Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Občan Golf. Havlovo „revoluční“ auto zachránili nadšenci z kopřiv

aktualizováno 
Rezavý rozhrkaný golf druhé generace patří na první pohled do šrotu. Jenže s ním by zanikl kus československé historie. Jako první majitel je totiž v technickém průkazu zapsaný Václav Havel. A s budoucím prezidentem auto prožilo i revoluční podzim 1989.

Bylo jaro 1987 a disident Václav Havel si z Tuzexu pořídil nové auto - stříbrný Volkswagen Golf druhé generace. Přátelé mu zařídili poznávací značku ADC 77-13. Skrytý odkaz na Chartu 77 kazila jen ta nešťastná třináctka. „Třeba nám přinese štěstí,“ pokrčil prý tehdy rameny Havel.

Václav Havel ve svém golfu

Václav Havel ve svém golfu


O dva a půl roku později tím stejným golfem odjížděl vyjednávat s komunistickým premiérem Adamcem o demisi jeho vlády. A pár týdnů poté se stal prezidentem.

Fotogalerie

Tuto historku dnes barvitě vypráví David Hubáček, jeden z pořadatelů luhačovického festivalu Sokolka žije a jedna z klíčových osob záchrany auta. Právě díky němu a jeho přátelům se zničený vůz ocitl v Luhačovicích, kde jej čeká renovace. Na ni může přispět kdokoliv, finance nadšenci vybírají prostřednictvím takzvaného „crowdfundingu“. Po opravě by měl golf sloužit jako „oficiální vůz“ festivalu, štědřejší přispěvatelé na renovaci se v něm budou moci svézt nebo si ho půjčit.

Příplatek za Havla v technickém průkazu

Na existenci auta navedl Hubáčka a jeho přátele bývalý šéf Hradní policie a přítel Václava Havla Antonín Maněna. Hubáčkovi se podařilo u Brna vypátrat předposlední majitele. Že auto vlastnil Václav Havel, věděli stejně jako všichni předchozí majitelé. Měli i fotku auta z doby prodeje, s golfem se v roce 2006 loučili jako se členem rodiny. Byl v dobré kondici, nový vlastník si ho odvezl za 21 tisíc korun. Za osm let s ním najel sto tisíc kilometrů a zachovalé auto doslova vybydlel. „Zachránci“ našli golf na okraji Bruntálu odstavený v kopřivách.

Golf Václava Havla se přestěhoval ze zahrady v Bruntálu na koberec do garáže...

Golf Václava Havla se přestěhoval ze zahrady v Bruntálu na koberec do garáže v Luhačovicích.

Majitel ovšem přesně věděl, proč parta lidí z Luhačovic zvoní právě u jeho dveří. „Popsali jsme mu, proč auto chceme zachránit a co s ním budeme dělat. Vůbec ho to nezajímalo. Čekal jen na to, až se zeptáme na peníze,“ popisuje David Hubáček. „Řekl si o dvě stě tisíc. Tak jsme se sebrali a odjeli.“ S odstupem několika měsíců to zkusili znovu. Cena mírně klesla. A pak znovu. Než se dobrali ke smysluplné částce, trvalo to víc než rok. I tak auto vzhledem k jeho stavu mnohonásobně přeplatili.

Může vás zajímat

vw

Vw Golf. Cena 230.000 Kč.

Více aut značky Volkswagen Golf na Automodul.cz

Hned první průzkum ukázal, že golf je v dezolátním stavu. „Udělali jsme základní servis, vyměnili motorový i převodový olej, kterého tam byla půlka, opravili jsme táhla řazení,“ vypočítává Hubáček. Dnes auto relativně normálně jede a řadí všechny čtyři rychlosti, kterými základní naftová atmosférická jednašestka disponuje. Mimochodem, motor i na poměry starých dieselů extrémně dlouho žhaví. Když dává kameraman pokyn, že už auto může vyrazit do připraveného záběru, Hubáček za volantem omluvně krčí rameny a současně hypnotizuje oranžovou kontrolku se spirálou. Start je pak ale hladký a hned „na všechny čtyři“.

Síťka místo filtru. Český kutil úřaduje

Nepřehlédnutelné jsou zásahy českého kutila. Vzduchový filtr nahrazuje síťka přetažená přes hadici sání. Filtr i krabice na něj chybí úplně. Těsnění na palivovém vedení nahradil kus ustřižené gumy z motocyklové duše, táhla řazení jsou bůhví z čeho a aby držela, jsou přitažená obyčejnými kovovými sponkami. Nefunkční plynové vzpěry víka kufru nahradila dřevěná tyčka. „Prý originál Volkwagen,“ bere to s humorem David Hubáček, když mu víko padá na hlavu.

Český kutil v akci. Praskla vám stahovačka? Dřevěný klínek to spraví.

Český kutil v akci. Praskla vám stahovačka? Dřevěný klínek to spraví.

Český kutil podruhé. Vzduchový filtr nahradila naprosto nedostačující síťka...

Český kutil podruhé. Vzduchový filtr nahradila naprosto nedostačující síťka přes hadici sání.

Na fotkách může auto vypadat na první pohled dobře, jenže zblízka to taková sláva není. Prohnilá je podlaha i lemy, rez raší i z puchýřků podél zadního skla. Hnijí lemy dveří a rez pokrývá i většinu samotného motoru. Levý přední blatník je nabouraný. „Předchozí majitel se k tomu přiznal. Řekl nám, že ho nevyměnil, protože nechtěl narušit autentičnost auta,“ směje se Hubáček.

Naopak naprosto zachovalý je interiér. Auto má na tachometru přes 367 tisíc kilometrů, ale kromě prodřené sedačky řidiče to uvnitř není vidět. A dokonce i ten kutil se interiéru vyhnul – nikde žádné díry pro neoriginální reproduktory ani stopy po držáku handsfree. Tady se mohou pasažéři cítit autenticky už dnes.

Václav Havel auto využíval do začátku roku 1990. „Máme fotografii, kde auto řídí, během revolučního období 1989 jej už vozili na sedadle spolujezdce,“ popisuje Hubáček. Ve filmu Život podle Václava Havla je vidět, že tímto autem Havel objížděl schůzky během revolučních dnů v listopadu 1989. Hlavní roli si golf s Havlem zahráli i v dokumentární road movie Občan Havel jede na dovolenou.

Volkswagen Golf druhé generace se vyráběl v letech 1983 – 1991. Vyrobilo se...

Volkswagen Golf druhé generace se vyráběl v letech 1983 – 1991. Vyrobilo se jich přes šest milionů.

Parta z luhačovické Sokolky teď řeší, do jaké míry auto renovovat. Zatím mají od přispěvatelů vybráno asi dvaadvacet tisíc z osmdesáti. „Víme, že ani 80 tisíc stačit nebude. Ale také víme, že z auta nechceme vyrobit úplně stoprocentní kus, chceme jej nechat aspoň částečně autentické,“ vysvětluje Hubáček. Renovace se dočká karoserie a technika vozu, ale například interiér zůstane původní. I s prodřenou sedačkou. Ostatně oděrky na ní možná zanechaly i proslulé Havlovy krátké kalhoty.

Fotogalerie na Rajce.net
Autoři:



Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Další z rubriky

Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým...

Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil...

OBRAZEM: Nejslavnější auto světa v ulicích Addis Abeby

Siyum Haile, 72, a retired United Nations (UN) employee and Jehovah's Witness,...

Volkswagen Brouk v původní podobě přežil ve výrobě od konce druhé světové války až do roku 2003. Dnes je auto, které...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.