Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Requiem za benzin: Audi R8 už jezdí i na naftu

aktualizováno 
Svět aut nebude po detroitském autosalonu jako dřív. Amerika naftu v osobních autech odmítá, ale právě ona viděla poprvé čistokrevné sportovní nářadí jménem Audi R8 s ikonickým štítkem TDI na zádi.

Audi R8 V12 TDI | foto: Audi

Naši dědečkové byli zvyklí u stojanu s nápisem nafta, případně diesel dávat pít něčemu velkému, co převáží skupiny lidí, zvířat, věcí nebo je určeno pro práci na poli, v dole...

Dnes si tuto kapalinu lijí do nádrží i kravatou okrášlení pánové v saku od Armaniho. A co víc, v takto poháněném dvoudveřovém kupé vám to pak nandají kdekoli na okresce, dálnici a občas i na okruhu. VÍCE ZDE

Superauto, které se ve svých benzinových verzích chce poměřovat s lamborghini nebo Aston Martinem, porušilo jedno z posledních tabu.

Pohled z druhého úhlu říká, že Audi udělalo logický krok, který nutně musel následovat po úspěších desetiválce TDI v závodech Le Mans.

Prozatím stojí naftová R8 v Detroitu pod označením koncept. Zvenku se od bezinové liší ztvárněním některých detailů.

To nejdůležitější se ovšem děje v místech, kde se v autech na naftu kdysi vozilo uhlí nebo pomeranče. Za zády řidiče bude burácet dvanáct válců sevřených v šedesátistupňovém úhlu. Šestilitrový podélně uložený motor disponuje tísícovkou newtonmetrů krouticího momentu a maximálním výkonem 500 koní.

Jak dlouho bude náporům newtonmetrů odolávat spojka a manuální šestistupňová převodovka, je otázkou.

S moderním commonrailem tak ujedete komukoli, kdo se neumí rozjet na stovku za méně než 4,2 sekundy. Což je o 4 desetiny lepší čas než u benzinové varianty.

Maximálka je přes 300 kilometrů v hodině. Nezbytným doplňkem motoru TDI je informace o spotřebě. Když pojede naftová R8 podle norem, vystačí s deseti litry paliva na sto kilometrů jízdy. Realita okruhového vytrvalce bude ovšem pravděpodobně někde jinde...

Motor se chlubí respektem k emisním normám Euro 6 přichystaným na rok 2014.

Audi R8 V12 TDI v číslech
motor V12 TDI, common-rail
objem 5 934 cm3
zdvih x vrtání 91,4 x 83 mm
max. krouticí moment 1 000 Nm při 1 750 až 3 000 ot./min
max. výkon 368 kW
max. rychlost přes 300 km/h
zrychlení 0-100 km/h 4,2 s
převodovka šestistupňová manuální

Autor:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Elektropohon a autonomní řízení změní vzhled aut, říká slovenský designér

Vedoucí designér interiérů škodovek Peter Olah

Jako obor s krátkou historií, ale rozhodně velkou budoucností vnímá automobilový design jeho přední slovenský...

Špinavá Praha má viníky: auta s chybějícími filtry pevných částic

Ilustrační snímek

Praha dlouhodobě bojuje se znečištěním vzduchu ze silniční dopravy. Studie ÚAMK a ČVUT, kterou si magistrát zadal,...

Najdete na iDNES.cz