Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidičák+ proti disco nehodám má přilákat autoškoláky i do servisů

  14:00aktualizováno  14:00
Statistiky dopravních nehod mají v posledních letech klesající hodnoty, nepříjemná čísla se ale objevují u nových a nezkušených řidičů. Do silničního provozu by je měl lépe připravit nový projekt Řidičák plus, který sází na kvalitnější výuku a svým absolventům nabízí i zajímavé bonusy.
Spousta studentů autoškol se v průběhu výuky ani nepodívá pod kapotu auta. Nový projekt to má změnit.

Spousta studentů autoškol se v průběhu výuky ani nepodívá pod kapotu auta. Nový projekt to má změnit. | foto: Premio

Vzdělání i adrenalin

 Nehodovost začínajících řidičů chce snížit nový vzdělávací projekt Řidičák+, do kterého se kromě odborných servisů a autoškol zapojil i Ústřední automotoklub. "Chceme mladým řidičům předat své zkušenosti, aby mohli předcházet nepříjemným komplikacím," říká manažer projektu Vratislav Budař. "Naším cílem je dodat mladým řidičům víc klidu a co nejvíc jim zpříjemnit život v prvních letech řízení na silnicích."

Ilustrační foto

Projekt nabízí spolupráci všem autoškolám a kromě odborných přednášek poskytne i praktickou výuku v autoservisech. Namísto teoretizování v autoškole se přímo v autoservisech Premio studenti detailně seznámí s technickou stránkou automobilů. Dozvědí se o základní údržbě a mnohdy poprvé uvidí, co je pod kapotou.

Disco jízda

Nejkritičtější nehody zaviní řidiči ve věku 19–21 let. "Mladí řidiči jezdí většinou ve vypůjčených vozech, a i když si jej později sami pořídí, stále jim chybí zkušenosti," vysvětluje tragická čísla Michaela Škardová, mluvčí Ústředního automotoklubu České republiky.

Největším problémem mladých řidičů jsou pak víkendové havárie, kterým Ústřední automotoklub začal pracovně říkat disco nehody. "Dochází k nim ve večerních a nočních hodinách během víkendů. Více než 50 procent těchto nehod zaviní řidiči ve věku od 16 do 30 let," vysvětluje Michaela Škardová.

Na černých číslech se ale nepodílí jenom nezkušenost a nízký věk, ale také klesající kvalita čerstvých absolventů autoškol.

"Dříve závěrečné zkoušky prováděla Police ČR, ale je nutné si přiznat, že od té doby, co zkoušení přešlo do civilního sektoru pod obce a města, šla jejich kvalita dolů," přiznává Václav Kříž z Unie autoškol, která teď usilovně pracuje na legislativní změně umožňující tvrdší zkoušky odborné způsobilosti.

"Budoucí řidiči si například vyzkouší simulátor nárazu při rychlosti 30 km/h nebo otočný simulátor přetočení vozidla přes střechu," popisuje Michaela Škardová mluvčí ÚAMK další části projektu. Autoškoláci se také poučí o právních důsledcích chování za volantem.

Studenty by měly přilákat i adrenalinové akce v doprovodném programu jako je jízda na jihlavském polygonu nebo zkoušky offroadových vozů v Praze. Nejúspěšnější studenti pak získají zdarma školu smyku a budou mít možnost projet se se závodním jezdcem Fiesta Cupu. Asi nejzajímavějším bonusem, který má účastníky donutit absolovovat kurz celý, je sleva na palivo.

Všichni si pak mohou nechat zdarma prohlédnout své auto v servisu, získají asistenční kartu pomoci řidičům v nouzi a s žádostí o pomoc se mohou obrátit i na pojišťovnu právní ochrany.

To všechno dostanou studenti zdarma, účast v projektu nestojí nic ani autoškoly. "Jediné, co musí udělat je projevit zájem a naplánovat si s našimi nasmlouvanými servisy vlastní dílenskou praxi," říká manažer projektu Vratislav Budař. Dnes je do projektu přihlášeno 55 autoškol. "Přihlásit se může kdykoliv kterákoliv autoškola," lákají organizátoři.

Bourají a umírají předčasně

Za rok 2011 řešili policisté 75 137 nehod, což je od roku 1990 druhý nejlepší výsledek a data potvrzují i prudký pokles nehodovosti za posledních 10 let.

Jenže za dobrými výsledky stojí hlavně zavedení bodového systému v roce 2006, častější nasazení kamerových systémů v obcích a od roku 2009 i legislativní úprava povinnosti oznamovat nehody. A v neposlední řadě i dokonalejší aktivní a pasivní bezpečnostní systémy vozidel.

Mladý řidič auto o sloup zcela zdemoloval.

Mladý řidič auto o sloup zcela zdemoloval.

Statistiky mladých řidičů jsou ale stále tragické. Podle ministerstva vnitra mají více než 23 procent všech zaviněných nehod na svědomí nezkušení řidiči. Nejvíce nehod způsobují řidiči ve věku 25–34 let, do stejné věkové kategorie patří i nejvíce usmrcených řidičů. A celých 40 procent usmrcených na českých silnicích bylo v loňském roce mladších 35 let.

Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.