Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidič sanitky musí občas třeba přejet lyže

  14:27aktualizováno  14:27
Zatímco drtivá většina běžných řidičů v zimním období najezdí výrazně méně kilometrů než ve zbývajících částech roku, u řidiče sanitky dopravní zdravotní služby Trans Medicar z Vrchlabí Josefa Nováka je tomu přesně naopak. On navíc jezdí v drsných podmínkách nejvyšších českých hor - Krkonoš. V současné době jezdí se sanitním vozem Volkswagen Transporter s pohonem čtyř kol.
Kolik tedy za rok najezdíte se sanitkou kilometrů a jakou část z toho v zimě?

Ročně kolem šedesáti tisíc kilometrů a zhruba polovinu z toho za tři čtyři zimní měsíce.

Jak je to možné?

Je to logické z toho důvodu, že v zimě je na horách mnohem více lidí než na jaře nebo i v létě. Například Špindlerův Mlýn má asi dvanáct set stálých obyvatel, ale v zimě tu je ubytováno kolem dvaceti tisíc lidí. Navíc téměř všichni zde lyžují nebo dělají další relativně nebezpečné sporty a z toho pak plynou úrazy a následně naše cesty za pacienty.

Zásahy u zraněných lyžařů vás tedy zaměstnávají nejvíce?

Dá se říci, že tak devadesát procent zimních výjezdů je kvůli zranění v lyžařských střediscích. Jinak samozřejmě vyjíždíme také k infarktům, vozíme místní obyvatele na umělou ledvinu a podobně.

Když dává zima o sobě vědět, děláte před jízdou něco jinak než v létě, například podíváte se na teploměr, abyste věděl, zda je možné na tradičních místech čekat náledí?

Já už ne, podívejte se, mně je jedenašedesát let, profesionálně řídím od roku 1960 a přes deset let jsem dělal zásobovače na horské chatě, kde byly zimní podmínky, tedy sníh a led prakticky půl roku. Tedy u mě už takovéto věci fungují jaksi automaticky.

Přesto, co byste doporučil řidičům, kteří se třeba na počátku zimy chystají na lyže na víkend do hor?

Samozřejmě mít auto v dobrém stavu, mít zimní pneumatiky, řetězy s sebou a hlavně při jízdě myslet. To znamená: například když jedu od Prahy a mám za sebou sto kilometrů po posolené a maximálně mokré silnici, tak musím vědět, že zbytek cesty v momentě, když už se silnice leskne nebo je na ní třeba jen posypaný sníh, už není možné jet stejnou rychlostí a stylem jako dříve. Určitě můžu doporučit, aby si řidiči vyzkoušeli na počátku zimy na prvním sněhu chování auta někde na parkovišti, aby před jízdou nebo i při ní sledovali venkovní teplotu, aby dodržovali dostatečné rozestupy a tak dále, i když to už jsou staré známé pravdy...

Přesto se těmito pravdami stále hodně lidí neřídí. Co vám při práci nejvíce vadí?

Tady v Krkonoších je obecně málo míst k parkování. Když je hodně sněhu, tak pochopitelně ještě méně. Cesty jsou úzké a navíc zablokované parkujícími auty. Po silnicích jezdí lyžaři. No a já se pochopitelně potřebuji dostat k pacientovi nebo ho co nejrychleji dopravit do nemocnice. Zapnu sirénu a maják, a stejně to nepomáhá, lidé a auta z cesty neuhnou. Jsou úseky, kde ani já se čtyřkolkou v kopci zastavit nemohu, protože už bych se znovu nerozjel. Pak tedy občas nějakému ignorantovi třeba přejedu lyže.

Přesto se asi v tuhé zimě úplně do všech horských chat, ke sjezdovkám a na jiná místa, kde čekají pacienti, nedostanete...

To je pravda, někdy je rozhodně lepší jít pěšky nebo se domluvit s horskou službou a nechat si pacienta někam přivézt, občas z nějakého kopce musím dolů pěšky. Je třeba předvídat, že když například fouká vítr, tak bych se ještě někam dostal, ale zpátky už nikoliv, protože na cestě budou za pár minut neprůjezdné závěje.
Autoři:




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.