Vzdělání i adrenalin
Nehodovost začínajících řidičů chce snížit nový vzdělávací projekt Řidičák+, do kterého se kromě odborných servisů a autoškol zapojil i Ústřední automotoklub. "Chceme mladým řidičům předat své zkušenosti, aby mohli předcházet nepříjemným komplikacím," říká manažer projektu Vratislav Budař. "Naším cílem je dodat mladým řidičům víc klidu a co nejvíc jim zpříjemnit život v prvních letech řízení na silnicích."
Projekt nabízí spolupráci všem autoškolám a kromě odborných přednášek poskytne i praktickou výuku v autoservisech. Namísto teoretizování v autoškole se přímo v autoservisech Premio studenti detailně seznámí s technickou stránkou automobilů. Dozvědí se o základní údržbě a mnohdy poprvé uvidí, co je pod kapotou.
Disco jízdaNejkritičtější nehody zaviní řidiči ve věku 19–21 let. "Mladí řidiči jezdí většinou ve vypůjčených vozech, a i když si jej později sami pořídí, stále jim chybí zkušenosti," vysvětluje tragická čísla Michaela Škardová, mluvčí Ústředního automotoklubu České republiky. Největším problémem mladých řidičů jsou pak víkendové havárie, kterým Ústřední automotoklub začal pracovně říkat disco nehody. "Dochází k nim ve večerních a nočních hodinách během víkendů. Více než 50 procent těchto nehod zaviní řidiči ve věku od 16 do 30 let," vysvětluje Michaela Škardová. Na černých číslech se ale nepodílí jenom nezkušenost a nízký věk, ale také klesající kvalita čerstvých absolventů autoškol. "Dříve závěrečné zkoušky prováděla Police ČR, ale je nutné si přiznat, že od té doby, co zkoušení přešlo do civilního sektoru pod obce a města, šla jejich kvalita dolů," přiznává Václav Kříž z Unie autoškol, která teď usilovně pracuje na legislativní změně umožňující tvrdší zkoušky odborné způsobilosti. |
"Budoucí řidiči si například vyzkouší simulátor nárazu při rychlosti 30 km/h nebo otočný simulátor přetočení vozidla přes střechu," popisuje Michaela Škardová mluvčí ÚAMK další části projektu. Autoškoláci se také poučí o právních důsledcích chování za volantem.
Studenty by měly přilákat i adrenalinové akce v doprovodném programu jako je jízda na jihlavském polygonu nebo zkoušky offroadových vozů v Praze. Nejúspěšnější studenti pak získají zdarma školu smyku a budou mít možnost projet se se závodním jezdcem Fiesta Cupu. Asi nejzajímavějším bonusem, který má účastníky donutit absolovovat kurz celý, je sleva na palivo.
Všichni si pak mohou nechat zdarma prohlédnout své auto v servisu, získají asistenční kartu pomoci řidičům v nouzi a s žádostí o pomoc se mohou obrátit i na pojišťovnu právní ochrany.
To všechno dostanou studenti zdarma, účast v projektu nestojí nic ani autoškoly. "Jediné, co musí udělat je projevit zájem a naplánovat si s našimi nasmlouvanými servisy vlastní dílenskou praxi," říká manažer projektu Vratislav Budař. Dnes je do projektu přihlášeno 55 autoškol. "Přihlásit se může kdykoliv kterákoliv autoškola," lákají organizátoři.
Bourají a umírají předčasně
Za rok 2011 řešili policisté 75 137 nehod, což je od roku 1990 druhý nejlepší výsledek a data potvrzují i prudký pokles nehodovosti za posledních 10 let.
Jenže za dobrými výsledky stojí hlavně zavedení bodového systému v roce 2006, častější nasazení kamerových systémů v obcích a od roku 2009 i legislativní úprava povinnosti oznamovat nehody. A v neposlední řadě i dokonalejší aktivní a pasivní bezpečnostní systémy vozidel.
Statistiky mladých řidičů jsou ale stále tragické. Podle ministerstva vnitra mají více než 23 procent všech zaviněných nehod na svědomí nezkušení řidiči. Nejvíce nehod způsobují řidiči ve věku 25–34 let, do stejné věkové kategorie patří i nejvíce usmrcených řidičů. A celých 40 procent usmrcených na českých silnicích bylo v loňském roce mladších 35 let.