Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči chtějí v obci 50 a na dálnici 160

  12:00aktualizováno  12:00
Českým mužům chybí rychlost za volantem. A nový silniční zákon jim připadá až příliš tvrdý - na rozdíl od žen, které naopak větší přísnost na silnicích vítají. Vyplývá to z průzkumu agentury Median pro MF DNES. V něm téměř 60 procent mužů označilo zákon, který přináší tvrdé tresty, za přísný. Ženy odpovídaly odlišně, zákon se nelíbil 40 procentům z nich.

Podle 61% řidičů je padesátka v obci správná | foto: iDNES.cz

Ten rovněž označuje za nepravdivý mýtus rozšířené tvrzení, že ženy jsou horší řidičky. "Není to pravda. Můj nejlepší žák byla například řidička, ženy jsou disciplinovanější, u matek to platí dvojnásob,“ prohlašuje Šohaj.

Za pravdu mu dávají i dřívější průzkumy veřejného mínění. Z nich vyplynulo, že ženy mnohem méně než muži překračují povolenou rychlost nebo kupříkladu jezdí méně na červenou.

Rozdíl mezi oběma pohlavími je patrný i v pohledu na rychlost. Z průzkumu agentury Median vyplývá, že 55 procent lidí si přeje, aby rychlost na dálnicích byla posunuta na 160 kilometrů v hodině.

Pro větší rychlost na dálnicích je například Jiří Bartůněk z Řitky, který patří mezi signatáře petice kritizující nový silniční zákon.

"Na některých dálnicích by měla být povolena větší rychlost. Na místech, která jsou vzdálena od měst a obcí, by určitě nevadila,“ míní.

Naopak proti je Martin Šimonovský z Dobříše. „Na větší rychlost nemáme téměř dálnice. Spíš by se měla zrušit mnohá omezení rychlosti na okreskách a jiných silnicích,“ namítá.

Nechceme body, dáme úplatek
Jedenadvacetiletá Tereza Vodvářková má jasno. Nový silniční zákon se jí zdá správný, kdyby ho však porušila a policisté by jí chtěli vzít řidičský průkaz, s reakcí by neváhala - pokusila by se je uplatit.

"Pokud by mi třeba šlo o řidičák, tak si myslím, že by mi sami policisté naznačili, ať jim dám úplatek. A kdybych jim nabídla třeba pět tisíc za to, abych body nedostala, tak by si je určitě vzali. A pro spoustu lidí má řidičák vyšší cenu než jen pět tisíc,“ říká Vodvářková.

Zdaleka není sama. Když agentura Median zjišťovala, kolik takových lidí je, zjistila, že minimálně každý pátý. V průzkumu veřejného mínění totiž 25 procent zpovídaných odpovědělo, že by byli ochotni nabídnout policistovi úplatek, pokud by jim chtěl odebrat řidičský průkaz.

Na rozdíl od minulosti jim totiž nyní mnohem více hrozí, že budou muset auto na nějakou dobu odstavit. Vždyť podle nového zákona přicházejí o řidičský průkaz například motoristé, kteří zaparkují na místě pro invalidy - něco takového bylo v minulosti vyloučené.

Dopravní policista Stanislav Selič je přesvědčen, že policisté berou úplatky mnohem méně, než tvrdí průzkumy nebo média. "Za svou praxi jsem se nikde a nikdy nesetkal s tím, že by kolegové brali úplatky nebo to jen někomu nabízeli, zatímco média toto veřejnosti podsouvají soustavně. Přijde mi to, jako kdyby se mluvilo o nějaké jiné policii,“ soudí Selič.

Ministr dopravy: Porušení zákona musí bolet
Nejznámější zastánce nového zákona, ministr dopravy Milan Šimonovský, je přesvědčen, že zákon musí zůstat přísný, k úlevám podle něj není v současnosti důvod. A to ani za situace, kdy převažují odpůrci zákona, kteří volají po jeho "změkčení“.

"Například debata o trestech v tomto zákoně je nesmyslná,“ sdělil ministr. "Tresty jsou tady od toho, aby odstrašily řidiče od porušování zákona. Nemůžeme přece dopustit, aby porušování zákona nebolelo, to musí bolet. Jinak by byl z tohoto zákona trhací kalendář a každý by si dělal, co by chtěl. Nemůžeme dopustit, aby tresty byly mírné, v takovém případě by řidiči zákon vědomě porušovali. To by bylo postavené na hlavu,“ prohlašuje Šimonovský.

Co říká průzkum

Jak hodnotíte nový silniční zákon

Je moc přísný - 55 %
Je správný - 45 %

Muži

Je moc přísný - 58 %
Je správný - 42 %

Ženy

Je moc přísný - 45 %
Je správný - 55 %

Souhlasíte se zvýšením rychlosti na některých dálnicích na 160 km/h?

Ano - 56 %
Ne - 44 %

Muži

Ano - 61 %
Ne - 39 %

Ženy

Ano - 43 %
Ne - 57 %

Rychlost 50 km/h v obci je...

Správná - 61 %
Měla by se snížit - 3 %
Měla by se zvýšit - 36 %

Muži

Správná - 58 %
Měla by se snížit - 1 %
Měla by se zvýšit - 41 %

Ženy

Správná - 68 %
Měla by se snížit - 6 %
Měla by se zvýšit - 26 %

Byl(a) byste ochoten/ochotna nabídnout policistovi úplatek?

Ano - 25 %
Ne - 75 %

Muži

Ano - 25 %
Ne - 75 %

Ženy

Ano - 23 %
Ne - 77 %

Zdroj: Median pro MF DNES, odpovídalo 618 lidí starších 12 let

Autoři:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.