Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Revoluce v brzdění na rychlých motorkách: přichází ABS

Slova bezpečnost a motocykly jsou v poslední době spojována stále častěji. Honda nyní uvedla svůj příspěvek k úsilí učinit jízdu na motorce bezpečnější - představila jako první výrobce ABS, speciálně vyvinuté pro extrémní supersportovní stroje.

Honda CBR600RR s ABS | foto: Honda

Závazek Hondy přispět ke zvýšení bezpečnosti motocyklů vyplývá z její účasti v Evropské chartě pro bezpečnost silničního provozu (European Road Safety Charter), která je zase hlavní součástí plánu EU na snížení počtu úmrtí při silničních nehodách na 25 000 do roku 2010.

Honda byla jedním z prvních výrobců automobilů a motocyklů, kteří tuto chartu podepsali v roce 2004 v irském Dublinu. V té době zemřelo na evropských silnicích přibližně 40 000 lidí za rok, z toho zhruba 17 % tvořili motorkáři.

Brzdy jsou jedním z klíčových bezpečnostních prvků. O největším světovém výrobci motocyklů – Hondě – se dá s klidem prohlásit, že patří k průkopníkům brzdových inovací.

Honda CBR600RR s ABS

První sériově montovaná kotoučová brzda se objevila v roce 1969 na Hondě CB750 Four, v roce 1992 se začíná montovat ABS zabraňující blokování kol na model ST1100, o rok později se datuje první použití kombinovaného brzdového systému CBS (při brzdění přední brzdou se aktivuje i zadní a naopak) u modelu CBR1000F. V roce 1996 se pak začíná prodávat první motocykl s ABS i CBS dohromady – opět je to u modelu ST1100 Pan European.

Vedle připojení k chartě prezident společnosti Takeo Fukui vyhlásil cíl Hondy nabídnout ke všem motocyklům s objemem přes 250 ccm ABS do roku 2010 (volitelně).

V současné době je ABS verze k dispozici již u většiny nabízených hond: obvyklý příplatek oproti standardu mezi se pohybuje mezi 18-20 000 Kč. Právě supersportovní stroje ale aplikaci ABS odolávaly nejdéle.

Klasický argument proti pravil, že tyto v zásadě expertní stroje – pokud jsou řízeny zkušeným jezdcem – dokážou zabrzdit efektivněji bez podpory ABS. Problémy plynuly z jejich krátkého rozvoru, v kombinaci s extrémním způsobem jízdy – tvrdým brzděním, akcelerací a zatáčením.

Přední a zadní kolo přitom neklidně poskakuje, zadní kolo se při razantním brzdění často zvedá. Bylo zkrátka jasné, že ABS pro supersporty bude musí být jiné.

Motocykl, který byl k inovátorskému počinu vybrán jako první, je populární CBR600RR.

Nejdříve je třeba objasnit jednu věc – doposud byla řeč hlavně o ABS (protiblokovacím systému), spolu s ním ale Honda použila i už zmíněné propojení brzd (CBS), proto se to celé nazývá kombinované ABS.

Celý systém je tedy tvořen elektronicky řízeným kombinovaným brzdovým systémem (brake by wire) s inovativním simulátorem zdvihu.

V souvislosti s novým "supersportovním" ABS se ale vyrojila řada otázek – některé z nich zodpověděl Oliver Fuchs z Hondy Europe:

Co se stane při tvrdém brzdění ve velkém náklonu?
To samé, co na motorce s běžnými brzdami: pravděpodobně spadnete. Nové ABS vám nezaručí absolutní nezranitelnost, je to i o hlavě a rukách. Většina brzdných momentů nastává při jízdě rovně...

Bude možné ABS vypnout?
Ne. Honda nabízí a bude nabízet verze bez i s ABS, kupec se může rozhodnout sám, zda chce brzdit bezpečněji.

Bude možné při jízdě na zadním kole kontrolovat průběh této akce zadní brzdou?
Mělo by to jít. Malé poťukávání na zadní brzdu by nemělo systém ABS vybudit k zásahu.

Jak to bude se stoppie (postavení motocyklu na přední kolo)?
Malé zvednutí zadního kola, charakteristické pro tvrdé brzdění na okruhu, systém toleruje. Ovšem půl metru nad zem ho ve verzi s ABS nezvednete. Otázka je, zda si kupovat bezpečný motocykl na rošťárny...


Jak to funguje
Jezdec má k dispozici všechny základní funkce ABS i kombinovaného brzdového systému včetně prevence zablokování kol, lepší rovnováhy a snadného ovládání.

Toho je dosaženo bez jakéhokoli vlivu na stabilitu při činnosti ABS. Náklon stroje směrem dopředu je minimalizován, takže motocykl si udržuje obvyklou pozici.

Sportovní jízdní vlastnosti nejsou ovlivněny – pocit při průjezdu zatáček je shodný, lepší je však ovladatelnost stroje. Komponenty jsou rozděleny na několik menších jednotek, takže v porovnání s předchozím systémem je počet dílů větší, jejich rozměry jsou však menší.

Z toho plyne jedna příjemná věc - vizuálně všechny tyto novoty neubírají stroji na sportovním image, rozhodně tu nejsou svazky drátů a hadiček, které by kazily celkový dojem.

Honda CBR600RR s ABS

Než jak to vypadá, je ale přeci jen důležitější, jak to vlastně funguje. Podle prvních reakcí testujících jezdců a novinářů se zdá, že mýtus o nevhodnosti ABS u supersportů padl.

Ani ostrá jízda na závodní trati neuvedla motorku s novým ABS do rozpaků, systém zasahuje opravdu jen v kritických situacích.

Například Trevor Franklin (46), testovací jezdec MCN, který má zkušenosti i s karbonovými brzdami z MotoGP (neboli pan jezdec), prohlásil: "… ani při ostré jízdě na závodní trati necítím subjektivně žádný omezující rozdíl oproti běžným brzdám. Hondě se povedlo u kombinovaného ABS vytvořit systém, tolerantní k dynamické jízdě, který přitom nezkazí tu hlavní zábavu – čehož jsme se všichni před jízdami trochu obávali."

Revoluce v brzdění je tedy za dveřmi: možnost koupit si CBR600RR s tímto systémem budou mít zákazníci od modelového roku 2009. Podle informací z Hondy by se zanedlouho poté měl objevit i na vlajkovém supersportovním bestselleru CBR1000R FireBlade...

Přesná funkce ABS je zajištěna přímou kontrolou řídicím motorem. Účinnost systému je dána čtyřmi hlavními faktory:
1. Elektronickým řízením kombinovaného brzdového systému, které umožňuje citlivější rozložení brzdné síly mezi obě kola.

2. Měřením síly sešlápnutí (stisknutí) obou pák jezdcem. Podle toho je na obě kola vygenerována ideální brzdná síla, čímž je zajištěno její optimální rozložení a navíc se tak minimalizují nechtěné reakce stroje.

3. ABS modulátorem, který zajišťuje aktivaci ABS v pozdní fázi brzdění a jeho hladký zásah.

4. Malými rozměry, díky kterým může být tento systém dobře použit u motocyklu. To přispívá k centralizaci těžiště, která je u supersportovních strojů velmi důležitá.

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...