Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Requiem za lordův závoďák: 400 koní Jaguaru S- Type R

aktualizováno 
Přesně kvůli tomuto autu by bylo škoda, kdyby Jaguar skončil. Ušlechtilá ostrovní automobilka si ekonomicky nevede nejlépe, stále ale vyrábí auta, která chytnou za srdce a vyzařují aristokratickou nadřazenost a charakter sportovních vozů klasické školy. S-Type sice míří do automobilového důchodu, požitek z jízdy vám ale jeho čtyřsetkoňová verze R nabídne stejný jako zamlada.

ZVENČÍ  |  ZEVNITŘ  |   MOTOR  
 JÍZDA CENA 
ZÁVĚR

Už za pár dní bude na frankfurtském autosalonu představen jeho nástupce. - VÍCE ZDE 

S-Type ale ani po devíti letech nepatří do starého železa. Technicky sice nikdy nedosahoval na automobilový olymp a rovněž z hlediska estetiky a zpracování mu i v mládí bylo co vytýkat, mimořádný šarm a charisma se mu ale nedá upřít ani při odchodu do automobilového důchodu.

Model S-Type navržený a vyvinutý v konstrukčním centru Jaguaru ve Whitley byl poprvé představen na mezinárodním autosalonu v Birminghamu v říjnu 1998. V březnu následujícího roku byla zahájena jeho výroba ve firemním závodě Castle Bromwich v Birminghamu.

ZVENČÍ: Návrat do budoucnosti

Velmi nadčasový a poutavý vzhled modelu S-Type v sobě zosobňuje to nejlepší z věhlasných modelů řady Mark 2 a původních sedanů S-Type. Tradiční čtyřoká příď, přikrčená silueta a nadčasově oblé linie nenechají nikoho na pochybách k jakému výrobci vůz přiřadit.

Nekompromisní provedení "R“ se od konfekčního "estajpu“ navenek odlišuje síťovanou maskou chladiče, absencí chromovaných lišt, dvěma mohutnými koncovkami výfuku, decentním spoilerem na víku zavazadelníku a koly o rozměru 19 palců. 

Daleko k dokonalosti má kvalita jeho řemeslného zpracování, což je na první pohled patrné na spasování jednotlivých částí karoserie.

Může se hodit

Vyberte si vůz on-line! www.automodul.cz

Zcela samostatnou kapitolou je výhled z vozu. Tvar karosérie je v první řadě podřízen estetice, dále bezpečnosti a aerodynamice. Přehled nad dopravní situací tím rozhodně utrpěl, prakticky v každém směru. Špatný výhled spolu s velkými vnějšími rozměry občas způsobují dojem, že se ani nevejdete do jízdního pruhu.

ZEVNITŘ: Jedna ruka netleská

Zatímco exteriéru lze po stránce estetiky stěží co vytknout, vnitřnímu prostoru lze tleskat jen z povinnosti.

V porovnání s hlavními konkurenty nelze interiér rozhodně označit za luxusní, je však neskutečně stylový.

Dvoubarevné kožené čalounění byste v jakémkoliv jiném autě pravděpodobně nesnesli, v případě klubovek v jaguaru si řeknete, že právě takhle mají vypadat. Co naopak nepotěší, jsou zastaralá tlačítka a ovladače, která nezapřou příbuznost s letitými fordy. Naší kritice neuniknou ani poměrně nevzhledné plastové materiály, jakými jsou třeba obložené sedačky.

Po stránce velikosti nevybočuje s-type z třídního průměru. Vpředu je místa tak akorát, zadní část naopak prostorem překypuje.

Zavazadlový prostor odpovídá zaměření a využití sportovní limuzíny. Papírových 580 litrů možná uspokojí i stěhovavější povahy, praktické využití je však díky mělkému dnu nízkému vstupnímu otvoru velmi omezené. Tradiční zavazadla anglického gentlemana, tedy golfové náčiní a loveckou výzbroj ale pojme s přehledem.

Sportovní provedení "R“ si navíc vyžádalo instalaci dodatečného vyztužení v zavazadlovém prostoru, to že jsou zadní sedadla sklopná, je tudíž k ničemu. Zmiňovaná výztuž má v sobě sice otvor k prostrčení dlouhých předmětů, v opěradlech zadních sedadel tento otvor ale chybí. Pro výlety s lyžemi je tento jaguar uzpůsoben nejvýše ve třech.

MOTOR: 50x a stále poprvé

Kompresorem přeplňovaný osmiválec s výkonem takřka 400 koní  je klenot, díky kterému s-typu všechny hříchy odpustíte.

Křižovatka, na semaforu svítí červená vy stojíte v první řadě a hlavou se honí vzpomínky na předchozí podobnou situaci, v duchu si říkáte už ne, už to neudělám. Ze-le-ná, plynový pedál dopadá až na doraz, motor se se silným burácení probouzí k životu a ručička otáčkoměru letí vzhůru. Zadní kola se několikrát protočí než se zahryznou do asfaltu, záď se zavlní a mohutná akcelerace posádku zaboří do sedaček.

Neuběhnou ani tři vteřiny a dosahujete maxima, tedy maxima povoleného na městských komunikacích. Impozantní?! V případě bezmála pětimetrového sedanu rozhodně. Pokud nebudete svázáni předpisy, stovku dosáhnete za 5,6 vteřiny, pokud nemáte příliš vyvinutý pud sebezáchovy, dostanete se až na maximum, které leží na hodnotě 249 km/h.

