Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své fascinaci betonem posouval celý obor kupředu. Jeho stavby najdeme na celém světě, hlavně mosty, ty byly jeho specialitou. Jeden z jeho nejslavnějších je teď protagonistou strašné tragédie. Morandiho most v Janově šel k zemi v úterý 14. srpna.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
DE

D66a29v68i74d 75E25v22a21n

20. 8. 2018 12:58

Předpjatý beton vypadá hezky, ale jak se ukazuje moc nevydrží, Trojská lávka byla postavena podle podobné technologie, a taky spadla zničehonic, to je asi ta nejhorší vlastnost těchto staveb, že mohou spadnout jakoby mávnutím proutkem. U kamenných staveb toto nehrozí.

Morandi se evidentně vysmíval kamenným stavbám se "spoustou zdiva", jenže tyto stavby stále stojí, ať jsou to římské viadukty nebo středověké stavby.

Minimalismus zkrátka v inženýrství nemá mít svoje místo, u masivní stavby "se spoustou zdiva" spíše poznáte jestli její životnost končí než u technologie předpjatéhé betonu,

Viz například Nigrelliho viadukt v Praze, druhý most v Praze po Karlovu mostu a kdysi nejdelší most v Evropě...Tento most stojí od roku 1850 a nebyl až do dnešní doby nikdy opravován...inženýrství 19. století bylo lepší než ve 20. století...Mimochodem, většina pražských mostů vznikla v druhé polovině 19. století nebo na poč. 20. století a stojí dodnes, jezdí po nich tramvaje, např. Most Legií, atd...

7 7
možnosti
JB

To ani nemá smysl komentovat ;-D

4 5
možnosti
RJ

Tak on má pravdu. Morandi navrhoval odvážné konstrukce, ale potřebovaly odpovídající údržbu, kterou ale nepodařilo zajistit.

V mém oboru, SW vývoj, je to podobné. Co jsem už viděl projektů, kde u toho na začátku byl nějaký génius, navrhul to odvážně a složitě. Aby pak odešel a ti co to pak udržovali, to nechápali, ztráceli se v tom a změny do toho dělali špatně.

Někdy je prostě lepší věci dělat blbuvzdorně, aby vydržely i tu italskou údržbu.

14 0
možnosti
JB

Ano, SW inženýři byli v 19. století nepochybně lepší. Pokud byl nějaký SW vývojář v té době lepší než vy teď, tak být vámi, uvažuju o změně oboru.

1 11
možnosti
JK

;-D Zkuste si poposednout.

5 0
možnosti
OT

O71n29d39r18a 98T87o25m62í20k

20. 8. 2018 16:59

...nejlépe s rozběhem...;-D

1 0
možnosti
MV

Ano, souhlas. Drive se nic nepocitalo, udelalo se to "pro sichr" 3x vetsi a dobry. Pak nastoupila doba pevnostnich vypoctu, vse se holi na kost, dovedeno az k dokonalosti vydrzi "zaruka a tyden k dobru" a nerozebiratelnych spoju, aby si to nahodou nekdo nechtel opravit.

3 1
možnosti
JB

A nevadí vám, že to 3x všechno navíc se musí zaplatit? A že je-li to stroj, který se hýbe, tak musí s sebou tahat tu váhu. Takové letadlo postavené všechno ještě 3x pro sichr, jo, to by byla paráda.

0 1
možnosti
DE

D27a63v60i31d 96E34v19a62n

20. 8. 2018 20:36

Vy jste taky letadloR^;-D

2 1
možnosti
VB

V sobotních LN byl krásný článek na toto téma a obsahoval tyto věty: "Každý jouda, co se válel týden na pláže v Bibione teď ví a vyjadřuje se, jak to v Itálii chodí". ......mi, kteří 200 kilometrů dálnice opravujeme 10 let....".

0 0
možnosti
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!