Jaguar C-X75

Jaguar C-X75 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Revoluční sporťák Jaguaru pohání elektromotory a turbíny

  • 100
Jaguar se na probíhajícím autosalonu v Paříži předvedl se studií nového supersportu, který na první pohled vypadá jako sériový vůz. Pohledná karoserie ale skrývá zcela revoluční pohonné ústrojí. Čtyři elektromotory dopují energií dvě turbíny.

Elegantní, dynamický a hlavně na pohled reálný supersport Jaguar C-X75 je hlavní hvězdou stánku automobilky na autosalonu v Paříži. Přesto je to koncept, který asi ve vystavené podobě do výroby nepůjde. Respektive, design by se sériové výroby dočkat mohl, ale pohonné ústrojí je natolik převratné, že by vyžadovalo od Jaguaru velkou odvahu. Ale třeba jí má a pak se máme na co těšit.

Jaguar C-X75

Pohon nového supersportu je vpravdě revoluční. Na každém kole je umístěný elektromotor s výkonem 195 koní, takže celkový výkon auta je neuvěřitelných 780 koní, tedy přes 570 kW! A co teprve točivý moment: ten má konstantní hodnotu 1600 Nm. Díky tomu Jaguar C-X75 vystřelí z nuly na stovku za 3,4 sekundy a maximální rychlost je o 200 kilometrů vyšší, než dovolují naše předpisy na dálnici.

Jaguar C-X75

Za výbornou dynamikou ale nestojí jen pohonné ústrojí ale i lehká stavba auta. Celková hmotnost je jen 1340 kilogramů, což je zhruba na úrovni lehčího auta nižší střední třídy. A to si jaguar vozí akumulátory pro elektromotory. Na nízké hmotnosti se podílí hliník a speciální stavba karoserie. Ta by přitom měla být extrémně tuhá a pevná.

Jaguar C-X75

Ale zpět k pohonu. Elektromotorům dodávají energii akumulátory, které vystačí na 100 kilometrů jízdy. To není mnoho, v extrémním případě jen na pár minut jízdy, což by smysl celého auta výrazně snížilo. Jenže tady má Jaguar další trumf v rukávu, tedy pod kapotou. Akumulátory za jízdy dobíjejí dvě plynové mikroturbíny. Tedy nikoliv klasický pístový motor, ale motory vzdáleně podobné leteckým proudovým agregátům.

Pokusy s turbínou v šedesátých letech

Turbíny poskytují výkon 2 x 70 kW, což by mělo zajistit dostatek energie pro běžný provoz auta. K turbínám zatím Jaguar neposkytl žádné detailní informace a v praxi se k takové pohonné jednotce žádný jiný výrobce neuchýlil. Respektive s výjimkou konceptu Chrysler Turbine Car z šedesátých let minulého století. Chrysler ale vyrobil jen padesát kusů vozu a doteď jsou pojízdná jen dvě vozidla.

Dobové materiály vyzdvihují lehký chod motoru, který má mnohem méně dílů než konvenční pístový motor. Výhodou je i možnost použití téměř libovolného paliva, počínaje leteckým petrolejem a naftou, přes benzín až po různé alkoholy. Chrysler Turbine Car ale trpěl vysokou spotřebou, divným zvukem připomínajícím fén (což by dnes u elektroaut nemuselo vadit) a pravděpodobně byl výrobně velmi drahý.

autosalon paříž 2010

Nepřehlédněte speciální přílohu ZDE

Z těchto důvodů není příliš pravděpodobné, že se nový jaguar ve vystavené podobě dostane v nejbližší době na silnice. Spíš bude použit jiný pohon, případně jiná kombinace elektrického a klasického zdroje energie.

Ale karoserie by se výraznějších změn dočkat nemusela. Je pohledná, odkazuje na legendární model XJ220, zdá se být v rámci supersportů praktická a přitom je velmi dynamická. Poněkud více futuristický je interiér, ale když si odmyslíme modré podsvícení a některé výstřelky, klidně by do výroby mohl jít. Ale sám Jaguar tvrdí, že se díváme jen na koncept.