Řada konkurentů sice nabízí papírově i fakticky šťavnatější parametry, lepší motor i převodovku. V s-typu je pocit z rychlosti a akcelerace ale daleko emotivnější a intenzivnější, už jen proto, že byste to od něj zprvu nečekali. Kompresor si pohvizduje a automatická převodovka řadí bleskurychle a plynule. Možná není nejrychlejší ze všech, ale spolu s motorem tvoří velmi hodnotné partnerství.

Bonbonkem navrch je řízný zvuk, který se line od dvou hlavní výfuku na zádi. Jenom tak lechtáte motor při jízdě městem a ví o vás celá ulice. Diváci ale musí hledat namísto červeného nebo žlutého zuřivého sporťáku gentlemana v černém.

Zmiňovat apetit se ve vyšších kruzích nesluší. A tenhle zuřivý jaguar žere snad i trávu kolem silnice. Při snaze o vyloženě ekonomickou jízdu s nohou jako pírko se nám s velkým sebezapřením podařilo dosáhnout průměrné spotřeby 12,8 litrů. Reálná spotřeba však leží někde mezi 16 a 18 litry.

JÍZDA: Kurz sebeovládání

Doménou tohoto gentlemana jsou kvalitní rovné autostrády, překvapivě dobře si však vede i točivých disciplínách. Téměř pět metrů délky je při prudkém manévrování pochopitelně znát, také naklánění karosérie lze stěží označit za minimální, tuhý podvozek však z klidu jen tak nevyvedete.

Řízení je poměrně tuhé a komunikativní, chování vozu je dobře předvídatelné ovšem za předpokladu citlivé práce s plynovým pedálem.

Pokud se necháte unést, S-type R vám ukáže, co znamená slovo přetáčivost. 541 newtonmetrů totiž umožňuje okořenit prakticky každý výjezd ze zatáčky efektním kvílením devatenáctipalcových pneumatik a klouzající zádí, která auto do zatáčky doslova vyhodí.  

Nejslabší kapitolou mlsného kocoura je brzdová soustava. Krotit čtyřsetkoňové stádo a osmnáct metráků pohotovostní není snadný úkol. Pozvolnější nástup brzdného účinku bychom tedy jaguaru ještě prominuli, ale nedostatečná výkonnost při plném opakovaném nasazení jsou u vozu tohoto kalibru těžko odpustitelný hřích.

CENA: Lepší už to nebude

Nic jiného čtyřsetkoňového za necelé dva miliony nepořídíte. Jeho nástupce XF je jiný, více technicistní a styl parkoviště londýnského pánského klubu hází za hlavu.

S-Type R není decentní ani uhlazený, je brutální a sportovně elegantní. K normální limuzíně by to nesedělo, k britské ano.

"ERko" dostalo bohatou výbavu už do základní verze: mimo jiné xenonové světlomety, elektricky ovládaná sedadla i volant a hlavně - podvozek CATS s počítačem řízeným nastavováním tlumičů v závislosti na stylu a rychlosti jízdy. Za příplatek 42 tisíc je možno mít i aktivní tempomat. Pokud vám nenápadná síla kocoura učarovala, je nejvyšší čas pro něj s milionem a 895 tisíci vyrazit.

Jeho moderní následovník XF už vystrkuje drápy, a z frankfurtského autosalonu se chystá skočit do arény bojovat o zákazníky.

ZÁVĚR: Zákon přitažlivosti

Má jméno, má styl, má výkon, ale i řadu drobných nedostatků. Je to jaguár se vším všudy, je to prostě jaguár. Za vznešeným jménem a mimořádně charismatickou plechovou skořápkou je ukryto víc, než by se na první pohled mohlo zdát. Tahle nabroušená kočka je navíc za cenu, která nevyplení lordovu portmonku. Peníze ušetřené za služby předraženého šoféra tak může investovat do galonů vysokooktanové potravy. Konečně, kdo bych chtěl sedět vzadu?

Jaguar S-Type R v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4892 x 1819 x 1447 x 2909
hmotnost pohotovostní/celková (kg) 1795/2275
MOTOR kompresorem přeplňovaný zážehový osmiválec 4,2 litru
objem (ccm) 4196
max. výkon (kW/k) 291/395
max. krouticí moment (Nm) 541
max. rychlost (km/h) 249 (elektronicky omezeno)
zrychlení 0-100 km/h (s) 5,6
spotřeba město/mimo město/kombinovaná (l) 18,6/9,3/12,4
pneumatiky

245/40 R18

základní cena (Kč) 1 895 000

Pozn: údaje uváděné automobilkou

Jaguar S-Type RJaguar S-Type RJaguar S-Type R



Jaguar S-Type RJaguar S-Type RJaguar S-Type R



Jaguar S-Type RJaguar S-Type RJaguar S-Type R



Jaguar S-Type RJaguar S-Type RJaguar S-Type R



Jaguar S-Type RJaguar S-Type RJaguar S-Type R



Jaguar S-Type RJaguar S-Type RJaguar S-Type R



Jaguar S-Type RJaguar S-Type RJaguar S-Type R



Jaguar S-Type RJaguar S-Type RJaguar S-Type R



Jaguar S-Type RJaguar S-Type RJaguar S-Type R



Jaguar S-Type RJaguar S-Type RJaguar S-Type R



Jaguar S-Type RJaguar S-Type RJaguar S-Type R



Jaguar S-Type R



PLUSY MINUSY

vzhled vozu

výhled z vozu

pořizovací cena spotřeba
standardní výbava účinnost brzd
exkluzivita značky prostor na předních sedadlech
dynamické vlastnosti kvalita řemeslného zpracování
prostor na zadních sedadlech vzhled plastových dílů v interiéru
součinnost motoru a převodovky využitelnost kufru

Autoři:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.