pulsar, X-Trail nebo Qashqai.

Renault Laguna byl ve svém poslední vydání obětí nevyrovnané kvality předchůdců, ale špatné auto to rozhodně nebylo, spíš naopak - byl to pozapomenutý tajný tip za dobré peníze. Kdysi oblíbený model, který se dokázal v první generaci postavit passatům a mondeím, se po potížích s kvalitou druhé a možná až přílišnou extravagancí třetí generace raději odporoučel ze scény. Jeho nástupce si přivezl nové zajímavé jméno. Auto vypadá náramně, zaplatit si špičkového designéra se Renaultu vyplatilo.

Jestli vypadá líp kombík, nebo sedan, si každý rozhodne sám. Kombíková varianta je samozřejmě praktičtější. Po dlouhých letech se v této kategorii u Renaultu vrátilo tříprostorové auto s klasickou karoserií typu sedan, vstup do kufru tedy otevírá jen malé víko. Renaulty dlouhé desítky let vyznávaly liftbackovou karoserii, u které se společně s plechovým dílem vyklápělo i zadní okno (jako u octavie nebo superbu).

Renault Talisman Grandtour

Noblesní elegance

Talisman míří mezi manažerská auta, Renault ovšem realisticky připouští, že nejen v Česku jsou firemní autoparky pevně obsazené Škodou Superb a německými značkami. A tak se pokusí přilákat klientelu z řad doktorů, právníků nebo třeba architektů, kteří nepatří mezi klasické flotilové zákazníky, i když auta kupují také „na firmu“.

Holanďan van den Acker dal autu trochu teutonsky střídmé tvary. Ovšem jeho rysy oživují výrazné grafické detaily, třeba zadní koncová LED světla tvořená smyčkou svítí pořád. Nechybí rafinovanost a noblesa.

Dvoubarevný interiér vypadá šmrncovně. Kabina verze Initiale Paris je královsky vybavená a vymóděná. Ale řidič je nešťastný z ovládání multimediálního tabletu uprostřed přístrojovky. Obří dotykový displej orientovaný na výšku je svou složitostí ovládání a nelogičnostmi až nebezpečný v provozu. Pokud chcete cokoliv udělat, je bezpečnější zastavit u krajnice nebo požádat o asistenci spolujezdce. I přeladění rádia nebo změna intenzity foukání topení je operace na dva a víc dotyků. A na ty se musíte soustředit, abyste se na rozhraní bez haptické odezvy trefili na správné místo displeje. Komu dotykové displeje nepasují, může naštěstí zůstat u základní verze, která má klasické rádio, to hlavně starší uživatelé ocení.

V údajích na displeji místo budíků v kapličce pod volantem se chvílemi trochu zamotáte, bezpečnější je sledovat barevný head-up displej zobrazující na výklopnou destičku důležitá provozní data. Všechno ostatní však funguje na výbornou. Handsfree spárujete na první pokus, jen mikrofon nechytá váš hlas úplně dokonale, takže osoba na druhém konci slyší občas hůře.

Vrcholné provedení dostalo přední světla složená výhradně z LED diod, svítí náramně a vypadají jako šperk. Posádka ocení masážní ventilované sedačky, řidič vyhřívaný volant. Talisman nabídne možnost nastavení jízdních módů, které mění až deset různých parametrů, i když zrovna podsvětlení interiéru vliv na jízdní vlastnosti nemá.

Do výbavy dostal talisman dnes už standardní bezpečnostní a asistenční systémy: hlídače vyjetí z jízdního pruhu a mrtvého úhlu nebo kameru čtoucí značky. Jestli si připlatit za adaptivní tempomat udržující konstantní odstup za předjedoucím vozidlem, si asi hodně lidí rozmyslí, když zjistí, že funguje jen do 140kilometrové rychlosti.

Renault Talisman Grandtour

Kabina je hezky prostorná. Hlavně šířka je impozantní. Kombík nabídne dost místa pro nohy i hlavu. Kufr má základní objem měřený pod roletku zataženou 572 litrů (sedan má kufr o 36 litrů větší), na běžné potřeby to stačí. Výbavu háčky a vázacími oky (jsou dokonce i u nohou zadních cestujících) a dalšími praktičnostmi má slušnou. Za příplatek můžete mít otvírání i zavírání víka kopnutím do prostoru pod nárazník nebo mechanismus sklápění zadních opěradel ovládaný z kufru. Jediná praktická výtka jde na adresu hodně hlubokého zadního nárazníku, přes který se musíte do kufru nahýbat, ušpiníte se při tom a při nakládání kočárku ho odřete.

