Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Renault Twingo: spratek i mazel

  11:00aktualizováno  11:00
Vypadá jako ideální dopravní prostředek pro mladou ženu z města, dokáže ale zamotat hlavu i chlapíkům z předměstí. Jeho teritoriem jsou sice městské aglomerace, největší radost vám ale udělá na klikatých okreskách.

Renault Twingo | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Když na loňském podzimním autosalonu ve Frankfurtu Renault představil faceliftovanou verzi twinga, bylo to velké překvapení. Zcela nová příď a pár detailů proměnily twingo k nepoznání. Z původně fádní městské tuctovky vykouzlili kumštýři z designcentra Renaultu sebevědomou stylovku.

Renault Twingo

 

Fenomén twingo

Když se v roce 1992 představila první generace modelu Twingo, Francie jí ležela takřka u nohou. Malý, konstrukčně jednoduchý automobil s geniálně řešeným vnitřním prostorem si ale brzy podrobil i další evropské trhy.

Sympatický městský renault se sice nestal ozdobou parkovišť, jeho osobitý vzhled ale oslovil miliony zákazníku. Nadčasový design a především malý počet konkurentů v daném segmentu nakonec dopomohl twingu k tomu, že se bez výraznějších změn udržel ve výrobě neuvěřitelných 14 let.


V roce 2007, kdy výrobce vyrukoval s jeho nástupcem, byla situace na trhu ale úplně jiná. Poptávka po malých městských vozech dramaticky stoupla a twingo našlo konkurenta v portfoliu většiny automobilek. Bezpečnostní kritéria a designová vlna automobilky navíc zapříčinily to, že se nejmenší z renaultů trochu zpronevěřil původním hodnotám. Z malého okatého autíčka vyrostl moderní automobil s mimořádnými jízdními vlastnostmi, ale bez větší tvůrčí invence.

Statistiky v následujících letech sice naznačily, že nevýrazné Twingo II vzala veřejnost na milost a prodeje jdou pomalu nahoru, automobilka však sama připustila, že by to šlo i lépe.

Příští generaci vyvíjí Renault ve spolupráci se Smartem. Představit se má  v roce 2014.

Nové twingo mrká na svět čtveřicí světlometů podobně jako to má třeba Škoda Yeti. Mimo hlavních světlometů, které kopírují obrysy karoserie, přibyla na přídi ještě dvojice kruhových světel. Nové místo patří také směrovým světlům, ta jsou nyní umístěna až v dolní polovině nárazníku. Výčet optických změn v přední části doplňují nové tvary nárazníku, zvětšené logo automobilky a elegantní černá linka imitující masku chladiče.

Úpravy se udály také na zádi. Koncová světla rozdělili do dvou skupin, drobnými proměnami prošly i zadní výklopné dveře a tvary nárazníku.

Nové barvičky

Šmrnc faceliftovaného twinga podtrhuje řada individualizačních prvků. Vybírat můžete třeba ze čtrnácti typů ráfků a ozdobných krytů kol, k tomu je v katalogu patnáct různých dekorů polepů karosérie a sedmi odstínů krytů zrcátek a konců bočních ochranných lišt. V nabídce nesmí chybět ani střešní spoiler, nástavce nárazníků, lemy blatníků a další doplňky.

Interiér se na první pohled od předchůdce příliš neliší. Znalci odhalí modernější dekory plastových materiálů a potahů sedadel a nové barevné kombinace.

Inovovaný prostor pro posádku teď působí rozhodně hodnotněji. Drobnou změnou prošlo také autorádio. Díky přítomnosti USB portu a technologii Bluetooth k němu lze připojit většinu přenosných hudebních zařízení.

Renault Twingo

Mírně zvýšená pozice za volantem, přístrojová kaplička integrovaná do středu palubní desky a pouze výškově stavitelný volant jsou vlastnosti, které zůstaly beze změn. Nijak se samozřejmě nezměnila ani nabídka vnitřního prostoru. V tomto ohledu dnes twingo patří k průměru daného segmentu, modernější konkurenti nabízejí pár centimetrů k dobru.

Zachována byla i dělená a posuvná zadní řada sedadel (za příplatek ve verzi Trend, standardně ve výbavě Dynamique), která výrazně zvyšuje modularitu a využití vnitřního prostoru. V závislosti na pozici zadní řady sedadel nabízí twingo 165 až 285 litrů zavazadlového prostoru, ve verzi s pevnou zadní řadou je kapacita 230 litrů.

Draveček

Úplně beze změn se obešla mechanika faceliftovaného modelu. Městský prcek s provozní hmotností kolem jedné tuny si už před lety získal srdce nejednoho řidiče díky takřka motokárovým jízdním vlastnostem a platí to i dnes.

