Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Renault vypálil Američanům rybník, nabízí vlastní hummer

  14:00aktualizováno  14:00
Komu by se stýskalo po silničních mastodontech Hummer, může zamáčknout slzu a vydat se k Renaultu. Nákladní divize značky totiž začala prodávat civilní verzi vojenského speciálu Sherpa. Auto velmi podobné hummeru ale bude k mání jen na vybraných trzích.

Sherpa Scout | foto: Renault Trucks

Renault Sherpa je lehké terénní bojové vozidlo, které se výrobce rozhodl upravit i pro civilní trh. Vzhledově velmi připomíná legendární, ale dnes už mrtvé americké hummery. Nikoliv však poslední načinčané kreace hummeru, ale původní model H1, který vznikl přestavbou z vojenského speciálu a také zůstal u účelové karoserie.

Renault Trucks, pod který modelová řada Sherpa patří, ale pravděpodobně nechce jít cestou Hummeru. Ten totiž původně odolné terénní auto předělal do několika verzí, které sice měly odolnou techniku, ale v posledních fázích výroby připomínaly spíš městské reklamy na atrofované sebevědomí než užitková auta.

Sherpa zůstává užitkovým vozem včetně malinkých bočních okének a odolného podvozku a i v civilní variantě vypadá jako vojenské auto. Trochu mu snad pomůže některá z barev. Majitel si ale může nechat udělat sherpu i v některém z matných maskovacích laků. Účelová karoserie sice připomíná hummer, jen není opticky tak "rozpláclá". Přední okno je dělené, boční jsou pak velmi malá. Zájemce si může objednat i obrněnou verzi a pak je malé zasklení auta značnou výhodou.

Sherpa Carrier

Sherpa Carrier

Civilní verze terénního renaultu může mít relativně luxusní interiér s klimatizací, navigací a multimediálním systémem. Pracovní výbava zahrnuje nezávislé vytápění nebo naviják a pro náročnější trhy jsou k dispozici pancéřování a speciální pneumatiky. Na výběr jsou tři typy karoserie: Light Scout, Station Wagon a Carrier.

Posledně jmenovaná verze je vlastně jen dvoumístnou kabinou s podvozkem, na který si zákazník může nechat namontovat libovolnou nástavbu, například sklápěčku nebo agregát. Renault počítá, že se tento model uplatní především ve stavebnictví.

Model Light Scout je expediční auto, o které budou mít zájem amatérští milovníci terénních závodů. Ostatně předobrazem civilní verze sherpy byl právě závodní speciál, který se proháněl Afrikou nebo sloužil jako doprovodné vozidlo na populárním Dakaru.

Poslední verze Station Wagon je určena do neklidných oblastí, kde majitel ocení pancéřování. A to buď pro svou ochranu, nebo třeba jako transportní vozidlo pro převoz cenností. Tato verze pojme pět pasažérů, další buď čtyři, nebo u carrieru jen dva. Nutno podotknout, že ani jeden z sherpů není určen běžným řidičům: limitujícím faktorem je celková hmotnost vozidla v rozmezí osm až 10 tun, takže pro jeho řízení je nezbytné řidičské oprávnění na nákladní auto.

Sherpa S Wagon

Sherpa S Wagon

Renault Sherpa stojí na podvozku s rozvorem od 3,5 do 4,3 metru a celkovou délkou 5,3 metru. Že to není auto do městského provozu, naznačuje šířka 2,35 metru, která sherpu jasně řadí mezi náklaďáky. Pro hladký průjezd terénem má auto pohon všech kol a závěrky diferenciálů. K tomu světlou výškou 60 centimetrů a schopnost přebrodit vodu až do hloubky 75 centimetrů. Konstrukce umožňuje nájezdové úhly až 60 stupňů a schopnost zdolat boční náklon až 45 stupňů.

Auto pohání dieselový čtyřválec Renault s objemem 4,8 litru. Výkon 215 koní a točivý moment 800 Nm rozpohybuje těžký kolos na maximální rychlost 110 kilometrů za hodinu. Nádrž s objemem 165 litrů pak stačí na tisícikilometrový dojezd. Výkon je na kola přenášen skrz šestistupňovou převodovku Allison.

Cena Renaultu Sherpa je ryze individuální a výrobce ji neuvádí. V každém případě mírumilovnou Evropou se civilní sherpové prohánět téměř nebudou. Auto je určeno pro ruský trh a pro země Středního východu a pro Afriku. Ale protože je v nabídce i varianta s motorem splňujícím emisní normu Euro 5, je možné, že individuální zájemce by se k francouzskému hummeru dostal i mimo uvedené trhy.

Autor:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Konec dieselů. Volvo S60 Made in USA už je mít nebude

Volvo S60 2018

Volvo v nové šedesátkové řadě nejprve představilo kombík, na sedan přišla řada za půl roku až se slavnostním otevřením...

Další nešpanělský seat v plné parádě. Nové SUV Tarraco jede z Německa

Seat Tarraco

Seat má už třetí SUV, Tarraco bude vlajkovou lodí španělské automobilky. Vyrábí se ve Wolfsburgu, má parádní vzhled,...

Corolla se vrací. Nový kombík s velkým kufrem jede do Paříže

Toyota Corolla kombi

Ještě na jaře se to auto jmenovalo Auris, Toyota se ovšem nyní rozhodla, že důležitému modelu pro evropské trhy bude...

Najdete na iDNES.cz