Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Občan Golf. Havlovo „revoluční“ auto zachránili nadšenci z kopřiv

aktualizováno 
Rezavý rozhrkaný golf druhé generace patří na první pohled do šrotu. Jenže s ním by zanikl kus československé historie. Jako první majitel je totiž v technickém průkazu zapsaný Václav Havel. A s budoucím prezidentem auto prožilo i revoluční podzim 1989.

Bylo jaro 1987 a disident Václav Havel si z Tuzexu pořídil nové auto - stříbrný Volkswagen Golf druhé generace. Přátelé mu zařídili poznávací značku ADC 77-13. Skrytý odkaz na Chartu 77 kazila jen ta nešťastná třináctka. „Třeba nám přinese štěstí,“ pokrčil prý tehdy rameny Havel.

Václav Havel ve svém golfu

Václav Havel ve svém golfu


O dva a půl roku později tím stejným golfem odjížděl vyjednávat s komunistickým premiérem Adamcem o demisi jeho vlády. A pár týdnů poté se stal prezidentem.

Fotogalerie

Tuto historku dnes barvitě vypráví David Hubáček, jeden z pořadatelů luhačovického festivalu Sokolka žije a jedna z klíčových osob záchrany auta. Právě díky němu a jeho přátelům se zničený vůz ocitl v Luhačovicích, kde jej čeká renovace. Na ni může přispět kdokoliv, finance nadšenci vybírají prostřednictvím takzvaného „crowdfundingu“. Po opravě by měl golf sloužit jako „oficiální vůz“ festivalu, štědřejší přispěvatelé na renovaci se v něm budou moci svézt nebo si ho půjčit.

Příplatek za Havla v technickém průkazu

Na existenci auta navedl Hubáčka a jeho přátele bývalý šéf Hradní policie a přítel Václava Havla Antonín Maněna. Hubáčkovi se podařilo u Brna vypátrat předposlední majitele. Že auto vlastnil Václav Havel, věděli stejně jako všichni předchozí majitelé. Měli i fotku auta z doby prodeje, s golfem se v roce 2006 loučili jako se členem rodiny. Byl v dobré kondici, nový vlastník si ho odvezl za 21 tisíc korun. Za osm let s ním najel sto tisíc kilometrů a zachovalé auto doslova vybydlel. „Zachránci“ našli golf na okraji Bruntálu odstavený v kopřivách.

Golf Václava Havla se přestěhoval ze zahrady v Bruntálu na koberec do garáže...

Golf Václava Havla se přestěhoval ze zahrady v Bruntálu na koberec do garáže v Luhačovicích.

Majitel ovšem přesně věděl, proč parta lidí z Luhačovic zvoní právě u jeho dveří. „Popsali jsme mu, proč auto chceme zachránit a co s ním budeme dělat. Vůbec ho to nezajímalo. Čekal jen na to, až se zeptáme na peníze,“ popisuje David Hubáček. „Řekl si o dvě stě tisíc. Tak jsme se sebrali a odjeli.“ S odstupem několika měsíců to zkusili znovu. Cena mírně klesla. A pak znovu. Než se dobrali ke smysluplné částce, trvalo to víc než rok. I tak auto vzhledem k jeho stavu mnohonásobně přeplatili.

Může vás zajímat

vw

Vw Golf. Cena 230.000 Kč.

Více aut značky Volkswagen Golf na Automodul.cz

Hned první průzkum ukázal, že golf je v dezolátním stavu. „Udělali jsme základní servis, vyměnili motorový i převodový olej, kterého tam byla půlka, opravili jsme táhla řazení,“ vypočítává Hubáček. Dnes auto relativně normálně jede a řadí všechny čtyři rychlosti, kterými základní naftová atmosférická jednašestka disponuje. Mimochodem, motor i na poměry starých dieselů extrémně dlouho žhaví. Když dává kameraman pokyn, že už auto může vyrazit do připraveného záběru, Hubáček za volantem omluvně krčí rameny a současně hypnotizuje oranžovou kontrolku se spirálou. Start je pak ale hladký a hned „na všechny čtyři“.

