Autosalon Šanghaj obrazem: falešné porsche a čínské příšery

  11:21
Když na šanghajské výstaviště dorazíte, vůbec vás to neláká na stánky zavedených značek. Automaticky zamíříte do hal plných aut, která neznáte. Najdete tu Porsche Cayenne se čtyřválcem a značkou lokálního výrobce, peugeot a nissan na jednom stánku, nebo auto převlečené za krávu.
Najdete tu i falešné Porsche Cayenne. Pod kapotou má přeplňovanou jedna-osmičku.

Najdete tu i falešné Porsche Cayenne. Pod kapotou má přeplňovanou jedna-osmičku. | foto: iDNES.cz

Poznatek číslo 1: Nepočítejte s tím, že se tu něco dozvíte a s někým se domluvíte.

Poznatek číslo 2: Evropan je tu hlavně exotickým návštěvníkem. Většina automobilek zde prodává tolik aut, že se šéfům značek v Evropě protáčí panenky. Škodovka loni prodala 180 tisíc aut a to má na místním trhu ani ne dvouprocentní podíl. Celkem se v Číně loni prodalo 14 milionů aut.

Autosalon je tak obrovský, že se značky snaží upoutat pozornost za každou cenu.

Na největším trhu světa si tedy místní značky vystačí. Zabývat se Evropou pro ně nemá cenu. Když tedy stánky obcházíte a ptáte se anglicky po informacích, vzbuzujete pozdvižení a zmatek. Téměř bez výjimky mají všechny materiály v čínštině, na anglické verze zapomeňte.

Když už nějaký seženete, narazíte občas na vyslovené perly. V anglické verzi katalogu automobilky BYD se píše třeba toto: ".... the low-quality BYD 1,5Ti all-aluminium alloy turbocharger direct injection engine...", což v překladu znamená "celohliníkovy motor BYD 1,5Ti nízké kvality s přeplňováním a přímým vstřikováním". Výrobce se asi nechtěl pochlubit nekvalitou svého výrobku, místo "low-quality" chtěl asi zdůraznit nízkou spotřebu nebo malé emise.

Letem čínským autosvětem

Autosalon Šanghaj obrazem - supergalerie zde

Jednou najdete model Kie nebo Citroënu na stánku automobilky Dong Feng, podruhé ve vlastních expozicích automobilek. U Dong Fengu navíc ještě parkuje honda a nissan. Je to zmatek, ve které se snad ani nejde vyznat. Čínské značky se vlastní navzájem, mění tvář a do toho uzavírají partnerství s cizinci.

Ženeva může závidět. Hostesek a modelek je na autosalonu stejně jako aut. Skoro se nestane, aby u některého z aut nějaká nestála.

Jen v Číně se tak mohou pod jednou střechou sejít třeba Hyundai s Mercedesem u automobilky BAIC. Tři největší čínské značky (SAIC, Dong Feng a FAW) jsou vlastněné  státem a loni dohromady vyrobily kolem osmi milionů aut; celkem se v roce 2010 prodalo v Číně téměř 14 milionů osobáků. Třeba SAIC oznámil, že v roce 2015 chce prodávat šest milionů aut ročně, loni prodala 3,6 milionu.

Malé dodávky Dong Feng se bez úspěchu nabízely i v Česku.

Schizofrenií trpí i Škodovka. V hale 5 je oficiální stánek automobilky, jak ho známe z Paříže nebo Ženevy. Premiérově se tu Asii představují hned dva koncepty z Česany (elektrická octavia a Vison D). Vedle na stánku VW představují nového brouka. A o tři haly dál je stánek Škodovky znova. Společně s volkswageny tu vyrábí modely české značky společný podnik VW a čínského (přesněji šanghajského) mamuta SAIC. Tak si všechny ty octavie, superby, pola a passaty dáte ještě jednou.

.Koncept elektromobilu automobilky Brilliance se výrazně inspiruje u Volkswagenu

Spolupráce mezi značkou Haima (odnož FAW) a Mazdou skončila v roce 2006. Mazdy ale vyrábí pořád...

I komunistická čína má ráda kapitalistické jeepy. Jedno z nejlépe vypadajících aut čínské provenience na autosalonu – BAIC B40

Volkswagen vyrábí v Číně čtvrt století a o jeho oblíbenosti svědčí, že značku VW má například většina šanghajských taxi. Volkswagen Santana, se kterým VW v Číně začínal se po několika obměnách vyrábí dosud. A jméno Santana je dnes v miliardové zemi synonymem pro evropské auto.

Nechybí auta, u kterých by právníci starající se u renomovaných výrobců o ochranná práva dostali infarkt. Když u falešného Porsche Cayenne uvidí pán ze stánku Hawtai neasijce, začne mu vysvětlovat, že to auto není na prodej a tváří se, že jim ho tam zaparkovala konkurence. Na stánku jménem Haima najdete zase mazdy s jinými znáčky. Spolupráce obou firem už sice skončila před pěti lety, ale mazdy vyrábí pořád, jen s jiným znakem.