Jako na lyžích

Mechanika je velmi podobná Renaultu Espace, to mimo jiné znamená, že nedorazí verze s pohonem všech kol a pod kapotou jsou čtyřválce menších objemů, ze kterých sílu doluje turbo.

A taky zadní natáčecí kola systému 4Control za příplatek 50 tisíc (u nejvyšší výbavy standard). Tato specialita, ke které se automobilky po letech zas vrací (používá ji třeba BMW, Porsche nebo nově Ferrari), už fungovala skvěle na laguně. Elektromotory natáčejí zadní kola do osmdesátikilometrové rychlosti opačně než přední, nad touto rychlosti pak souhlasně, a pomáhají tak vykružovat zatáčku. Natáčení zadních kol až o 3,5 stupně také usnadní manévrování ve stísněných situacích, vždyť průměr otáčení má díky 4Controlu talisman 13 metrů, stejně jako malý Renault Clio.

Velký renault s tímto systémem famózně zatáčí, oblouky vykrajuje jak carvingové lyže, k tomu přidá neochvějnou jistotu. Na volantu skoro nepřehmatáváte, vyhýbací manévr je přesný a rychlý.

I zpoza volantu je hodně mohutný a hlavně široký, pocítíte to hlavně na zaklikacené úzké okresce, kde je napravo ohlodaná krajnice a nalevo funí náklaďák. Je to ale hlavně ten pocit. Zvrásněné úzké okresky zkrátka talismanu zrovna nepasují, mnohem víc se mu líbí na dálnici. Směr drží statečně, nenuceně se nese a hlavně dokonale maskuje rychlost.

A teď ty špatné zprávy. Talisman je bezradný, pokud má podvozek s tlumiči, u kterých lze měnit tuhost a k tomu stojí na velkých (ale krásných) 19palcových ráfcích obutých do nízkých pneumatik. Na roletě české okresky pak rumpluje s podvozkem, auto se celé roztřese, od kol pak slyšíte rány. Zkušenosti s obyčejnějšími verzemi ukazují, že na menších ráfcích a normálním podvozku funguje talisman lépe.

S rozbitou silnicí si neporadí ani komfortní mód auta (a odpružení), ten navíc přidává autu houpavost kolem podélné osy, takže nájezdy do zatáček jsou pak trochu rozevlátě nejisté. Řízení je vůbec hodně odtažité a volant se s řidičem chce prát tím, jak ho elektrický posilovač uměle „středí“. Na dálnici řízení silně ztuhne.

Renault Talisman Grandtour
Renault Talisman Grandtour

Benzinová 1,6 s výkonem 200 koní má sympatický zvukový projev. Když má přeplňovaný čtyřválec zabrat, hezky si k tomu zařve. Odhlučnění kabiny je ovšem příkladné. Vůbec, z celého talismanu máte pocit festovnosti a robustnosti, zajímavým způsobem to podtrhují dveře, které mají rámy oken zevnitř kompletně zakrytované plastovým rámečkem, vypadá to jako by byla okna neprůstřelná.

Motoru možná chybí nenucenost velkoobjemového agregátu, ale bojuje statečně. Vášně trochu krotí dvouspojková automatická převodovka, která je pro benzinové verze jedinou možností. Řadí spíš pomaleji, v našem kousku tak hodně chyběla pádla pod volantem, kterými by ji řidič poradil nebo ji popohnal. Motor táhne ve velkém rozsahu otáček. Dálniční sprinty ovšem zvládá s přehledem a osmiapůllitrovou spotřebou, stačí trochu ubrat a vejdete se do sedmi. I přes rozumný apetit je 47litrová nádrž (verze bez natáčecích zadních kol poberou o pět litrů paliva víc) na takové auto opravdu málo. Renaultu to ale vyčítat nemůžeme, jděte si stěžovat do Bruselu.

Na hodně naposilované brzdy se zbrklým nástupem jsou renaultáři zvyklí, ostatní si je musí trochu osahat.

Otazníkem je cena. První pohled do ceníku vypadá hrozivě: testovaný kousek ve výbavě Initiale Paris má cenovku na dohled milionu. Nejlevnější kombíkový talisman vyjde na 650 tisíc (s turbodieselem 1,6 110 koni). Zkušenosti ale říkají, že když začnete pečlivě srovnávat s konkurencí a připočítávat různé výbavové prvky, dostanete se na podobné peníze. Obzvláště u modelů, které patří do kategorií mířících do firemních flotil si na vybalancování cen s konkurencí dávají automobilky velký pozor. Na druhou stranu, kupci laguny si na ni často vzpomněli i díky zajímavým cenovým nabídkám.