Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V Česku testují senzory a kamery, které mohou zachránit život i plechy

Nové parkovací asistenty, systémy pro udržení vozidla v jízdním pruhu, systémy nouzového brzdění, automatického parkování a autonomního řízení pro velké automobilky se zkouší v bývalém vojenském újezdu kousek od Prahy. V reportáži vám ukážeme, jak takové testování vypadá.

Přistávaly tu německé focke-wulfy a messerschmitty, startovaly ruské antonovy, iljušiny, suchoje, nebo třeba legendární stíhačky MiG-21. Dnes se po ranveji na milovickém letišti Boží Dar prohání mercedesy, nissany, volkswageny a další vozidla, ve kterých společnost Valeo testuje vyvíjené senzory a systémy pro jízdní asistenty a autonomní vozidla.

Zatím tu je pouze malé zázemí ze stavebních buněk, plocha pro testy v pomalých rychlostech a plocha pro zkoušky ve vysokých rychlostech, elektřinu zajišťuje dieselová centrála, stejný zdroj mají i osvětlovací rampy pro přípravy testů ve tmě. To se však brzy změní.

Firma se se Středočeským krajem dohodla na dvacetiletém pronájmu části letiště, na němž vybuduje moderní testovací polygon s různými druhy povrchů pro testování podle NCAP pravidel, včetně dešťových bran pro simulaci nepřízně počasí, model městečka s různými dopravními zapeklitostmi městského provozu pro testy systémů autonomního řízení, halu pro kalibrování laserových senzorů za přesně definovatelných světelných podmínek a spoustu dalších prvků. Minimálně zde mají podle smlouvy proinvestovat 100 milionů korun, ale podle Gábora Ifflanda, ředitele komunikace společnosti Valeo, je již nyní jasné, že to bude mnohem více.

Bude sem také přivedena elektřina z rozvodné sítě a vysokorychlostní internet. Počítá se s koexistencí s Aeroklubem Milovice a s hudebními festivaly Votvírák či Let It Roll. V těch dnech si dají testovací inženýři pauzu a pivo a ranvej uvolní.

A co a jak se tu vlastně testuje?

Honba za dostupnými senzory

Asistenční systémy se pomalu přesouvají z kategorie „exkluzivní příplatková výbava“ do kategorie „nezbytnost“ a hrají stále větší roli v hodnocení bezpečnosti podle EuroNCAP. Postupně se budou dostávat i do nižších modelových řad automobilek, kde však naráží na problém, zatímco v luxusních vozech se cena senzorů snadno „vsákne“, auto z nižší cenové kategorie může výrazně prodražit. Většina senzorů je navíc montována do nárazníku, který, jak název napovídá, je na voze doslova první na ráně. I menší kolize může vyústit v nákladnou opravu.

Asistenční systémy zpravidla využívají více senzorů najednou, typicky kombinují obrazový výstup kamery třeba s lidarem (laserový radar). Velkým tématem jsou nyní sdružení funkcí více senzorů do jednoho a hledání levnějších alternativ některých čidel.

Jednou ze slibných cest je využití kamery jako jediného zdroje dat. V modulu kamery je schována i výpočetní část, která rozpoznává tvar a okraje vozovky, dopravní značení, lidi a zvířata, detekuje objekty a samozřejmě další vozidla v provozu. Používá se například pro systémy adaptivního tempomatu, udržení vozidla v jízdním pruhu nebo systému nouzového brzdění.

Valeo
Valeo

Příklad instalace testované kamery za čelním sklem vozu

Testovat v různých fázích vývoje takové systémy v ostrém provozu by samozřejmě nešlo. Extrémně problematické by bylo i testování za použití opravdových vozidel v roli „cílů“, tedy objektů, kterým se bude vozidlo vyhýbat, nebo před kterými bude brzdit.

Proto při testech využívají takzvané UFO, celým názvem Ultra Flat Overrunable, tedy „ultraploché přejeditelné“.

Pěnová konstrukce na suchých zipech

Pohled na UFO, na kterém konstrukce stojí

UFO je nízký a extrémně odolný podvozek s elektrickým pohonem, na který se připevní standardizovaný model vozidla. Na fotce je varianta s pěnovou konstrukcí a plachtovým pláštěm, pro některé testy je i varianta s molitanovými nebo polystyrenovými bloky.

Pokud systém nezareaguje správně, testovací vozidlo narazí do měkkého cíle, ten se bez větší destrukce rozletí do okolí, přičemž pohonné ústrojí jednoduše přejede. Během několika minut může být vše na svých místech.

UFO není žádný louda, může jet až stokilometrovou rychlostí, navíc se s ním dá poměrně svobodně manévrovat. Řídí jej operátor z nedaleko zaparkovaného vozidla, nejde však o obyčejné auto „na dálkové ovládání“.

Přijímač diferenční GPS

Základnová stanice referenčního GPS

Operátor může nastavit potřebné parametry testu a UFO si z nich samo spočítá, kdy a jakou rychlostí má vyrazit, aby se jako překážka ocitlo na naprosto přesném místě (v souladu s NCAP pravidly). Všechna vozidla jsou proto vybavena přijímači diferenčního GPS signálu pro přesné měření pozice (a vzájemné vzdálenosti) vozidel. Díky referenční GPS jednotce u ranveje je poloha detekována s přesností dvou centimetrů.

My jsme si i v roli pasažérů mohli vyzkoušet testovaný AEB (Autonomous Emergency Braking, tedy samočinné nouzové brzdění) a ačkoli měl kameraman co dělat, aby objektivem neprorazil čelní sklo, byl zároveň trochu zklamán, protože jsme s kvílením pneumatik zastavili pár desítek centimetrů před UFO. V opačném případě by si odnesl atraktivnější záběr.

Valeo

Dalším senzorem, který nám technici Valea předvedli, byla nová generace 3D laserového skeneru Scala. Ta zde fungovala v roli zdroje dat pro adaptivní tempomat a systém udržení vozidla v jízdním pruhu. Na skener se můžete podívat ve fotogalerii, na jeho řízení ve videu.

Vyzkoušeli jsme průjezd kužely uměle vytvořenou šikanou, kterou vozidlo naprosto čistě a elegantně projelo, žádné „ode zdi - ke zdi“ ani trhaný pohyb volantem, prostě čistý průjezd.

Na jiném vozidle, tentokrát šlo o dodávku, jsme viděli testované „near field“ radary pro skenování bližšího okolí vozu. Využívat se mají při asistentech parkování a především spolehlivé detekci chodců a cyklistů, které by řidič mohl přehlédnout.

Všechna data ze senzorů a kamer míří do elektronické zástavby v kufrech testovacích vozů, kde se nahrávají na velkokapacitní disky a podle potřeby zpracovávají. Tu jsme však fotit nesměli.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Alfa Romeo nemá na jména štěstí. S poetickým Duettem ustoupilo dezertu

20. dubna 2024

Přejmenovat model poté, co jej slavnostně představíme? Patálie, kterou Alfa Romeo řeší s aktuálním...

Na mosteckém okruhu řádila porsche, zazářil terénní speciál i Carrera GT

20. dubna 2024

O prodlouženém velikonočním víkendu bylo v Mostě opravdu rušno. Jen den poté, co na zdejší autodrom...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...