Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Výkladní skříně hrdých motoristů

aktualizováno 
V dnešních autech bývá prostor u zadního okna nudně prázdný. Kromě několika málo tuningových aut, které se chlubí mohutnými reproduktory, tam zůstává většinou prázdno. V romantických dobách našeho mládí a cest Škodou 100 za vůně benzinu a připálené gumy to bylo oblíbené odkladiště, ale také výkladní skříň pyšného automobilisty.

dobové doplňky | foto: Lukáš Hron, Mobil

Pes s hlavou houpající se na pružince nebo i vajíčka. Za zadními sedadly škodovek, trabantů nebo moskvičů jsme toho mohli v minulém století vidět víc než dost.

Frajeři tam měli velké reproduktory, aby lépe zněl Milan Chladil nebo Citron, nezbytný byl autoatlas. Jedovatě barevný chlupatý kobereček byl frajeřina, starší ročníky přidaly plechovou autolékárnu.

Fotogalerie

Důvod byl jednoduchý, odkládací prostory tehdejších aut nestály za řeč a věci, které jste občas potřebovali mít po ruce, nebylo kam dát. Přihrádky ve dveřích byly malé (jestli vůbec nějaké) a do kaslíků pod přístrojovou deskou se vešly maximálně tak sluneční brýle a návod k obsluze vozidla.

Navíc v té době byl nejrozšířenějším typem vozidla sedan, který měl na rozdíl od pětidveřových karoserií pevný panel pod zadním oknem. "My jsme tam s manželem převáželi i plata vajíček, tedy pokud nebylo zrovna horko," říká Věra Malá z Prahy. "Z dnešního pohledu to asi vypadá směšně, ale v té době to tak dělala obrovská spousta lidí."

dobové doplňky

"Já celé roky koukal z okna činžáku na hnědý tuzexový Ford Escort, kde za obřím zadním sklem na smetanově bílé dečce hlídal obrovský pavouk. Zblízka to byl kus dřeva, vypreparovaný samorost. Ale z toho druhého patra to byl prostě velký pavouk,“ vzpomíná František Kulíšek.

Dnes už za zadním oknem nic nevozíme. Nejen proto, že sedanů, které mají za zadními sedačkami pevné plato, ubývá. Je to hlavně nebezpečné.

Moderní automobily mají naštěstí dostatek odkládacích míst a posádka ani řidič tak nemusejí být vystaveni možnému riziku. Řidič má ve zpětném zrcátku výhled na situaci za vozidlem a nebezpečí pak nehrozí ani při případné nehodě. Tlustý autoatlas letící kabinou umí zlomit vaz. O tom, co mohou způsobit volné předměty v nebezpečných situacích, si můžete přečíst zde.

A co jste vozili za oknem vy? Vzpomínejte s galerií z motoristických srazů.

Autoři: ,




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.