Renault Twingo v číslech

  • délka/šířka/výška/rozvor: 3 687/1 654/1 470/2 367 mm
  • rozchod kol vpředu/vzadu: 1 400/1 386 mm
  • objem kufru 230 l (165–285 l)* 959**
  • provozní hmotnost od 1 025 kg
  • základní cena 164 900 Kč

* verze s posuvnou zadní řadou sedadel
** při sklopených zadních sedadlech

Podvozek konstrukčně pocházející z clia minulé generace je stále dobrým kompromisem mezi komfortem a sportovním nastavením. Ve městě, který by měl být jeho přirozeným teritoriem, z vás nevytřese duši a zároveň dopřeje dostatek jistoty při dynamické jízdě v zatáčkách. Kola umístěná téměř v rozích karoserie udělují vozu výtečnou obratnost a ve městě usnadňují parkovací manévry.

Naladění podvozku poskytuje vozu hravost a řidiči radost z jeho ovládání, zároveň nabízí předvídatelné chování a nezáludnost. I při vyšších rychlostech je twingo nečekaně stabilní a velmi dobře ovladatelné.

Pochvalu zasluhuje také řízení. S ryze sportovním náčiním se sice měřit nemůže, ve třídě minivozů rozhodně patří k tomu nejlepšímu. Na suchu je slušně komunikativní a hezky citlivé, na kluzkém povrchu je zpětná vazba o poznání gumovější.

Renault Twingo

Brzdová soustava je bohatě dimenzovaná a vůbec není na škodu, že má na zadních kolech pouze bubnové brzdy.

Pravděpodobně nejslabším článkem celého vozu je převodovka, respektive kvalita řazení. Zbytečně dlouhé dráhy a trochu nepřesná kulisa znemožňují rychlou změnu převodových stupňů a trochu kazí jinak téměř sportovní charakter vozu.

Může se hodit

Líbí se vám Renault Twingo? Kupte si ho na Automodul.cz/Renault.

Standardem je pětistupňová manuální převodovka, za příplatek 20 tisíc Kč je u verze Dynamique k mání robotizovaná převodovka Quickshift.

I základní motor stačí

Pod kapotu nového Renaultu Twingo je na výběr z celkem pětice pohonných jednotek. Zážehové verze pokrývají motory 1,2 16V, Tce 100 (verze GT) a 1,6, 16V (verze RS). Nabídka vznětových agregátů zahrnuje dvě přeplňované patnáctistovky dCi 75 a dCi 85.

Základní dvanáctistovka je pro malý renault optimální volbou. Je to motor ze "staré školy", tedy atmosférický čtyřválec se čtyřmi ventily na válec. Kromě solidního výkonu 55kW (75 koní) a dobré pružnosti má sympatickou chuť po otáčkách.

Fotogalerie

V městském provozu projevuje dostatek agility a rozhodně se nenechá zahanbit ani při rychlém dálničním tempu. S ohledem na hlučnost ve vyšších otáčkách by jí prospěla šestistupňová převodovka nebo více izolačních materiálů kolem motoru.

Velmi příjemná je naopak spotřeba. Po týdenním provozu v kombinovaném cyklu se apetit  testovacího, ještě syrového exempláře ustálil na hodnotě 5,5 litru.

To vrcholná verze Gordini, kterou jsme si mohli vyzkoušet na pobřeží Španělska, je z jiného těsta. Přeplňovaná dvanáctistovka Tce ve spojení s kvalitami podvozku potěší především sportovně zaměřené řidiče, přestože jejích 100 koní nemusí zprvu působit přesvědčivě.

Díky turbodmychadlu je síla motoru v nízkých a středních otáčkách pozoruhodná a malý lehký renault má tak dost předpokladů, aby pokořil i papírově silnější stroje.

Však se taky umí rozparádit až na stodevadesátikilometrovou rychlost. Potěší také spotřeba. Ta se při sportovním stylu jízdy přes hory a doly ustálila na hodnotě 8,2 litru naturalu, v kombinovaném nezávodnickém cyklu si ale "gétéčko" má vystačit i s necelými šesti litry.

Renault Twingo
Renault Twingo

Zarmouceni nemusí být ani řidiči s duší závodníka, během jara se do prodeje dostane i špičková verze RS s atmosférickou jedna-šestkou a výkonem 98 kW.

Na českém trhu je teď twingo v nabídce pouze se základní pohonnou jednotkou a ve třech stupních výbavy. Ostatní verze a provedení lze u importéra objednat individuálně.

Cena základního provedení Acces začíná nyní na částce 164 900 Kč, střední stupeň výbavy Trend je o 30 tisíc Kč dražší, nejluxusnější verze Dynamique stojí bez mála 205 tisíc korun.





Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.