Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Největší parády z letošního Festivalu rychlosti

Exkluzivně aktualizováno 
Populární motoristická akce v britském Goodwoodu má za sebou další vydařený ročník. Na rozlehlém panství lorda Marche se opět pálily gumy a hektolitry benzinu a i letos si mohli návštěvníci hlavy ukroutit, aby nepřehlédli žádný z pozoruhodných exponátů.

Tak rozsáhlou sbírku automobilových skvostů nikde jinde na světě pohromadě neuvidíte. Z původně komorní oslavy motoristického sportu vyrostla za dvaadvacet let prestižní akce světového významu. Dostaveníčko si tu každoročně dávají ta nejdražší a nejvzácnější auta světa, která jinak stojí ve výstavních expozicích. V Goodwoodu se však objevují i rarity, které jsou po většinu roku dobře ukryté před zraky diváků v soukromých sbírkách.

Panství lorda Marche s letošní skulpturou Mazdy

Letošní ročník Festivalu rychlosti byl ve znamení Mazdy a nesl podtitul „Na plný plyn a neohroženě: závodění na hraně“. Stejnou symboliku měla i skulptura tradičně umístěná před Goodwood Housem, který je sídlem vévody z Richmondu. Na vrcholu 40 metrů vysoké plastiky složené ze 720 nosníků do tvaru šroubovice DNA se leskl vítězný vůz LeMans 1991, legendární Mazda 787B s rotačním motorem, a koncept LM55 Gran Turismo Vision.

Akce svým výjimečným charakterem mapuje motorismus od úplných počátků až po současnost. I letos se tu bok po boku setkaly moderní i historické monoposty Formule 1, Formule 3000, závodní speciály série NASCAR, INDYCAR, LeMans, Cam-Am, DTM, WTCC, IROC, SCCA, IMSA, modely šampionátu FIA GT i šampionátu cestovních vozů, speciály pro závody do vrchu, dakarské a rallyové legendy, dragstery, současné i klasické závodní motocykly a další a další unikáty, které psaly historii motoristického sportu.

Bugatti Type 39/35B a Triumph Dolomite Spring

Bugatti Type 39/35B a Triumph Dolomite Spring

Ford Mustang

Ford Mustang "Hoonicorn"s výkonem 845 koní a legenda Gymkhany Ken Block

A co teprve, když se dají tyto legendy do pohybu. Na 1,86 kilometru dlouhé improvizované závodní trati, která je po zbytek roku příjezdovou komunikací k sídlu vévody z Richmondu, každoročně měří síly valná část leckdy nenahraditelných exponátů nevyčíslitelné hodnoty.

I když jde pouze o exhibici pro nadšené davy, řada řidičů bere závod se vší vážností a o neplánované výlety mimo trať tu bohužel není nouze. V bariéře, které jsou zde z tradičních balíků slámy, letos předčasně ukončil svou jízdu třeba bubeník kapely Pink Floyd Nick Mason s vozem Auto Union Type D nebo nejrychlejší muž planety Andy Green, který v levotočivé zatáčce Molecomb rozbil svůj Jaguar XJR Rapid Response. Ve stejném místě bohužel neslavně skončila i daleko vzácnější Mazda 767B, historický speciál skupiny C pro LeMans.

Auto Union Type D a Nick Mason, bubeník kapely Pink Floyd

Auto Union Type D a Nick Mason, bubeník kapely Pink Floyd.

Rekord místní trati drží i nadále Nick Heidfeld, který v roce 1999 zajel v monopostu McLaren MP4/13 čas 0:41,60. Letos byl v závodě do vrchu nejrychlejší Olly Clark s vozem Subaru Impreza „Gobstopper II“ s časem 0:44,91, o půl sekundy pomalejší byl Jean-Phillippe Dayraut v Mitijet Mini Pikes Peak. Třetí skončil Rod Millen s Toyotou Celicou Pikes Peak.

Fotogalerie

Kromě závodu do vrchu hostil festival rychlosti i tradiční přehlídku elegance. Na trávníkovém koberci se letos představily hlavně modely s okouzlujícími karosériemi od studia Figoni et Falaschi, které letos slaví 80 let od založení. Šedesáté výročí tu oslavila také jedna z legend francouzského automobilismu Citroën DS.

Kořením této výjimečné výstavy jsou tradičně ikony motoristického sportu. Ve výčtu přítomných osobností ani letos nechyběla významná jména jako John Surtees, Sir Jackie Stewart, Sir Stirling Moss, Valentino Rossi, Casey Stoner, Jean Ragnotti, Hannu Mikkola, Jenson Button, Kimi Räikkönen, Ken Block, Richard Petty, Ben Collins, Luke Fink a řada dalších.

Bugatti EB 110 SS

Bugatti EB 110 SS

S rostoucím významem akce každoročně stoupá i zájem automobilek prezentovat zde svůj výrobní program a potenciál. Letos jich na zahradě před Goodwood Housem vystavovalo více než dvacet.

Nouze tu nebyla o atraktivní koncepty ani výstavní premiéry. Třeba americký koncern Ford se zde letos pochlubil novým Focusem RS, Mazda se prezentovala čtvrtou generací modelu MX-5 a domácí Aston Martin tu ukázal v pohybu i supersportovní koncept Vulcan. Sériových novinek bylo na seznamu více než dvacet.

Další ročník festivalu rychlosti v britském Goodwoodu je plánovaný na konec června 2016. Jeho návštěvu vám nemůžeme jinak než výrazně doporučit, pro fanoušky rychlých vozů jde rozhodně o nejvýznamnější akci celého kalendářního roku.



Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Chystá se zdražení pokut: za telefonování a focení až 10 tisíc a 4 body

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy ve spolupráci s policií pracuje na zpřísnění bodového systému. Více se bude postihovat používání...

Škoda Kodiaq GT: kupé-SUV se testuje převlečené za mazdu, jako před 30 lety

Prototypy Škody Kodiaq GT převlečené za SUV Mazdy.

Znetvořené prototypy prohánějící se v běžném provozu fascinují milovníky automobilů. Tuší, že maskování ukrývá něco...

Další z rubriky

Byl to socialistický klump, říká sběratel o Škodě 1201. Přesto ji koupil

Účastníci mezinárodní veteránská rallye South Bohemia Classic zavítali do...

Příznivci historických vozidel si mohli o víkendu na jihu Čech dosyta užít nablýskaných strojů, s nimiž přijeli jejich...

Autofotka týdne: Důkaz, že automobilový středověk nebyl dobou temna

Ford Taunus RS17

Je to přímý prapředek dnešních ostrých Fordů RS. Seznamte se: Ford Taunus 17M RS Hardtop Coupe P7b. Vyráběl se jen tři...

Nejúspěšnější peugeot slaví dvacetiny. 206 je dodnes krásná

Peugeot 206

O autech se většinou mluví mezi kluky a pány, Peugeot ale dokázal proniknout i do povědomí ženské populace, jeho 206...

Najdete na iDNES.cz