Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidič je zbytečný. Americká armáda testuje auto, které jezdí samo

aktualizováno 
Vláda Spojených států chce, aby do roku 2015 bylo třicet procent vojenských vozidel schopno jízdy bez posádky. S novým bezobslužným vozidlem je ke svému plánu o krok blíž.

Jde v podstatě o běžné terénní vozidlo pro podporu pozemních jednotek, ale obejde se bez řidiče. Na vozidle pracovaly laboratoře námořní pěchoty společně se studenty technické univerzity ve Virginii. Technologie ByWire, SafeStop a PowerHub použité v automobilu pocházejí od firmy TORC Technologies, která se na bezobslužná vozidla zaměřuje.

Vozidlo s označením GUSS (Ground Unmanned Support Surrogate) uveze více než 800 kg nákladu a s rychlostí kolem 8 km/h dokáže doprovázet pěší vojáky v terénu. Své okolí sleduje pomocí řady čidel, příkazy přijímá prostřednictvím speciální řídící jednotky.

GUSS, bezobslužné vozidlo americké námořní pěchotyGUSS, bezobslužné vozidlo americké námořní pěchoty

Operátor může vozidlo řídit na dálku podle toho, jak se mění podmínky na bojišti, nebo může zadat pouze cíl cesty a vůz si přesnou trasu najde sám.

Jeho elektronický systém je připravený na práci ve dne v noci a za jakýchkoliv povětrnostních podmínek. Armáda plánuje jeho nasazení k doplňování zásob a převozu těžkého vybavení, počítá s ním i k evakuaci zraněných vojáků z bojiště.

GUSS, bezobslužné vozidlo americké námořní pěchoty

Vývoj vozidla trval rok, vyrobení prvního prototypu půl roku. Stroje s tímto systémem předvedly své možnosti na soutěži Darpa urban challenge, které se účastnilo více automaticky řízených aut.

Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.