Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Největší parády z letošního Festivalu rychlosti

Exkluzivně aktualizováno 
Populární motoristická akce v britském Goodwoodu má za sebou další vydařený ročník. Na rozlehlém panství lorda Marche se opět pálily gumy a hektolitry benzinu a i letos si mohli návštěvníci hlavy ukroutit, aby nepřehlédli žádný z pozoruhodných exponátů.

Tak rozsáhlou sbírku automobilových skvostů nikde jinde na světě pohromadě neuvidíte. Z původně komorní oslavy motoristického sportu vyrostla za dvaadvacet let prestižní akce světového významu. Dostaveníčko si tu každoročně dávají ta nejdražší a nejvzácnější auta světa, která jinak stojí ve výstavních expozicích. V Goodwoodu se však objevují i rarity, které jsou po většinu roku dobře ukryté před zraky diváků v soukromých sbírkách.

Panství lorda Marche s letošní skulpturou Mazdy

Letošní ročník Festivalu rychlosti byl ve znamení Mazdy a nesl podtitul „Na plný plyn a neohroženě: závodění na hraně“. Stejnou symboliku měla i skulptura tradičně umístěná před Goodwood Housem, který je sídlem vévody z Richmondu. Na vrcholu 40 metrů vysoké plastiky složené ze 720 nosníků do tvaru šroubovice DNA se leskl vítězný vůz LeMans 1991, legendární Mazda 787B s rotačním motorem, a koncept LM55 Gran Turismo Vision.

Akce svým výjimečným charakterem mapuje motorismus od úplných počátků až po současnost. I letos se tu bok po boku setkaly moderní i historické monoposty Formule 1, Formule 3000, závodní speciály série NASCAR, INDYCAR, LeMans, Cam-Am, DTM, WTCC, IROC, SCCA, IMSA, modely šampionátu FIA GT i šampionátu cestovních vozů, speciály pro závody do vrchu, dakarské a rallyové legendy, dragstery, současné i klasické závodní motocykly a další a další unikáty, které psaly historii motoristického sportu.

Bugatti Type 39/35B a Triumph Dolomite Spring

Bugatti Type 39/35B a Triumph Dolomite Spring

Ford Mustang

Ford Mustang "Hoonicorn"s výkonem 845 koní a legenda Gymkhany Ken Block

A co teprve, když se dají tyto legendy do pohybu. Na 1,86 kilometru dlouhé improvizované závodní trati, která je po zbytek roku příjezdovou komunikací k sídlu vévody z Richmondu, každoročně měří síly valná část leckdy nenahraditelných exponátů nevyčíslitelné hodnoty.

I když jde pouze o exhibici pro nadšené davy, řada řidičů bere závod se vší vážností a o neplánované výlety mimo trať tu bohužel není nouze. V bariéře, které jsou zde z tradičních balíků slámy, letos předčasně ukončil svou jízdu třeba bubeník kapely Pink Floyd Nick Mason s vozem Auto Union Type D nebo nejrychlejší muž planety Andy Green, který v levotočivé zatáčce Molecomb rozbil svůj Jaguar XJR Rapid Response. Ve stejném místě bohužel neslavně skončila i daleko vzácnější Mazda 767B, historický speciál skupiny C pro LeMans.

Auto Union Type D a Nick Mason, bubeník kapely Pink Floyd

Auto Union Type D a Nick Mason, bubeník kapely Pink Floyd.

Rekord místní trati drží i nadále Nick Heidfeld, který v roce 1999 zajel v monopostu McLaren MP4/13 čas 0:41,60. Letos byl v závodě do vrchu nejrychlejší Olly Clark s vozem Subaru Impreza „Gobstopper II“ s časem 0:44,91, o půl sekundy pomalejší byl Jean-Phillippe Dayraut v Mitijet Mini Pikes Peak. Třetí skončil Rod Millen s Toyotou Celicou Pikes Peak.

Fotogalerie

Kromě závodu do vrchu hostil festival rychlosti i tradiční přehlídku elegance. Na trávníkovém koberci se letos představily hlavně modely s okouzlujícími karosériemi od studia Figoni et Falaschi, které letos slaví 80 let od založení. Šedesáté výročí tu oslavila také jedna z legend francouzského automobilismu Citroën DS.

Kořením této výjimečné výstavy jsou tradičně ikony motoristického sportu. Ve výčtu přítomných osobností ani letos nechyběla významná jména jako John Surtees, Sir Jackie Stewart, Sir Stirling Moss, Valentino Rossi, Casey Stoner, Jean Ragnotti, Hannu Mikkola, Jenson Button, Kimi Räikkönen, Ken Block, Richard Petty, Ben Collins, Luke Fink a řada dalších.

Bugatti EB 110 SS

Bugatti EB 110 SS

S rostoucím významem akce každoročně stoupá i zájem automobilek prezentovat zde svůj výrobní program a potenciál. Letos jich na zahradě před Goodwood Housem vystavovalo více než dvacet.

Nouze tu nebyla o atraktivní koncepty ani výstavní premiéry. Třeba americký koncern Ford se zde letos pochlubil novým Focusem RS, Mazda se prezentovala čtvrtou generací modelu MX-5 a domácí Aston Martin tu ukázal v pohybu i supersportovní koncept Vulcan. Sériových novinek bylo na seznamu více než dvacet.

Další ročník festivalu rychlosti v britském Goodwoodu je plánovaný na konec června 2016. Jeho návštěvu vám nemůžeme jinak než výrazně doporučit, pro fanoušky rychlých vozů jde rozhodně o nejvýznamnější akci celého kalendářního roku.





Nejčtenější

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

V zajetí Maserati
OBRAZEM: Jak se staví výstava automobilových perel. Jde o centimetry

V zajetí Maserati v obchodním centru Arkády Pankrác. Fotograf iDNES.cz byl u instalace výstavy. Při manipulaci rozhodovaly centimetry. K vidění je i jediné...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.