Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Requiem za benzin: Audi R8 už jezdí i na naftu

aktualizováno 
Svět aut nebude po detroitském autosalonu jako dřív. Amerika naftu v osobních autech odmítá, ale právě ona viděla poprvé čistokrevné sportovní nářadí jménem Audi R8 s ikonickým štítkem TDI na zádi.

Audi R8 V12 TDI | foto: Audi

Naši dědečkové byli zvyklí u stojanu s nápisem nafta, případně diesel dávat pít něčemu velkému, co převáží skupiny lidí, zvířat, věcí nebo je určeno pro práci na poli, v dole...

Dnes si tuto kapalinu lijí do nádrží i kravatou okrášlení pánové v saku od Armaniho. A co víc, v takto poháněném dvoudveřovém kupé vám to pak nandají kdekoli na okresce, dálnici a občas i na okruhu. VÍCE ZDE

Superauto, které se ve svých benzinových verzích chce poměřovat s lamborghini nebo Aston Martinem, porušilo jedno z posledních tabu.

Pohled z druhého úhlu říká, že Audi udělalo logický krok, který nutně musel následovat po úspěších desetiválce TDI v závodech Le Mans.

Prozatím stojí naftová R8 v Detroitu pod označením koncept. Zvenku se od bezinové liší ztvárněním některých detailů.

To nejdůležitější se ovšem děje v místech, kde se v autech na naftu kdysi vozilo uhlí nebo pomeranče. Za zády řidiče bude burácet dvanáct válců sevřených v šedesátistupňovém úhlu. Šestilitrový podélně uložený motor disponuje tísícovkou newtonmetrů krouticího momentu a maximálním výkonem 500 koní.

Jak dlouho bude náporům newtonmetrů odolávat spojka a manuální šestistupňová převodovka, je otázkou.

S moderním commonrailem tak ujedete komukoli, kdo se neumí rozjet na stovku za méně než 4,2 sekundy. Což je o 4 desetiny lepší čas než u benzinové varianty.

Maximálka je přes 300 kilometrů v hodině. Nezbytným doplňkem motoru TDI je informace o spotřebě. Když pojede naftová R8 podle norem, vystačí s deseti litry paliva na sto kilometrů jízdy. Realita okruhového vytrvalce bude ovšem pravděpodobně někde jinde...

Motor se chlubí respektem k emisním normám Euro 6 přichystaným na rok 2014.

Audi R8 V12 TDI v číslech
motor V12 TDI, common-rail
objem 5 934 cm3
zdvih x vrtání 91,4 x 83 mm
max. krouticí moment 1 000 Nm při 1 750 až 3 000 ot./min
max. výkon 368 kW
max. rychlost přes 300 km/h
zrychlení 0-100 km/h 4,2 s
převodovka šestistupňová manuální

Autor:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.