Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kamiony Renault zkouší parní stroj, který využívá spaliny z výfuku

aktualizováno 
Mnichovské BMW už nějakou dobu koketuje s možnostmi získávání energie z odpadního tepla motoru. Trochu překvapivě teď stejnou oblast zkoumá výrobce nákladních automobilů Renault Trucks.

Parní generátor Renault Trucks | foto: Renault Trucks

V Mnichově experimentují se získáváním energie z tepla výfukových spalin už nejméně sedm let, praktické aplikace jejich vynálezů Turbosteamer nebo Thermoelectric Generator jsme se zatím nedočkali. Zřejmě za to může řada překážek, které vývojáři BMW řeší. Například vestavět malý parní stroj do osobního automobilu může být slušný oříšek, nehledě na nárůst hmotnosti v řádu několika desítek kilogramů.

To u nákladních vozů je většinou místa dost a nárůst hmotnosti o pár desítek kilo je v celkové konstrukci sotva poznat. Zřejmě i proto se do vývoje podobného systému, jaký už řadu let zkouší BMW, pustila i automobilka Renault Trucks, která vyrábí nákladní vozy.

Princip systému je v podstatě stejný jako u aktuální podoby Turbosteamer od BMW. Jeho první verze byla napojena přímo na klikovou hřídel, dnes ale i u BMW zkoušejí variantu, která vyrábí elektrickou energii. U Renault Trucks tomu není jinak. Celý systém pracuje na základě Rankinova cyklu, tedy cyklu, kdy je teplo přeměňováno v práci. Teplo je přitom do uzavřeného stroje dodáváno z vnějšku.

"Téměř 30 procent obsahu nádrže vozidla se ztrácí v podobě tepla ve výfukových plynech. To je značné plýtvání. Rankinův systém nám umožňuje získat zpět část energie obsažené v těchto výfukových plynech a přeměňovat ji na elektřinu," vysvětluje Dimitri Lortet, vedoucí výzkumného projektu v oblasti motorů u Renault Trucks.

Aplikace v automobilové praxi vypadá vcelku jednoduše. Horké výfukové plyny prochází speciálním tepelným výměníkem ve výfukovém potrubí. Ve výměníku se ohřívá kapalina, mění se na páru a tato pára následně pohání miniaturní turbínu, která vyrábí elektrickou energii. U Renaultu tvrdí, že systém je v současnosti schopen dosáhnout výkonu několika kilowattů. Získaná elektrická energie se používá na pohon elektrického příslušenství motoru a elektrické výbavy vozu. Odlehčuje tak alternátoru, který tedy nemusí odebírat od motoru tolik energie, jako kdyby musel na tyto úkoly stačit sám.

Podle inženýrů Renault Trucks má nový systém ušetřit na dlouhých cestách asi pět až 10 procent paliva. To je velmi výrazná úspora, obzvláště když uvážíme, že u nákladních automobilů je daleko pravděpodobnější, že se jakékoli zvýšení účinnosti pohonné soustavy opravdu projeví v praxi. Jedním z hlavních úkolů řidičů kamionů na dálkových trasách je totiž spořit palivo. Kamioňáci jsou vlastně mistry úsporné jízdy a tak každého pomocníka, který jim umožní spotřebu srazit, využijí téměř beze zbytku.

Renault Truck se nechlubí tím, jak daleko s vývojem svého parního generátoru pokročil. Je však možné, že se jeho aplikace v praxi dočkáme vcelku brzy. Renault by tak mohl s parním generátorem nakonec BMW předběhnout.





Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.