Řidiči budou zbyteční: auto samo zabrzdí a pojede, kam bude chtít

aktualizováno 
Stárnoucí Japonsko si stěžuje na to, že stále větší podíl na dopravních nehodách mají starší lidé, kteří proto stále častěji váhají usednout za volant. Japonští inženýři se tento problém nyní snaží vyřešit technickou cestou.
Auta už brzy poznají, jestli jejich řidič není unavený nebo opilý - Ilustrační foto

Auta už brzy poznají, jestli jejich řidič není unavený nebo opilý - Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Staří lidé, ať už chodci nebo řidiči, jsou v Japonsku stále častěji oběťmi dopravních nehod.

Hodně Japonců odmítá po dovršení 65 let usedat za volant, protože se bojí, že by mohli znamenat veřejné nebezpečí. Přestávají také kupovat auta.

V roce 2006 lidé starší 65 let tvořili 21 procent japonského obyvatelstva.

13 procent z nich vlastnilo podle oficiálních údajů řidičský průkaz, ale představovali zároveň více než 40 procent osob zabitých na silnicích.

Japonští konstruktéři se nyní snaží vyvíjet technické prostředky, které by staré lidi uklidnily, naváděly je při složitějších manévrech, varovaly v případě hrozícího nebezpečí, kontrolovaly jejich fyzickou kondici, rozšířily dohlednost kolem vozidla nebo i automatizovaly řízení.

Výrobce automobilového příslušenství Denso například vyvíjí detektor, který by včas upozornil řidiče na červená světla.

"Většinu dopravních nehod zaviní lidské selhání, což vysvětluje, proč se inženýři zabývají stále více prostředky, které by dohlížely na lidi a pomáhaly jim zvyšovat bezpečnost," řekl vývojový technik Densa Takaši Kumura.

Hlavními příčinami tragédií na silnicích jsou podle výroční zprávy japonského ministerstva dopravy ztráta ostrosti vidění, zpomalené reflexy a mylné úsudky řidiče.

Automobilka Fuji Heavy Industries (značka Subaru), která je průkopníkem ve vývoji systémů pomáhajících při řízení, chce instalovat do svých příštích modelů různá zařízení, jež by napravovala chyby řidiče, zabrzdila vůz v případě hrozící kolize nebo by po vyhodnocení dráhy podle bílých pruhů nasměrovala automaticky auto na správnou cestu. To vše díky stereoskopické kameře.

Firma Omron, specialista na senzorové snímače, zase vyvinula systém, který je schopen analyzovat vizuální pozornost řidiče. Kamera napojená na softwarové zařízení trvale hlídá oči řidiče, a může tak zjistit různé problémy, jako je například ospalost nebo opilost.

Inženýři firem Hitachi a Sanyo vyvinuli prostředky, které jsou schopné zviditelnit vnější prvky, které nemůže vidět ani nejlepší řidič, jako je například auto, které na křižovatce kryje svah, nebo kolo, které se ve zpětném zrcátku kamionu ocitne v mrtvém úhlu.

Hitachi vyvinula mimo jiné automatický systém brzdění, který se zapne při nájezdu do zatáčky, a také systém, který dokáže kontrolovat výjezd auta z jízdního pruhu, přičemž bere v úvahu možnost vědomé změny směru jízdy.

Firmy Pioneer, Kenwood nebo Clarion, jež se specializují na autorádia, televize, DVD a satelitní navigační systémy, se snaží vyvinout takové multimediální přístroje, které nebudou představovat rizikový faktor odpoutávající pozornost řidiče.

"Vyvíjíme takové ovládání, které by se dalo obsluhovat intuitivně bez dívání se na přístroj," vysvětlil designér firmy Kenwood Takaši Išii.

Společnost Clarion se zase inspirovala herní konzolí Wii při výrobě autorádia a GPS, které lze ovládat pohybem jedné ruky a není třeba spouštět oči z vozovky.

K těmto technickým vymoženostem však nelze chovat přehnanou důvěru. "Tyto funkce nelze považovat za stoprocentně bezpečné, jinak by v případě nehody musel být výrobce pohnán k odpovědnosti." varoval analytik finanční skupiny Nizuho Investors Securities Acuši Kawai.

Taková zařízení mohou řidiče varovat před nebezpečím, ale v žádném případě nemohou nahradit jeho rozlišovací schopnost.

Autoři: ,

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

Pirátské vedení Prahy chce pokračovat v projektu půjčovny elektroaut

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat...

Nová pražská koalice chce upravit projekt městského systému sdílených elektromobilů, který schválila minulá politická...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

Najdete na iDNES.cz