Nová francouzská drobota: twingo jako zadokolka a peugeot od Kolína

  • 22
Renault Twingo převrací koncepci, bude mít pohon zadních kol, stejně jako jeho dvojče značky Smart. Peugeot se zas ve stejný den, pátek 14. února, chlubí novou 108. Kapesní model dostane bratry značek Citroën a Peugeot, v Kolíně už na ně chystají linku.

Interiéry obou aut si prohlédneme až při ženevské premiéře 4. března.

Nová trojčata z Ovčár u Kolína vyjedou do prodeje v létě. Peugeot bude "108" nabízet nejen jako tří a pětidveřový hatchback, ale také se stahovací střechou. Jestli dorazí toto provedení také u ostatních dvou kolíňat Citroënu C1 a Toyoty Aygo, se zatím neví. Řidič bude mít možnost nastavit otevření střechy do libovolné polohy, například jen nad předními, nebo nad všemi čtyřmi sedadly. Na výběr bude také odstín plátna střechy. Půjde o řešení známé i z jiných malých aut (Fiat 500, Citroën DS3). Nebude to klasický kabriolet, stahovat se bude jen střešní díl (u "108" má mít rozměry 76 x 80 centimetrů), boční sloupky zůstávají. 

Peugeot 108

Peugeot 108 nahradí původní Peugeot 107, který se v TPCA vyráběl s jednou zásadnější modernizací od roku 2005. Auto je 3,47 metru dlouhé, což je o tři centimetry víc než u předchůdce. Šířka je 1,62 metru (o centimetr míň než "107") a objem kufru se zvětšil o 60 litrů na 196 l (objem bez rezervy, s dojezdovým kolem je to o 16 litrů míň). Při sklopení zadních sedadel odveze 750 litrů. Peugeot uvádí, že mezi zadními podběhy bude metr místa a nákladová hrana bude velmi nízko, ve výšce 77 cm. Auto dostalo úplně novou techniku, oproti předchozí generaci zhublo o 80 kilo na 840 kg. Přední náprava je typu McPherson, vzadu je torzní příčka, řidiči pomůže elektrický posilovač.

Nová "108" dostane nově do výbavy šest airbagů, couvací kameru, tempomat, automatickou klimatizaci, systém automatického nouzového brzdění nebo bezklíčkové odemykání a startování. K mání bude třeba verze s dvoubarevným lakováním a různými doplňky, pro takzvanou individualizaci.

Fotky vnitřku Peugeot zatím schovává, ví se však, že přístrojová deska ctí minimalismus moderních citroënů a peugeotů, většina funkcí se tak ovládá přes sedmipalcový tablet. Kromě obvyklých vymožeností nabídne vítanou novinku Mirror Screen, která umožňuje "zrcadlit" displej chytrého telefonu. Ten tak může zůstat v kapse.

Pro pohon bude na výběr ze dvou benzinových tříválců 1,0 a 1,2 litu s výkony 68 a 82 koní. Pro slabší motor bude k manuální převodovce za příplatek alternativou robotizovaná.

Peugeot i Citroën už potvrdily, že nové generace svých modelů představí na ženevském autosalonu začátkem března. Dá se čekat, že s novým supermini autem se pochlubí také Toyota.

Největším konkurentem trojčat z Kolína je model Citigo ze Škody Auto, který se vyrábí v Bratislavě spolu s modely VW Up a Seat Mii. Citigu patří první příčka na trhu s 209 prodanými vozy za leden. TPCA dohromady prodala 32 vozů. Ve třídě mini vozů se letos v lednu prodalo celkem 361 aut, což je o jeden vůz méně než loni.

Twingo úplně jinak

Nejmenší renault oslavil loni dvacet let. Do Ženevy se chystá jeho třetí generace. Design z dílny vedené šéfdesignérem značky Laurensem van den Ackerem vychází z loni představeného konceptu Twin'Run. Hlavně řešením zádě vzdávají hold Ackerovu nejoblíbenějšímu renaultu, malému zuřivému modelu 5 Turbo z osmdesátých let. Při pohledu zboku připomíná výrazně Fiat 500.

Renault Twingo

Twingo je dalším projektem, na kterém Renault úzce spolupracuje s automobilkou Daimler vyrábějící mercedesy. Spolu vyvinuly úplně novou platformu pro malé vozy, kterou kromě twinga využije také nový smart. Renault uvádí, že na projektu začal pracovat v roce 2008, kvůli vysokým investicím hledal pro projekt partnera a našel ho právě v německém koncernu. Francouzská značka prozrazuje, že novou architekturu využije nejen nová generace dvoumístného smartu, ale také nový čtyřmístný model.

Twingo v novém podání totiž úplně mění architekturu. Francouzská značka prozatím odhalila jen zevnějšek, už se však ví, že schéma pohonu bude na moderní malé auto netradiční: twingo bude mít motor vzadu a pohon zadních kol. To je koncepce dnes využívaná velmi zřídka, kdysi však byla mezi výrobci velmi oblíbená (původní Fiaty 500 a 600, VW Brouk). Dnes jí ctí z malých aut snad jen Smart Fortwo, u větších třeba Porsche 911. Lacinější modely ji nedostávají kvůli technické a prostorové náročnosti a ceně. Tuto koncepci konstruktéři Renaultu zvolili v zájmu lepší manévrovatelnosti ve městě, hlavně zmenší poloměr otáčení. Automobilka slibuje také výborné využití vnitřního prostoru, kterým prý připomene původní první twingo z roku 1992. U pětistovky kdysi zabíral motor celý zadní prostor, Renault však uplatní řešení známé ze smartu s pohonnou jednotkou pod podlahou kufru.

Bližší technické informace Renault zatím nezveřejnil, více prozradí 4. března v Ženevě. Koncept Twin'Run měl v útrobách šestiválcový tříapůllitr, pro sériové twingo bude maximem motor s přibližně třetinovým objemem.

Poprvé v historii bude twingo pětidveřové, kliky zadních dveří jsou schované v rámu okna dveří. Karoserie se bude moci obléknout do jednoho ze čtyř laků v nabídce (bílá, žlutá, červená a modrá, stylově pojmenovaná "blue shopping"). Pro twingo bude stejně jako u ostatních malých aut v nabídce spousta doplňků a polepů ozvláštňujících vzhled. Stejně jako u první generace twinga a u kolíňat bude v příplatkové výbavě stahovací plátěný díl střechy.