Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Revoluce u italské klasiky: Moto Guzzi Stelvio

  10:00aktualizováno  10:00
Série podzimních motocyklových veletrhů pokračuje milánskou EICMA, kam si schovávají munici především domácí výrobci. Moto Guzzi hlavní magnety svého stánku představila s malým předstihem.

Moto Guzzi Stelvio | foto: Moto Guzzi

Stěžejní novinkou bude model Stelvio, pojmenovaný podle slavného průsmyku se spoustou zatáček u Bormia.

Továrna, sídlící u jezera Como, se v posledních letech nadechla k nebývalé modelové ofenzivě, ve které pokračuje s ještě větší intenzitou i pod křídly koncernu Piaggio, kde si zachovala vysokou míru autonomie.

Po ukončení výroby modelu Quota Moto Guzzi velké cestovní enduro nějakou dobu v sortimentu chybělo a právě Stelvio má být tím pravým nástupcem.

Etalonem této třídy je velké BMW GS a jeho značné prodejní úspěchy motivují všechny výrobce, aby stroj podobného ražení dokázali nabídnout také.

Na Stelviu je trochu vidět, že referenčním strojem bylo právě géeso, konstruktéři MG nicméně k zadání přistoupili originálně po svém.

Model Stelvio měl jakousi předpremiéru v únoru v Berlíně – nyní je už zřejmé, že oznámená podoba je definitivní a Stelvio bude v roce 2008 součástí nabídky prodejců.

Základem je motor s objemem 1151 ccm, nedávno poprvé uvedený v modelu Griso 8V, který je pro konzervativní Moto Guzzi v lecčem revoluční.

Jednak používá 4 ventily na válec, jednak tradiční rozvod OHV byl nahrazen OHC. Možná nad touto informací ohrnete nos, ale pro tradicionalistickou značku, jakou je Guzzi, tyto změny opravdu znamenají velký přelom.

Výkony jsou pak zvláště pro cestovní enduro velmi povzbuzující – 110 koní při 7 500 a 108 Nm při 6 400 otáčkách/min. Z technických parametrů je dále známa suchá hmotnost 214 kg.

Vedle motoru sází Stelvio na kvalitní podvozek: přední obrácená vidlice má masivní nosníky s průměrem 50 mm a nastavitelné předpětí i tlumení, stejně jako zadní jednotka. Nejsem si zcela jistý, ale mám pocit, že radiální brzdiče na přední brzdě mají také v této kategorii premiéru.

Příznivce šotolinových výjezdů potěší ráfky s výpletem, vpředu s průměrem 19, vzadu 17 palců, cestovatele zase držáky bočních kufrů ve standardu.
Již berlínské představení rozpoutalo četné diskuse na téma design.

Ponecháme-li stranou obvyklé polemiky, co to je cestovní enduro a jak má správně vypadat, Stelvio rozdělilo motorkářskou obec na skupiny hodně líbí/hodně nelíbí.

Některé výtky směřují k masivní koncovce výfuku, která by však měla jít nahradit, funkční vadou na kráse je poměrně malá, 18litrová nádrž. Naopak velkým cestovatelským plusem je pohon kardanem (jak je u Guzzi zvykem), efektně pak vyhlíží zadní letmo chycené kolo.

Stelviu rozhodně nelze upřít osobitost, stejně jako další novince, modelu V7 Classic. Ten se netají svou inspirací stejnojmenným modelem z počátku 70. let, u kterého Guzzi poprvé použila velký dvouválec do V uložený podélně.

Moto Guzzi V7 Classic

Čistotě retro designu nelze vytknout nic. K pohonu bude sloužit vzduchem chlazená sedmsetpadesátka, sloužící už v modelech Nevada a Breva. Ceny nových Moto Guzzi nebyly ještě oficiálně stanoveny, u Stelvia se dá očekávat v hladině kolem 350 000 Kč, u V7 se objevily spekulace o 8 000 eur…

Další oznámenou premiéru bude mít skútr mateřského koncernu Piaggio X7 125/250. V době platnosti normy Euro III je už téměř zbytečné psát, že obě verze budou poháněny čtyřtaktním motorem se vstřikováním, výkony by pak měly dosahovat 15/21 koní.

Také X7 potvrzuje trend zvětšování průměru ráfků pro větší jízdní pohodlí: tentokrát je vpředu 14palcové a vzadu 13palcové kolo.

Piaggio X7Piaggio X7


Autoři:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

KTM 1290 Super Adventure S
Rozmazluje a ponouká k lumpárnám. Crossover od KTM je univerzál

Proporce dakarského speciálu, obrovská hromada krouťáku a silou přetékající motor. Potřebuje člověk k pořádnému řádění na dvou kolech víc? Ne! Ale spousta...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Pravnučka zakladatele nejslavnější značky motorek světa Karen Davidson
Tajná láska harleyářů bude v Praze. S bratry se prala o motorku

Karen Davidsonová je celebrita světového formátu, aspoň mezi motorkáři. Pravnučka zakladatele nejslavnější značky motorek světa projede Prahou, samozřejmě na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.