Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidič sanitky musí občas třeba přejet lyže

  14:27aktualizováno  14:27
Zatímco drtivá většina běžných řidičů v zimním období najezdí výrazně méně kilometrů než ve zbývajících částech roku, u řidiče sanitky dopravní zdravotní služby Trans Medicar z Vrchlabí Josefa Nováka je tomu přesně naopak. On navíc jezdí v drsných podmínkách nejvyšších českých hor - Krkonoš. V současné době jezdí se sanitním vozem Volkswagen Transporter s pohonem čtyř kol.
Kolik tedy za rok najezdíte se sanitkou kilometrů a jakou část z toho v zimě?

Ročně kolem šedesáti tisíc kilometrů a zhruba polovinu z toho za tři čtyři zimní měsíce.

Jak je to možné?

Je to logické z toho důvodu, že v zimě je na horách mnohem více lidí než na jaře nebo i v létě. Například Špindlerův Mlýn má asi dvanáct set stálých obyvatel, ale v zimě tu je ubytováno kolem dvaceti tisíc lidí. Navíc téměř všichni zde lyžují nebo dělají další relativně nebezpečné sporty a z toho pak plynou úrazy a následně naše cesty za pacienty.

Zásahy u zraněných lyžařů vás tedy zaměstnávají nejvíce?

Dá se říci, že tak devadesát procent zimních výjezdů je kvůli zranění v lyžařských střediscích. Jinak samozřejmě vyjíždíme také k infarktům, vozíme místní obyvatele na umělou ledvinu a podobně.

Když dává zima o sobě vědět, děláte před jízdou něco jinak než v létě, například podíváte se na teploměr, abyste věděl, zda je možné na tradičních místech čekat náledí?

Já už ne, podívejte se, mně je jedenašedesát let, profesionálně řídím od roku 1960 a přes deset let jsem dělal zásobovače na horské chatě, kde byly zimní podmínky, tedy sníh a led prakticky půl roku. Tedy u mě už takovéto věci fungují jaksi automaticky.

Přesto, co byste doporučil řidičům, kteří se třeba na počátku zimy chystají na lyže na víkend do hor?

Samozřejmě mít auto v dobrém stavu, mít zimní pneumatiky, řetězy s sebou a hlavně při jízdě myslet. To znamená: například když jedu od Prahy a mám za sebou sto kilometrů po posolené a maximálně mokré silnici, tak musím vědět, že zbytek cesty v momentě, když už se silnice leskne nebo je na ní třeba jen posypaný sníh, už není možné jet stejnou rychlostí a stylem jako dříve. Určitě můžu doporučit, aby si řidiči vyzkoušeli na počátku zimy na prvním sněhu chování auta někde na parkovišti, aby před jízdou nebo i při ní sledovali venkovní teplotu, aby dodržovali dostatečné rozestupy a tak dále, i když to už jsou staré známé pravdy...

Přesto se těmito pravdami stále hodně lidí neřídí. Co vám při práci nejvíce vadí?

Tady v Krkonoších je obecně málo míst k parkování. Když je hodně sněhu, tak pochopitelně ještě méně. Cesty jsou úzké a navíc zablokované parkujícími auty. Po silnicích jezdí lyžaři. No a já se pochopitelně potřebuji dostat k pacientovi nebo ho co nejrychleji dopravit do nemocnice. Zapnu sirénu a maják, a stejně to nepomáhá, lidé a auta z cesty neuhnou. Jsou úseky, kde ani já se čtyřkolkou v kopci zastavit nemohu, protože už bych se znovu nerozjel. Pak tedy občas nějakému ignorantovi třeba přejedu lyže.

Přesto se asi v tuhé zimě úplně do všech horských chat, ke sjezdovkám a na jiná místa, kde čekají pacienti, nedostanete...

To je pravda, někdy je rozhodně lepší jít pěšky nebo se domluvit s horskou službou a nechat si pacienta někam přivézt, občas z nějakého kopce musím dolů pěšky. Je třeba předvídat, že když například fouká vítr, tak bych se ještě někam dostal, ale zpátky už nikoliv, protože na cestě budou za pár minut neprůjezdné závěje.
Autoři:



Nejčtenější

Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...



Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Test padělaných kapot na škodovku: jsou měkčí, nepasují a reznou

Senior ve škodovce nepřežil náraz do autobusu ve Vratimově. (21. července 2012)

S více či méně zdařilou napodobeninou se setkal každý. Ať už šlo o padělek značkového trička, bot, hodinek či šperků....

Vyznáte se v typech karoserií? S naším přehledem se z vás stane profík

Opel Astra Sports Tourer

Kombík od kabrioletu pozná snad každý. Víte však, co je třeba landaulet, nebo jak se liší roadster od targy? Přinášíme...

Další z rubriky

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Na co si dát pozor při koupi ojetiny? Varováním je vycíděný motor i exekuce

Ilustrační snímek

Při koupi staršího auta si musíte dávat pozor nejen na jeho technický stav. Stále častějším problémem jsou vozy,...

Vyznáte se v typech karoserií? S naším přehledem se z vás stane profík

Opel Astra Sports Tourer

Kombík od kabrioletu pozná snad každý. Víte však, co je třeba landaulet, nebo jak se liší roadster od targy? Přinášíme...

Najdete na iDNES.cz