Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Největší parády z letošního Festivalu rychlosti

Exkluzivně aktualizováno 
Populární motoristická akce v britském Goodwoodu má za sebou další vydařený ročník. Na rozlehlém panství lorda Marche se opět pálily gumy a hektolitry benzinu a i letos si mohli návštěvníci hlavy ukroutit, aby nepřehlédli žádný z pozoruhodných exponátů.

Tak rozsáhlou sbírku automobilových skvostů nikde jinde na světě pohromadě neuvidíte. Z původně komorní oslavy motoristického sportu vyrostla za dvaadvacet let prestižní akce světového významu. Dostaveníčko si tu každoročně dávají ta nejdražší a nejvzácnější auta světa, která jinak stojí ve výstavních expozicích. V Goodwoodu se však objevují i rarity, které jsou po většinu roku dobře ukryté před zraky diváků v soukromých sbírkách.

Panství lorda Marche s letošní skulpturou Mazdy

Letošní ročník Festivalu rychlosti byl ve znamení Mazdy a nesl podtitul „Na plný plyn a neohroženě: závodění na hraně“. Stejnou symboliku měla i skulptura tradičně umístěná před Goodwood Housem, který je sídlem vévody z Richmondu. Na vrcholu 40 metrů vysoké plastiky složené ze 720 nosníků do tvaru šroubovice DNA se leskl vítězný vůz LeMans 1991, legendární Mazda 787B s rotačním motorem, a koncept LM55 Gran Turismo Vision.

Akce svým výjimečným charakterem mapuje motorismus od úplných počátků až po současnost. I letos se tu bok po boku setkaly moderní i historické monoposty Formule 1, Formule 3000, závodní speciály série NASCAR, INDYCAR, LeMans, Cam-Am, DTM, WTCC, IROC, SCCA, IMSA, modely šampionátu FIA GT i šampionátu cestovních vozů, speciály pro závody do vrchu, dakarské a rallyové legendy, dragstery, současné i klasické závodní motocykly a další a další unikáty, které psaly historii motoristického sportu.

Bugatti Type 39/35B a Triumph Dolomite Spring

Bugatti Type 39/35B a Triumph Dolomite Spring

Ford Mustang

Ford Mustang "Hoonicorn"s výkonem 845 koní a legenda Gymkhany Ken Block

A co teprve, když se dají tyto legendy do pohybu. Na 1,86 kilometru dlouhé improvizované závodní trati, která je po zbytek roku příjezdovou komunikací k sídlu vévody z Richmondu, každoročně měří síly valná část leckdy nenahraditelných exponátů nevyčíslitelné hodnoty.

I když jde pouze o exhibici pro nadšené davy, řada řidičů bere závod se vší vážností a o neplánované výlety mimo trať tu bohužel není nouze. V bariéře, které jsou zde z tradičních balíků slámy, letos předčasně ukončil svou jízdu třeba bubeník kapely Pink Floyd Nick Mason s vozem Auto Union Type D nebo nejrychlejší muž planety Andy Green, který v levotočivé zatáčce Molecomb rozbil svůj Jaguar XJR Rapid Response. Ve stejném místě bohužel neslavně skončila i daleko vzácnější Mazda 767B, historický speciál skupiny C pro LeMans.

Auto Union Type D a Nick Mason, bubeník kapely Pink Floyd

Auto Union Type D a Nick Mason, bubeník kapely Pink Floyd.

Rekord místní trati drží i nadále Nick Heidfeld, který v roce 1999 zajel v monopostu McLaren MP4/13 čas 0:41,60. Letos byl v závodě do vrchu nejrychlejší Olly Clark s vozem Subaru Impreza „Gobstopper II“ s časem 0:44,91, o půl sekundy pomalejší byl Jean-Phillippe Dayraut v Mitijet Mini Pikes Peak. Třetí skončil Rod Millen s Toyotou Celicou Pikes Peak.

Fotogalerie

Kromě závodu do vrchu hostil festival rychlosti i tradiční přehlídku elegance. Na trávníkovém koberci se letos představily hlavně modely s okouzlujícími karosériemi od studia Figoni et Falaschi, které letos slaví 80 let od založení. Šedesáté výročí tu oslavila také jedna z legend francouzského automobilismu Citroën DS.

Kořením této výjimečné výstavy jsou tradičně ikony motoristického sportu. Ve výčtu přítomných osobností ani letos nechyběla významná jména jako John Surtees, Sir Jackie Stewart, Sir Stirling Moss, Valentino Rossi, Casey Stoner, Jean Ragnotti, Hannu Mikkola, Jenson Button, Kimi Räikkönen, Ken Block, Richard Petty, Ben Collins, Luke Fink a řada dalších.

Bugatti EB 110 SS

Bugatti EB 110 SS

S rostoucím významem akce každoročně stoupá i zájem automobilek prezentovat zde svůj výrobní program a potenciál. Letos jich na zahradě před Goodwood Housem vystavovalo více než dvacet.

Nouze tu nebyla o atraktivní koncepty ani výstavní premiéry. Třeba americký koncern Ford se zde letos pochlubil novým Focusem RS, Mazda se prezentovala čtvrtou generací modelu MX-5 a domácí Aston Martin tu ukázal v pohybu i supersportovní koncept Vulcan. Sériových novinek bylo na seznamu více než dvacet.

Další ročník festivalu rychlosti v britském Goodwoodu je plánovaný na konec června 2016. Jeho návštěvu vám nemůžeme jinak než výrazně doporučit, pro fanoušky rychlých vozů jde rozhodně o nejvýznamnější akci celého kalendářního roku.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.