Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Retrominiatura vzpomíná na západoněmecký velorex

  11:16aktualizováno  11:16
Dvě sedadla, čtyři kola a přední masku jako rybí obličej. Retrokoncept Fuldamobil navazuje na stejnojmenné vozítko z poloviny minulého století, kdy Německo brázdily tisíce podobných tříkolových velorexů.

Na svébytný design původních Fuldamobilů druhé generace, s maskou připomínající rybí tlamu, se pokouší navázat německá firma Edag, která se živí designérskými návrhy všech možných dopravních prostředků. Edag Fuldamobil, tedy retro ve stylu původní tříkolky, navrhl designér Jeremie Pointier a s největší pravděpodobností je to jen cvičení, které se do sériové výroby nedostane.

Ostatně i předchozí koncept Edagu z loňského roku, který se jmenoval Edag Light Car, do výroby nezamířil. A proč si německá firma vybrala jako předlohu podivnou tříkolku z padesátých let minulého století? Důvod je prostý, firma sídlí ve středoněmeckém městě Fulda (severně od Frankfurtu nad Mohanem), kde se zrodil i původní Fuldamobil. Jeho jméno je pak zcela výstižné.

Fuldamobil Concept

Novodobý koncept už není tříkolkou, ale klasickým čtyřkolovým autem, malinkým, zhruba velikosti Fiatu 500. Předek vychází z originálního Fuldamobilu, kterému se přezdívalo rybí tlama. Ustupující šípovitá záď alespoň evokuje původní tříkolku. Žádné další podrobnosti o konceptu Edag nezveřejnil, pravděpodobně ho veřejnosti představí na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu, který má doslova za rohem.

Retroauta jsou dnes velmi populární. Ve větším měřítku to začal v devadesátých letech VW Brouk, následovalo retro Mini a dnes slaví slušné prodejní úspěchy reinkarnace Fiatu 500. Fuldamobil ale z této skupiny poněkud vybočuje. Jeho design evokuje sociální autíčka z poválečného Německa, která byla sice populární, ale málokdy krásná a nadčasová. Spíš prapodivná. Srovnávat ho tak můžeme spíš s exotickými retroautíčky z Japonska, jako bylo Daihatsu Copen, Toyota Will nebo šílené modely japonské karosárny Mitsuoka.

Fuldamobil Concept

"Zápaďácký" velorex

Značka Fuldamobil asi většině současných motoristů mnoho neřekne. Automobily této značky, podle návrhu bývalého novináře Norberta Stevensona, vyráběla firma Elektromaschinenbau Fulda od roku 1950 do konce šedesátých let. A svou koncepcí je můžeme přiřadit k u nás dobře známému plátěnému velorexu. První modely měly dokonce koženkovou karoserii, ty další už hliníkovou. Ale vždy to byly tříkolky s dvěma koly vpředu a jedním vzadu.

První originální Fuldamobil N2 měl dřevěnou kostru a karoserii potaženou vinylem. Design, jestli se tak vzhled modelu N2 dá vůbec hodnotit, byl velmi jednoduchý. Dvoumístné autíčko poháněl motocyklový dvoutakt od známé značky Fichtel & Sachs o objemu 0,35 litru. Výkon necelých deset koní stačil na maximální rychlost 80 kilometrů za hodinu.

Modely S4 a S6 už vypadaly zcela jinak. Měly hliníkovou a notně zaoblenou karoserii s výrazně aerodynamicky střiženou zádí – první s velkým oknem, druhý s menším. Motor zůstal dvoutaktní, výkon vzrostl na rovných deset koní, ale stačil mu k tomu objem jen 0,2 litru. S většími či menšími změnami se pak hliníkové modely vyráběly až do konce šedesátých let, kdy už výrazně lepší ekonomická situace miniautíčkům nepřála a na scénu se pomalu ale jistě drala auta normální koncepce a mnohem větších rozměrů.

Současný retrokoncept od společnosti Edag se inspiroval dvoubarevnou variantou posledních modelů původního Fuldamobilu. Dost možná i některou licenční variantou, protože Fuldamobil vcelku úspěšně pronikl do světa v mnoha licenčních podobách. Vyráběl se třeba ve Švédsku, Řecku, Portugalsku, Velké Británii, ale i za mořem v Jižní Americe, nebo dokonce v Indii. Většinou šlo ale jen o malé série spíš ruční výroby než velké průmyslové produkce. Což ostatně platí i o německém originálu.

Po válce nebyl Fuldamobil rozhodně jediným miniatíčkem na trhu. Němci chtěli jezdit a vůbec jim nevadilo, že místo pořádného auta budou brázdit dálnice v tříkolkách nebo jiných samohybech. Velmi populární byla (což platí dodnes) BMW Isetta, která postavila tradiční značku na nohy. Mezi takzvané "Bubble Cars" patřily i Messerschmitt KR200, Heinkel Kabine, Goggomobil, Zundapp Janus a další.

Autoři:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu...
Auťák z jiné planety: Mercedes-AMG Project One je ochočená formule

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Ještě nikdy nemělo silniční auto tak blízko k formuli 1 jako chystaný Mercedes-AMG Project One. Supersport má uzavřenou karoserii a dvě místa v kabině, jinak...  celý článek

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.