Renault Thalia | foto: Renault

Renaulty Thalia a Scénic omlazují

  • 45
Francouzská automobilka představila obměněné verze svých oblíbených modelů. Faceliftu se dočkal levný sedan thalia, velkoprostorovému scénicu u Renaultu přidali ještě nové motory.

Thalia
Levný sedan, postavený na základě minulé generace Renaultu Clio, vyráběný v Turecku a pojmenovaný Thalia (na jiných trzích Symbol či Clio Classic), se stal, několik let před loganem, Renaultovým správným klíčem k peněženkám nebohatých východoevropanů, západoasiatů a středoameričanů. 

Již od roku 1999 přes půl milionu skromných motoristů spokojeně řídí robustní a nenáročný vozík, který vznikl prostým naroubováním objemného kufru na záď druhdy elegantního hatchbacku.

popisek AUTOKATALOG
VŠE O RENAULTECH 

Estéti protestují, racionálně založení motoristé je neposlouchají, a tak si Thalia žila svým paralelním životem, který zprvu kopíroval běh věcí mateřského clia, po loňském uvedení clia III si pak spolu s Cliem Campus (souběžně dobíhající výroba clia II) užívá spokojené modelové stáří.

Že se ani po sedmi letech nechystá brzký konec, o tom svědčí osvěžující facelift, jemuž byl podroben modelový ročník 2007.

Thalia se ukáže světu s novým přední nárazníkem, jehož součástí jsou integrované mlhovky a inovovaná maska, odpovídající současnému značkovému stylingu.

Změněný je i zadní nárazník a víko kufru ozdobí výrazné logo Renaultu. V nabídce se objeví čtyři nové metalické barvy, osvěžené vzory 14“ litých kol i velkoplošných krytů, a v závislosti na trhu také lak na vnějších zpětných zrcátkách či ochranných lištách.

Uvnitř čekají inovované výplně dveří z faceliftovaného clia II a možnost objednat kožený potah volantu a hlavice řadicí páky.

Nabídka motorů se nemění, na výběr zůstává šest jednotek, půl na půl vznětových a zážehových, s tím, že ne každá je určená pro každý trh. Zážehové čtyřválec začínají čtyřventilovou dvanáctistovkou Energy (55 kW), pokračují stejně výkonnou dvouventilovou čtrnáctistovkou a vrcholí čtyřventilovou 1.4 (72 kW).

Diesely zastupují tři výkonové verze jediného motoru 1.5 dCi - 48, 50 a 60 kW.

Scénic
Renault Scénic
Velkoprostorový model Renaultu přichází s trochu většími změnami, než je obvyklé. V první řadě se změnil vzhled - příď se vzhledově i stylisticky přiblížila ostatním renaultům, zejména velkému espace.

Trojhranné světlomety, prostorově tvarovaná kapota a typicky rámované logo nyní nenechají na pochybách, o jakého že výrobce se jedná. Nejnovější trendy respektují i přepracované koncové svítilny, sestavené z LED-diod.

Ústup od praktičnosti směrem ke krásnu znamenají ochranné lišty na karoserii, které jsou nyní (s výjimkou základní verze) kompletně lakované. Inovovaný vzhled evropského bestselleru podtrhuje chromová lišta na masce a také nové vzory litých kol i velkoplošných krytů.

K dispozici je pět nových barevných odstínů (3x modrá, šedá a zelená). Uvnitř čekají obměněné čalounící materiály a nové prvky výbavy, mezi kterými nechybí měnič na 6 CD v palubní desce, Bluetooth handsfree a širokoúhlý displej o úhlopříčce 16,5 cm.
 
Novinkou v nabídce je pětimístná verze Grand Scénic, která nabízí ve srovnání s dosud výhradně sedmimístným předchůdcem větší zavazadlový prostor v pětimístném uspořádání.

Toho bylo dosaženo vypuštěním sklápěcích sedaček a následným snížením dna kufru. Zisk pro zavazadla činí 32 l. Sedmimístný Grand Scénic zůstává nadále alternativně v nabídce. Výrobci si zřejmě začínají uvědomovat, že na argument "co nejvíc sedadel za každou cenu“ neslyší úplně každý.

Motorová paleta se rozrostla již na osm položek, rozdělených půl na půl mezi benzín a naftu. Všechny pracují s šestnácti ventily a s výjimkou nejslabšího dieselu i benziňáku také s šestistupňovými převodovkami.

Dva prostřední zážehové a druhý nejsilnější diesel lze také získat se čtyřstupňovým automatem Proactive, pro nové nejsilnější dCi je k mání nový šestistupňový s možností selektivní volby.

Základ tvoří zážehová čtrnáctistovka o výkonu 72 kW, kterou není možné získat pro Grand Scénic. Pro něj je základem až šestnáctistovka 82 kW, která je nejprodávanější zážehovou motorizací pro scénic.

Náročnější ocení dvoulitr 98,5 kW, případně jeho nově nabízenou, lehce přeplňovanou verzi 120 kW, schopnou překonat dvoustovku (206 km/h) a stovku s pevným startem pokořit za 8,6 s.

Spotřeba stoupla proti atmosférické verzi jen o desetinu litru (na průměrných 8,1 l/100 km), v mimoměstském cyklu je dokonce nižší.

Diesely začínají na ekonomické a daňově výhodné patnáctistovce 1.5 dCi o výkonu 60 kW (taktéž není k dispozici pro Grand Scénic), pokračují na výrazně živější, výkonnější verzi téhož motoru (78 kW), která je nejprodávanější motorizací pro scénic.

Kombinuje totiž solidní jízdní výkony (178 km/h a 0 - 100 km/h za 12,4 s) s výbornou spotřebou 5,2 l/100 km. Následuje posílená verze dosavadního vrcholu - poslední evoluce letité vznětové dvouventilové devatenáctistovky - 1.9 dCi 95 kW.

Ta je pro některé trhy nabízena i v daňově výhodnějších verzích 81 a 85 kW a společně se silnější patnáctistovkou nabízí filtr pevných částic.

Vrcholem celé motorové řady je nový naftový dvoulitr common rail III, produkující 110 kW a 340 Nm a rozjíždějící scénic na 204 km/h a na stovku z klidu za 9,4 s, to vše při kombinované spotřebě 5,8 l/100 km.