Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fotogalerie pro otrlé: na výstavě automobilových zombie

  14:34aktualizováno  14:34
Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - Fascinující pohled do automobilové hrobky nabídne unikátní expozice na veteránském salonu Retromobile. V přízemí haly dvě na pařížském výstavišti jsou k vidění zubožené automobilové klenoty, které celá desetiletí chátraly zapomenuté na hospodářství Rogera Baillona.

Expozice sbírky Rogera Baillona na výstavě Rétromobile | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Když vás pustí za černou plentu, pochopíte, jak se cítili při objevení hrobky Tutanchamona.

Jen jednou za život

Byla by to sbírka nevyčíslitelné hodnoty, teď je z většiny aut jen nezachránitelná hromada rzi, puchřící gumy a tlejících látek. Matthieu Lamoure a Pierre Novikoff, kteří sbírku opuštěnou na usedlosti kdysi zámožného podnikatele Rogera Baillona na západě Francie našli, musí ty automobilové zombie budit ze spaní. Takové odhalení se hledačům veteránů stane jednou za život, některému možná nikdy. Odborníci na vzácná auta aukční síně Artcurial Novikoff s Lamourem myslí, že podobná kolekce už na světě zapomenutá není.

Smutný pohled

Když tam vstoupíte, oněmíte úžasem. Na Retromobilu je ruch a cvrkot, tady je klid a mluví se tiše, slyšet je sem tam smutný vzdech. Jako by chtěli návštěvníci zachovat pietu. Je to hrobka se vším všudy, dýchne tu na vás mrazivý vzduch ze záhrobí.

Expozici kousků, které nakonec zamíří do dražby, pojali organizátoři dramaticky. Za černou plentu vás pustí do černočerně vybaveného pavilonu, ve kterém jsou měkce žlutým světlem nasvíceny ostatky aut, které ve většině případů už nelze zachránit.

Expozice sbírky Rogera Baillona na výstavě Rétromobile

Padesát let zapomenutá sbírka šedesáti aut se bude dražit v pátek 6. února přímo na veteránském autosalonu Retromobile v Paříži. Často jsou to kousky, které všichni považovali za ztracené, mnohdy vzniklé v jen pár exemplářích. Novikoff s Lamourem jmenují hlavně krásné ladné talboty karosované slavným mistrem karosářem Saoutchikem. V kolekci šedesáti neuvěřitelných skvostů jsou ale i bugattky, hispano-suizy, panhardy, maserati, ferrari, delahaye, delage...

Expozice sbírky Rogera Baillona na výstavě Rétromobile

Fotogalerie

Nikdo prozatím nevysvětlil, jak se do té automobilové hrobky dostaly mnohem mladší kousky: z Ferrari 308 GTO čouhají cáry igelitu. Vzácná nedoceněná kráska Lancia Thema 8.32 s motorem od Ferrari ještě svou stříbrnou barvu neztratila, ale podle vyvolávací ceny dva tisíce eur je už nenávratně ztracena.

Většina aut ztratila původní lak a je prostě rezavá skrz naskrz. Jen pár kousků lze zachránit, ostatní se v aukci prodají za symbolické částky. Ceny startují na 500 eurech, ty nejvzácnější kusy mají milionové cenovky, v eurech samozřejmě.

„Jsou vystavené a prodávají se tak, jak jsme je našli,“ popisuje Novikoff. „Možná chybí nějaká pavučina a prach, který se z nich vyfoukal při transportu.“ Lamoure přirovnává postup při stěhování veteránů k péči o Monu Lisu, která bydlí v Paříži jen pár kilometrů od výstaviště u Porte de Versailles, kde se veletrh Retromobile koná.

Expozice sbírky Rogera Baillona na výstavě Rétromobile

Auta jsou po desítkách let strávených pod různými provizorními přístřešky v katastrofálním stavu, mnohé z nich tam stály přes padesát let. Nikdo už nezjistí, jaké byly plány Rogera Baillona, když je schraňoval. Část sbírky rozprodal v sedmdesátých letech minulého století, když se dostal do finančních potíží. Nikdo už nevěděl, že část pokladu ve svém sídle nechal.

K autům se dostal v padesátých a šedesátých letech, kdy si nikdo neuvědomoval cenu předválečných unikátů. Baillon je doslova zachraňoval z vrakovišť nejen po Francii, ale i v Evropě. Byl to první ze sběratelů, jak je známe dnes. Chtěl vybudovat muzeum oslavující umění stavby aut. A ukázat to chtěl na těch nejšťavnatějších kouscích, které vůbec kdy vznikly.

Auta jeho přepravní společnosti přivážela skvosty na jeho panství, kde je bez ladu a skladu nechával, parkoval jedno vedle druhého a budoval jim provizorní chýše. Baillonovi potomci o sbírku chátrajících veteránů nejevili zájem, až v loňském roce oslovili odborníky. Novikoff a Lamoure možná nebudou mít z té zničené krásy dlouho klidné spaní, každopádně se ale zapsali do historie veteránismu.

Postavit si do obýváku hromadu šrotu vzácného auta má trochu dekadentní podtext, pro milovníka veteránů je to ale od návštěvy té neuvěřitelné pařížské expozice nový druh umění. Umění soch automobilových zombie.

Expozice sbírky Rogera Baillona na výstavě Rétromobile




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.