Síťka místo filtru. Český kutil úřaduje

Nepřehlédnutelné jsou zásahy českého kutila. Vzduchový filtr nahrazuje síťka přetažená přes hadici sání. Filtr i krabice na něj chybí úplně. Těsnění na palivovém vedení nahradil kus ustřižené gumy z motocyklové duše, táhla řazení jsou bůhví z čeho a aby držela, jsou přitažená obyčejnými kovovými sponkami. Nefunkční plynové vzpěry víka kufru nahradila dřevěná tyčka. „Prý originál Volkwagen,“ bere to s humorem David Hubáček, když mu víko padá na hlavu.

Český kutil v akci. Praskla vám stahovačka? Dřevěný klínek to spraví.

Český kutil v akci. Praskla vám stahovačka? Dřevěný klínek to spraví.

Český kutil podruhé. Vzduchový filtr nahradila naprosto nedostačující síťka...

Český kutil podruhé. Vzduchový filtr nahradila naprosto nedostačující síťka přes hadici sání.

Na fotkách může auto vypadat na první pohled dobře, jenže zblízka to taková sláva není. Prohnilá je podlaha i lemy, rez raší i z puchýřků podél zadního skla. Hnijí lemy dveří a rez pokrývá i většinu samotného motoru. Levý přední blatník je nabouraný. „Předchozí majitel se k tomu přiznal. Řekl nám, že ho nevyměnil, protože nechtěl narušit autentičnost auta,“ směje se Hubáček.

Naopak naprosto zachovalý je interiér. Auto má na tachometru přes 367 tisíc kilometrů, ale kromě prodřené sedačky řidiče to uvnitř není vidět. A dokonce i ten kutil se interiéru vyhnul – nikde žádné díry pro neoriginální reproduktory ani stopy po držáku handsfree. Tady se mohou pasažéři cítit autenticky už dnes.

Václav Havel auto využíval do začátku roku 1990. „Máme fotografii, kde auto řídí, během revolučního období 1989 jej už vozili na sedadle spolujezdce,“ popisuje Hubáček. Ve filmu Život podle Václava Havla je vidět, že tímto autem Havel objížděl schůzky během revolučních dnů v listopadu 1989. Hlavní roli si golf s Havlem zahráli i v dokumentární road movie Občan Havel jede na dovolenou.

Volkswagen Golf druhé generace se vyráběl v letech 1983 – 1991. Vyrobilo se...

Volkswagen Golf druhé generace se vyráběl v letech 1983 – 1991. Vyrobilo se jich přes šest milionů.

Parta z luhačovické Sokolky teď řeší, do jaké míry auto renovovat. Zatím mají od přispěvatelů vybráno asi dvaadvacet tisíc z osmdesáti. „Víme, že ani 80 tisíc stačit nebude. Ale také víme, že z auta nechceme vyrobit úplně stoprocentní kus, chceme jej nechat aspoň částečně autentické,“ vysvětluje Hubáček. Renovace se dočká karoserie a technika vozu, ale například interiér zůstane původní. I s prodřenou sedačkou. Ostatně oděrky na ní možná zanechaly i proslulé Havlovy krátké kalhoty.

Fotogalerie na Rajce.net
Autoři:




Nejčtenější

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Další z rubriky

V zajetí Maserati
OBRAZEM: Jak se staví výstava automobilových perel. Jde o centimetry

V zajetí Maserati v obchodním centru Arkády Pankrác. Fotograf iDNES.cz byl u instalace výstavy. Při manipulaci rozhodovaly centimetry. K vidění je i jediné...  celý článek

Suzuki SX4
Shání se auto pro dva do 150 tisíc: na velikosti nezáleží, berte benzin

Je to typický požadavek penzistů, svobodných, nebo třeba těch, kdo shání druhé auto do rodiny. Praktické auto, které nemusí být ani moc velké, jezdit s ním...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.