Značka Brilliance se jako jedna z mála snaží uchytit i v Evropě.

Brilliance zase spolupracuje třeba s německým BMW, v minulých letech se nepříliš úspěšně snažila proniknout i na český trh. S výrazně podobnými modely jako některé renomované značky vystupují na autosalonu čínské značky Great Wall nebo JAC.

Vypadá jako mercedes, mercedes to ale není. Model firmy Huanghai vypadá zboku jako kia. Značka specializovaná na auta do terénu v Šanghaji představila nový model, který je velmi podobný jedné z předchozích generací Lexusu RX.

Na výstavišti najdete spoustu aut, která se podobají známým modelům. Pozorný divák odhalí v tomto autě značky Great Wall tvary Suzuki SX4. To je u čínských značek oblíbenou inspirací.

Na stánku JAC je k vidění například model, který se nápadně podobá Mercedesu E předchozí generace. Jiný má zase přední chladič ne nepodobný Audi Q7 a dodávka jako by z oka vypadla Mercedesu Sprinter. Great Wall již v minulosti napadl Fiat, že okopírovala jeho model Panda. Holding je přitom jedním z největších čínských výrobců aut a na veletrhu má i jeden z nejrozlehlejších stánků.

Ztraceno v překladu

Je to babylon, i ostřílený autosalonový harcovník je ztracen. Bloudí mezi stánky a snaží se aspoň zapamatovat si, které auto patří k jaké značce.

Když vám připadá rolls-royce moc usedlý...

Geely Englong SC7-RV je nové taxi pro Šanghaj.

Nejvíc je na výstavišti menších hatchbacků a sedanů všech velikostí. Hodně malých dodávek a jim příbuzných MPV. Oblíbená jsou taky terénní auta a SUV. Komu se nechce vymýšlet nic nového, hledá inspiraci jinde. Jedním z nejoblíbenějších SUV pro hledání inspirace je Číňanům Lexus RX.

Okopírovat lze ale vše, třeba i ladu. Někdy narazíte na vyslovené hybridy: SUV s tělem podobným kii, ale s čumákem mercedesu. Anebo auto vypadající jako nová generace Suzuki SX4, která se však teprve plánuje...

Takto vypadají auta značky Great Wall pod plechem karoserie.

Na hlídače narazíte na každém kroku. Ti ve svítivě zelených vestách mají na zádech nápis "evacuation".

Jsou tu však i superluxusní vozidla. V pojetí čínských výrobců ale často vypadají jinak, než si Evropan představuje. Na výstavišti je několik firem, které se specializují na přestavby dodávek na luxusní přepravníky pro byznysmeny. Hýčká je kožené čalounění, do všech směrů polohovatelná křesla podobná těm v první třídě letadel i multimediální centrum. Vrcholem je velký autobus přestavěný na superluxusní karavan; když si ho chcete prohlédnout zevnitř, musíte se zout.

Kromě asijských automobilek se v Šanghaji prezentují i evropské a americké značky. Právě pro Čínu si naplánovaly premiéry důležitých modelů. Audi představilo nové malé SUV Q3. Citroën dovezl model DS5, Mercedes nové Áčko a Volkswagen nového brouka. BMW představilo koncept nového supersportu v kabátě limuzíny M5 a Peugeot koncept SXC.

Americký Hummer skončil. Ten čínský se má k světu. Vyrábí ho mamut Dong Feng, což je druhá největší čínská automobilka. Loni prodala 1,7 milionu osobáků.

Kreacím od japonské Mitsuoky musíte přijít na chuť. Tahle příšera se jmenuje Orochi.

Čína předloni díky silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa. Přední světové automobilky se snaží expanzí v Číně kompenzovat pokles poptávky na rozvinutých trzích.

Co do počtu premiér a konceptů – na některých stáncích jich napočítáte klidně šest – se už dnes může měřit s vyhlášenými světovými autosalony. Musíme se smířit s tím, že Evropa ztrácí na významu, za pár let už nebudete sledovat autosalonové zpravodajství z Ženevy. Ty nejdůležitější novinky se budou představovat v Šanghaji anebo Pekingu...

Šanghaj viděla i premiéru konceptu nového mercedesu. Třída A se od rodinného zaměření odvrací k dravosti.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

Dále v Jihočeském kraji provozuje například ČEZ 20 veřejných dobíječek. Jsou v...

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

Lej Ťün, generální ředitel a zakladatel firmy Xiaomi představuje elektrický...

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

Lej Ťün, generální ředitel a zakladatel firmy Xiaomi představuje elektrický...

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

Mezi další subjekty, které mohou být napadené hackery jsou prodejci aut,...

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...