VIDEO: Řidiči dřou auta o retardéry. Jejich výška i úhel mají jasná pravidla

Škrt. Škrt. Škrt. U zpomalovacího prahu na Koterovské ulici v Plzni se několikrát za hodinu ozývá nepříjemný zvuk. Spodky aut tu totiž dřou o povrch retardéru. Vydřená už je tu od podvozků i silnice za prahem, spousta zaschlých kapek pak dává najevo, že si tu někteří dokonce prorazili olejovou vanu. Umístění, výška, úhel i výběr druhů zpomalovacích prahů má svá daná pravidla.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Tam, kde přecházejí chodci. Tam, kde začíná obytná zóna. Nebo tam, kde chtějí docílit, aby řidiči nepřekračovali nejvyšší dovolenou rychlost. To jsou všechno místa, kde vyrůstají retardéry.

Jejich cíl je jasný: zvýšit bezpečnost nechráněných účastníků provozu, tedy hlavně chodců a cyklistů.

Pokud někam retardéry umístí, minimálně nájezdové rampy musí být barevně odlišené, řidiče musí na prahy upozorňovat dopravní značení a také musí být vhodně osvětleny, aby byly viditelné i za tmy.

Zpomalovací prahy dělíme do 3 kategorií: krátké, dlouhé a polštáře.

Krátké prahy

Mívají žlutočernou barvu. Jejich výška se pohybuje od 3 do 8 centimetrů – záleží na nejvyšší dovolené rychlosti v daném úseku. Čím nižší rychlost, tím vyšší práh.

Krátký zpomalovací práh

„Důležité také je, aby byla zachována mezera mezi koncem prahu a obrubníkem, a to přibližně v délce 50 centimetrů až jeden metr,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Lukašík.

Mezera má dva efekty. Zaprvé má umožnit cyklistům projet bez nutnosti najetí na retardér. A za druhé tam má být volný prostor kvůli odvodnění vozovky. Aby retardér netvořil bariéru, když prší a voda se valí po straně do uličních vpustí.

Dlouhé prahy

Nejčastěji mají lichoběžníkový tvar. Potkat můžete i tak zvané stupňovité, respektive schodovité dlouhé prahy. A existuje ještě třetí tvar, kterému se říká kruhový.

Buď slouží jen jako zpomalovače, často na sobě ale mají namalované i přechody pro chodce.

Dlouhý zpomalovací práh

V okolí těchto retardérů můžeme často vidět odřenou vozovku. Některá auta tu totiž škrtají podvozkem, někdy si i prorazí olejovou vanu. Jako například na Koterovské ulici v Plzni u zastávky tramvaje.

„Toto se týká především vozů, které prošly tuningovými úpravami, a to hlavně těmi, jež snížily světlou výšku vozu. A na to samozřejmě nejsou tyto zpomalovací prahy přizpůsobeny,“ říká mluvčí Lukašík.

Často si však škrtnou také vozy, které mají nízký podvozek i bez úprav. Přitom retardéry mají být budovány tak, aby se přes ně dalo přejet bez újmy na autě. „Prahy jsou obecně koncipovány tak, aby bylo možné je přejet maximální povolenou rychlostí, která v daném místě je,“ dušuje se mluvčí.

VIDEO: Proč jsou kanály v silnici tak, abychom přes ně přejeli?

Hodně záleží na sklonu nájezdové rampy. V úseku, kde se smí jet maximálně třicítkou, musí být sklon nejvýše 6 stupňů. Na čtyřicítce dva stupně a na padesátce 1,5 stupně.

Například ve Šrobárově ulici v Praze 3, kde je povolená padesátka, jsme ale neměřili až 9 stupňů.

Tam, kde jezdí autobusy, by však měly být úhly ještě menší. Podle Technických podmínek číslo 85, která stanovují veškerá pravidla pro zpomalovací prahy, by neměl sklon přesáhnout 3 stupně.

Polštáře

Alternativou k dlouhým prahům jsou polštáře. Umisťují je především tam, kde jezdí i autobusy. Vozidla MHD totiž mají na rozdíl od osobních automobilů kola dál od sebe, takže pokud je řidič autobusu šikovný, může přejet přes polštář tak, že o něj ani nezavadí.

Zpomalovací práh zvaný polštář

Polštáře jsou buď plastové, nebo je seskládají například z dlažebních kostek. Sklon bočních náběhů může činit maximálně 14 stupňů, výška se pohybuje v rozmezí od 3 do 10 centimetrů.

„Podstatné je, aby tyto polštáře byly umístěny tak, aby řidič osobního auta byl nucen na ně vjet alespoň jedním kolem,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Lukašík.

Existují ještě malé kruhové polštáře, které mívají žlutou barvu. Výška se liší podle maximální povolené rychlosti v daném úseku – mohou být vysoké tři, ale také až šest centimetrů.

Zpravidla bývá jeden „bobek“ v každém směru vynechaný, a to kvůli koloběžkářům a cyklistům.

Negativa zpomalovacích prahů

Kromě řady pozitiv, především tedy ochrany životů, mají zpomalovací prahy řadu negativ. V Technických podmínkách se zmiňuje mimo jiné vyšší hluk, když přes retardér auto přejede. Dále to jsou vyšší emise, jelikož vozidla se musí po zpomalení opět rozjíždět.

K negativům patří také problémy s odvodněním komunikace, náročnější údržba vozovky, když jsou na ní tyto překážky, povrch vozovky v okolí prahů se více opotřebovává a v neposlední řadě to je překážka pro cyklisty.

VIDEO: Podívejte se také, jak získat na semaforu zelenou dřív:

10. září 2020

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...