Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Revoluce na silnicích: Nová jsou pravidla, pokuty i řidičské průkazy

aktualizováno 
Od podzimu do jara teď budou motorová vozidla svítit. Na přechodech získali chodci větší přednost než dříve. Děti musí do bezpečnostních sedaček a telefon zmizí z řidičovy ruky. Na neznačených kruhových objezdech již neplatí přednost zprava - naopak, přednost má auto jedoucí po okruhu. Řidiči si budou zvykat i na pravidlo "zipu", policii je nutné volat k nehodě jen při škodě nad 20 tisíc korun, pokud se nikdo nezranil. Piráti silnic si ovšem také přijdou na své. Beztrestně mohou používat antiradary a také sankce za těžší a pravidelné dopravní delikty jsou nyní méně přísné než v minulosti. To jsou hlavní změny, které plynou z nového zákona o silničním provozu, který na zdejších silnicích platí od 1. ledna 2001. v

Prakticky vzato - řidič se teď může po dálnici prohánět rychlostí 180 kilometrů v hodině, za což mu nově hrozí maximálně dvoutisícová pokuta. Nic víc. Ještě minulý rok za tento těžký dopravní delikt policie kromě stejné pokuty trestala řidiče také zápisem do jeho evidenční karty, a pokud ho na dálnici lapila při stejném přestupku podruhé, znamenalo to ztrátu řidičského průkazu. Nyní motorista jen podruhé zaplatí. Hodnocení přestupků je totiž mírnější a nové zákony přesně vymezují tresty, což dřív nebylo. Jinými slovy - teď je jasně dáno, kdy policie okresnímu úřadu nahlásí, že konkrétní řidič páchal na silnici závažné přestupky. Za tři záznamy během 12 měsíců motorista přijde maximálně na šest měsíců o řidičský průkaz. Mezi těžké - a záznamem do řidičovy karty postihnutelné - přestupky patří jízda v obci přesahující povolený limit o 30 kilometrů v hodině a mimo obec je hranice posunutá dokonce o 50 kilometrů v hodině. Takže - až když policie naměří motorovému vozidlu na dálnici rychlost 181 kilometrů v hodině, dostane jeho řidič kromě pokuty i zápis do evidenční karty. Stejně budou okresní úřady hodnotit nedání přednosti, jízdu na červenou a riskantní předjíždění. Přímo v místě nehody může řidič-viník nově zaplatit až pět tisíc korun. Zůstává v platnosti, že úřady mohou řidičský průkaz odebrat i motoristovi, který způsobil nehodu, ale jinak má evidenční kartu čistou. Ve všech ostatních případech nemohou policisté na pokutě od motoristy žádat víc než 2000 korun. Pokud přestupek bude projednávat okresní úřad, může být pokuta za závažný přestupek typu vysoké rychlosti, jízdy na červenou nebo nedání přednosti v jízdě i třítisícová. A za nehodu se před úřadem sankce zvýší až na sedm tisíc korun. U vážných nehod jsou tvrdší - roční - i ztráty řidičských průkazů. Řidičské průkazy nemine ještě další změna: motoristé, kteří stále jezdí s průkazem vydaným před 30. červnem 1964, musí nejpozději do dvou let požádat okresní úřad o vystavení nového dokladu. Ostatní řidiči mohou se svým stávajícím řidičským průkazem jezdit ještě pět let, od 1. ledna 2006 nebudou platit řidičské průkazy vydané před 1. lednem 2001. Zcela se mění i rozdělení průkazů do skupin. Zatímco dříve byly obvyklé skupiny A, B, C, D, M a T, nyní je kategorií víc. V 15 letech lze složit zkoušku na skupinu AM, která držitele opravňuje k řízení mopedů a malých motocyklů s konstrukční rychlostí nižší než 45 kilometrů v hodině. Ve věku 16 roků je možné po zkouškách usednout na motocykl s maximálním objemem motoru 125 cm 3, jehož výkon nepřesahuje 11 kilowattů. Tato skupina nese označení A1. V 17 letech se dá absolvovat autoškola, v níž se řidič naučí ovládat traktor a tříči čtyřkolové vozidlo s pohotovostní hmotností nižší než 550 kilogramů (B1). Do této třídy se však nevejde žádné z rozšířených aut, ani trabant, ani nejmenší nové vozy jako Fiat Seicento nebo Daewoo Matiz. Dříve oblíbený velorex naopak do této kategorie patří. V 18 letech věku mohou do autoškoly nejen zájemci o skupinu B, ale také uchazeči o motocyklovou třídu A, která je však opět omezená - tentokrát výkonem motoru 25 kilowattů. Na silnější motocykly tedy jezdci usednou až po dovršení hranice 21 let.

Pokuty za největší přestupky


Druh přestupku

Pokuta od policisty na místě

Sankce od okresního úřadu

překročení povolené rychlosti v obci o více než 30 km/h
nebo mimo obec o více než 50 km/h

max. 2000 Kč

do 3000 Kč1)

nezastavení u semaforu na červenou

max. 2000 Kč

do 3000 Kč1)

nebezpečné a riskantní předjíždění

max. 2000 Kč

do 3000 Kč1)

nedání přednosti v jízdě vozidlu na hlavní silnici nebo
přijíždějícímu zprava

max. 2000 Kč

do 3000 Kč1)

vjetí na přejezd, když je to zakázáno

max. 2000 Kč

do 3000 Kč1)

způsobí nehodu, nutnou hlásit policii

max. 5000 Kč

do 7000 Kč, ztráta ŘP až na 1 rok

ostatní porušení pravidel

max. 1000 Kč

do 2000 Kč

Poznámka: 1) ztráta ŘP až na půl roku, pokud jde již o třetí z vyjmenovaných přestupků v posledních dvanácti měsících
Pramen: MF DNES

Největší změny, které se dotknou téměř každého řidiče: chodce získali větší přednost na přechodech, děti musí jezdit v sedačkách, v zimě auta svítí celý den a telefon nelze použít bez sady hands free.

Autor:




Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.